غلط نامه ی کدخدا از کجا پیدا شد ؟

t غلط نامه ی کدخدا از کجا پیدا شد ؟

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

07 (1)

مدتی است نوعی طنز تصویری در سایت های اینترنتی رواج پیدا کرده  که به(غلط نامه کدخدا ) مشهورشده  است . موفقیت این نمونه طنز تا جایی رسیده که عده ی زیادی را به فکر تقلید از آن انداخته است . هر چند که بسیاری از این کار های تقلیدی،  مایه های طنازانه ی کار های اصلی را ندارند ،  اما ایجاد یک نگاه طنازانه درسایت های اینتر نتی خود با ارزش است . نگاه متفاوت به پدیده های اطراف و شوخی با کلمات ترکیبی زبان فارسی و بهره گرفتن از تصاویر به ایجاد چنین طنزی منجر شده است . گویی طنزی را که قبلا با نام کاریکلماتور می شناختیم این بار با تصویر همراه شده است .

مجله همشهر ی جوان ، با خالق جوان این غلط نامه مصاحبه ای کتبی انجام داده است  و او که نمی خواهد شناخته شود ، خود را چنین معرفی کرده است : متولد دی ماه 1360 هستم ،  کارشناس رشته فناوری اطلاعات و کارشناس ارشد سیستم های اطلاعاتی ،  همیشه دلم می خواست به جای ریاضی ، هنر بخوانم  ، گرافیک و طراحی را خیلی دوست داشتم اما زمان ما می گفتند : هنرستان مخصوص شاگرد تنبل هاست . اولین باری که کار طنز کردم ، برای روزنامه دیواری کلاس چهارم دبستانم بود که از خودم چند جوک ساختم و چند کاریکاتور کشیدم…
اول تمرکزم روی واژه ها و به صورت نوشتاری بود اما با گذشت زمان احساس کردم بهتر است یک تنوع در روند کار ایجاد کنم و از آنجایی که می دانستم آدم هایی مثل من هستند که با خواندن میانه خوبی ندارند و موقع ورق زدن مجله و روزنامه فقط عکس هایش را می بینند و مطالبش را تیتروار نگاهی می اندازند، تصمیم گرفتم ایده تصویری شدن غلط نامه را عملی کنم . اولش مطمئن نبودم تصمیم درستی بوده یا نه ، بازخوردهای ضد و نقیض زیادی هم از مخاطب ها گرفتم اما کم کم دوستان خلاق و با ذوق ، به قول معروف فاز ایده جدید را گرفتند.

من مخالف توضیح دادن هستم و دوست دارم مخاطب برداشت خودش از هر مطلب با مزه و طنازانه را داشته باشد . در طول مدت انتشار کارهای غلط نامه چشمه هایی از زودباوری و سادگی بعضی ها (که البته تعدادشان کم هم نیست) را هم دیده ام که باز باعث می شود مات و مبهوت شوم و در دلم تاسف بخورم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پنج کتابی که «بیل گیتس» خواندن آن را در تابستان به شما پیشنهاد می‌دهد!

در زیر نمونه هایی از این طنز تصویری را انتخاب کرده ایم که می بینید . شما هم می توانید با نگاهی تازه و ایده های طنازانه مطالبتان را برای نشریه نوجوان ها  ارسال کنید ، تا در همین صفحه منتشر شود .

                                                                                                                                              جمال رادفر

81893_460

108541_983

113408_766

                           12

t غلط نامه ی کدخدا از کجا پیدا شد ؟
امتیاز به این نوشته

‫8 نظر ارسال شده در “غلط نامه ی کدخدا از کجا پیدا شد ؟

  1. AminB3DA :

    چطور چیزی نفهمیدید شما ها

    من از اینا خیلی دیدم. خیلی باحالن

    مثلاً اولی معنی نون کنجدی است که میشه: نون کنج دی (D)
    نون که همون حرف “ن” – کنج ینی گوشه – دی هم که همون D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *