بلندترین کوه های جهان

بلندترین کوه های جهان

بلندترین کوه های جهان، از جمله زیباترین ویژگی‌های طبیعت هستند که به عنوان میراث‌های طبیعی جهان شناخته می‌شوند. این عمده ساختارهای طبیعی به دلیل ارتفاع و قله‌های مرتفع خود، جاذبه ای برای کوهنوردان، ماجراجویان و علاقه مندان به طبیعت محسوب می‌شوند.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

بلندترین کوه‌های جهان جزو جاذبه‌های گردشگری بسیار معروف و پرطرفدار بوده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. در این مقاله، به بررسی بلندترین کوه‌های دنیا پرداخته و معرفی این شگفتی‌های طبیعی همراه با اطلاعات جالبی درباره آنها خواهیم کرد.

اورست، هیمالیا، منطقه خودگردان نپال/تبت، چین – 8848 متر

کوه اورست بلندترین قله در دنیا است و در مرز نپال و تبت واقع شده است. در ادامه، برخی از مشخصات و محل قرارگیری کوه اورست را بررسی می‌کنیم.

  • ارتفاع: کوه اورست، دارای ارتفاع 8,848.86 متر از سطح دریا است و به عنوان بلندترین قله در جهان شناخته می‌شود.
  • موقعیت جغرافیایی: کوه اورست در رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد و بین کشورهای نپال و تبت واقع شده است.
  • محل قرارگیری: همچنین، اورست در پارک ملی سوگارماتی، در منطقه خومبو، نپال قرار دارد که یکی از گردشگرپذیرترین مناطق نپال برای کوهنوردی و تفریحات طبیعتگردی است.
  • دسترسی: دسترسی به کوه اورست پیچیده و مشکل است و نیاز به تجربه کوهنوردی پیشرفته و آموزش‌های ویژه دارد. معمولاً کوهنوردان برای دستیابی به اورست از مسیرهایی نظیر مسیر جنوبی از طریق نپال و مسیر شمالی از طریق تبت استفاده می‌کنند.
  • آب و هوا: کوه اورست در یک منطقه‌ی بسیار سرد و برفی واقع شده است و آب و هوای این منطقه بسیار تغییر پذیر و پرخطر است. زمستان‌ها در اورست بسیار سرد و تند باد است و در تابستان‌ها نیز ریزش برف، طوفان‌های برف و لغزندگی خطرناک است.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی ساخت کباب پز مسافرتی

t بلندترین کوه های جهان

کاراکورام، پاکستان/چین – 8611M

کاراکورام دومین کوه بلند در جهان است. کوهستانی قرار گرفته در منطقه ای کوهستانی واقع در مرزهای پاکستان، هند و چین است. این کوهستان‌ها بخشی از سلسله کوه‌های هیمالیا هستند و به عنوان یکی از مناطق بلندترین و مهم‌ترین کوهستان‌های جهان شناخته می‌شوند.

  • ارتفاع: این کوه دارای ارتفاع 8611 متر است.
  • تاریخچه: کاراکورام برای اولین بار در قرون وسطی توسط اکتشافگران و مسافران اروپایی کشف شد. در سال 1856، توماس مانتگومری از بریتانیا به همراه یک تیم از کوه‌نوردان و کاشفان به این منطقه رفت و این کوهستان‌ها را برای جهان به اطلاع رساند.
  • ویژگی‌ها: کاراکورام به عنوان یکی از کوهستان‌های پرشکوه و بلند جهان شناخته می‌شود. این کوهستان‌ها بیش از 60 قله بلند بالای 7000 متر ارتفاع دارند و بسیاری از قله‌های آن به عنوان “هشت هزاران” شناخته می‌شوند که ارتفاع بیش از 8000 متر دارند.

کاراکورام

کانگچنجونگا، هیمالیا، نپال/هند – 8586M

در لیست بلندترین کوه های جهان، کوه کانگچنجونگا یا به طور رسمی “گنگ-چنگا” که به معنی “بزرگ‌ترین کوه های مشترک” است، جایگاه سوم را دارد.

  • محل قرارگیری: این کوه واقع در کشور نپال و همچنین در کشور تبت(بخشی از چین) است.
  • ارتفاع: این کوه با ارتفاع ۸۴۶۳ متر، بلندترین قله کوه‌های هیمالیا و همچنین بلندترین قله خارج از قاره آفریقا است.
  • تاریخچه: کوه کانگچنجونگا به قرون وسطی برمی‌گردد، اما به عنوان یک قله مهم و معروف در میان کوهنوردان جهان، بیشتر در سده ۲۰ و ۲۱ شناخته شده است.

t بلندترین کوه های جهان

لهوتسه، هیمالیا، منطقه خودگردان نپال/تبت، چین – 8516M

چهارمین مورد از بلندترین کوه های جهان، کوه لهوتسه است. این کوه، که همچنین به عنوان لهوتزه شناخته می‌شود، یکی از قله‌های بلند جنوبی کوه‌های آلپین در اروپا است.این کوه در کشور سوئیس واقع شده و یکی از جاذبه‌های طبیعی مشهور و محبوب در سراسر جهان به شمار می‌رود. در ادامه به تاریخچه، ویژگی‌ها و محل قرارگیری کوه لهوتسه پرداخته می‌شود.

  • تاریخچه: کوه لهوتسه در حدود 125 میلیون سال پیش در دوران کرتاسه، زمانی که قاره‌ها هنوز به شکل کنونی خود شکل نگرفته بودند، شکل گرفت.
  • ارتفاع: کوه لهوتسه یک کوه با ارتفاع 4478 متر است.
  • محل قرارگیری: بین برن و زرمات در کانتون وله در شمال سوئیس قرار دارد.
  • ویژگی‌ها: یکی از ویژگی‌های جالب این کوه، قله‌های شیب‌دار و تند آن است که به عنوان “دیوارهای شیب‌دار” شناخته می‌شوند و به جهت مستعد برای صعود و کوهنوردی مورد توجه قرار دارند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
اجاق گاز اردویی بسازید

لهوتسه

ماکالو، هیمالیا، منطقه خودگردان نپال/تبت، چین – 8485 متر

ماکالو کوهی منفرد واقع در ۲۲کیلومتری شرق کوه اورست است و شکلی شبیه به یک هرم چهار وجهی دارد.

  • محل قرارگیری: کوه ماکالو همراه با قلل اورست و لهوتسه در منطقه هیمالیای «خومبو روالینگ» قرار دارد.
  • ارتفاع: ارتفاع قله ۸۴۶۳ متر است.

چو اویو، هیمالیا، منطقه خودگردان نپال/تبت، چین – 8188 متر

چو اویو به معنی «الههٔ فیروزه» با ارتفاع ۸۲۰۱ متر در ۲۰ کیلومتری غرب کوه اورست قرار دارد، این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا و در مرز بین چین و نپال است.به دلیل شیب نه چندان زیاد آن، اکثر کوهنوردان آن را آسان‌ترین صعود میان هشت‌هزار متری‌ها می‌دانند. امروزه این کوه پس از اورست بیشترین صعود یک ۸۰۰۰ متری را داراست و البته از نظر نسبت آمار کشته‌ها به صعودها، در رده آخر قلل ۸۰۰۰ متری قرار دارد.

چو اویو

دهالاگیری، نپال – 8167M

دهالاگیری به معنای “کوهستان سفید” نیز از بلندترین کوه های جهان است وبخشی از رشته کوههای هیمالیا می‌باشد که در شمال غربی Pokhara (پُخارا) درناحیهٔ شمال نپال مرکزی قرار گرفته‌است.ارتفاع آن به ۸۱۶۷ متر می‌رسد. خط الراس منتهی به دهالاگیری بالغ بر ۳۰ کیلومتر می‌باشد و دورادور آن را یخچالها و یخشارها (آبشارهای یخی) فراگرفته‌اند.در کنار برج اصلی کوه چندین تاج بلند قرار دارد که از شرق تا غرب گسترده شده‌اند و هر یک بیش از ۷۲۰۰ متر ارتفاع دارند.

دهالاگیری

ماناسلو، نپال – 8163 میلیون

کوه “ماناسلو” یک کوه در کشور نپال واقع در قله‌های هیمالیا است. نام “ماناسلو” به معنای “جنگل روح” است.

  • ارتفاع: این کوه با ارتفاع 8,163 متر از سطح دریا، هشتمین مورد از بلندترین کوه های جهان است و به عنوان یکی از قله‌های ۸ هزار متری جهان شناخته می‌شود.
  • تاریخچه: صعود به این کوه، در سال 1950، برای اولین بار توسط کوهنوردان فرانسوی هربرت تیلما و لویی لاچارل مستقرین صعود به این کوه با شکست مواجه شد.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تخفیف تابستانی تور ترکیه در لحظه آخر ویژه تابستان 1401

نانگاپاربات، پاکستان – 8126 متر

کوه نانگاپاربات یکی از قله‌های معروف کوه‌های هیمالیا واقع در کشور نپال و همچنین به عنوان بلندترین قله کوه‌های هیمالیا و همچنین بلندترین قله در جهان شناخته می‌شود.نام “نانگاپاربات” به معنی “نانگا” است که از زبان تبتی گرفته شده است.

  • محل قرارگیری: این کوه در گردنه کرالا واقع شده است.
  • ارتفاع این کوه 8,848.86 متر است.
  • تاریخچه: این کوه اولین بار در سال 1856 توسط یک کاشف بریتانیایی به نام جی‌امیس بیستی در نقشه‌برداری برای بریتانیا کشف شد.

t بلندترین کوه های جهان

آناپورنا، نپال – 8091M

کوه آناپورنا یکی از قله‌های معروف در کوه‌های هیمالیا در نپال و از بلندترین کوه های جهان است. این کوه در شمال مرکزی نپال و در نزدیکی مرز نپال و تبت چین قرار دارد.نام “آناپورنا” از زبان سانسکریت به معنای “خداوند میشا” گرفته شده است و به احترام آناپورنا، دختری از خدای هندو، به این کوه اطلاق شده است.

  • ارتفاع: 8,091 متر
  • قله‌های فرعی: آناپورنا اول (8,091 متر)، آناپورنا دوم (7,937 متر)، آناپورنا سه (7,555 متر) و آناپورنا چهارم (7,525 متر).
  • تاریخچه: کوه آناپورنا توسط یک تیم کوهنوردی فرانسوی به رهبری موریس هرزوگ در سال 1950 کشف شد. این تیم کوهنوردی شامل ژان کوول، لویی لژوف، و کلوژ ریو را تشکیل می‌دادند.

آناپورنا

پیشنهاد مطالعه: بزرگ ترین کشورهای جهان

نتیجه گیری بلندترین کوه های جهان

در این مقاله فهرست قله های جهان از بیشترین ارتفاع را در اختیار شما قرار دادیم. بلندترین کوه‌های جهان با ارتفاعات خیره کننده خود، از جمله مهم‌ترین عناصر طبیعی جهان محسوب می‌شوند. این کوه‌ها همچنین به عنوان چشم اندازهای طبیعی خیره کننده، به مناطق اطرافشان رونق و جذابیت بیشتری می‌بخشند.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)