چند روز مانده به کنکور چه کار کنیم؟

چند روز مانده به کنکور چه کار کنیم؟

چند روز مانده به کنکور همه در تب و تاب این هستند که خودشان را به بهترین شکل برای این رویداد مهم حاضر کنند. خیلی‌ها در حال جمع‌بندی دروس هستند، خیلی‌ها ممکن است اضطراب داشته باشند، خیلی‌ها تازه شروع به درس خواندن کرده‌اند و خیلی‌ها هم اصلا به کنکور و التهابی که درست کرده، اهمیتی نمی‌‌دهند!

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

فرقی نمی‌کند که شما جزو کدام دسته هستید، به هر حال اگر کنکور دارید، بد نیست بدانید که چند روز مانده به کنکور چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. در این مقاله از مجله اینترنتی نوجوان ها، می‌خواهیم درباره همین موضوع با شما صحبت کنیم. اگر در این اواخر دچار بی‌برنامگی و استرس ناشی از آن شده‌اید، این مقاله بدون شک برای شماست.

تاریخ برگزاری کنکور سراسری سال 1402

اول از همه، برای آنکه خیالتان را راحت کرده باشیم، بگذارید تاریخ برگزار کنکور را همین الان به شما بگوییم. در بین شما نوجوان‌ها ممکن است خیلی‌ها هنوز از تاریخ برگزاری کنکور اطلاع نداشته باشند و همین باعث می‌شود که استرس زیادی داشته باشند. بنا بر اعلام سازمان سنجش، تاریخ برگزاری کنکور به شرح زیر است:

کنکور سراسری سال 1402، در تاریخ پنجشنبه و جمعه، 14 و 15 تیر ماه، در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

حال که می‌دانیم چند روز مانده کنکور، می‌توانیم برنامه‌ریزی بیشتری برای این روزها داشته باشیم. در ادامه، بهترین کارهایی که می‌توانید در این چند روز انجام دهید را برای شما نام خواهیم برد. با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای چند روز مانده به کنکور

باید حقیقت تلخی را همین ابتدا به خود بقبولانید؛ اگر برای کنکور درس نخوانده‌اید، اکنون دیگر زمان آن گذشته است. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دروس سنگین دبیرستان را در همین چند روز مانده به کنکور به صورت کامل و جامع مطالعه کنید! شاید بسیاری از مشاورین تحصیلی شیاد چنین ادعایی داشته باشند، اما این حرف‌ها را باور نکنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با سارا عباسی پژوهشگر و مخترع نوجوان

 

چند روز مانده به کنکور چه کنیم

 

در این چند روز مانده به کنکور، تنها کارهایی که می‌توانید برای موفقیت حداکثری خود انجام دهید، این موارد هستند:

جمع‌بندی و مرور کنید

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، این چند روز مانده به کنکور، دیگر فرصت درس خواندن نیست. درس خواندن در این چند روز اشتباه است؛ اگر بخواهید با دانش قبلی خود در جلسه کنکور حاضر شوید، نتیجه خیلی بهتری خواهید گرفت تا اینکه این چند روز شروع به درس خواندن کنید!
بهترین کار برای این چند روز، آن است که تنها به مطالعه جزوه‌های جمع‌بندی بپردازید، تست بزنید و با سوالاتی که قرار است در روز کنکور به آن‌ها پاسخ دهید آشنا شوید. این کار بهترین روشی است که می‌توانید به کمک آن نتایج قابل‌قبولی را به دست آورید.

برای افزایش تمرکز تمرین کنید

مهم‌ترین و مفید‌ترین کاری که می‌توانید در این چند روز مانده به کنکور انجام دهید، این است که برای افزایش تمرکز خود تمرین کنید. راز موفقیت در سر جلسه کنکور، حفظ تمرکز است؛ در مقابل مهم‌ترین چیزی که می‌تواند موفقیت شما را خراب کند، استرس و اضطراب است. هراندازه که استرس بیشتری داشته باشید، به همان اندازه نیز احتمال شکست شما بیشتر و بیشتر خواهد بود. برای افزایش تمرکز می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  •   مدیتیشن کنید.
  •  به چیزهای منفی و شکست فکر نکنید.
  •  خوش‌بین باشید و افکار مثبت داشته باشید.
  •  واقع‌بین باشید و بیش‌ از حد رویاپردازی نکنید.
  •  می‌توانید درباره افکار خود با تراپیست یا والدین صحبت کنید.
  •  این واقعیت را قبول کنید که قرار نیست شاخ غول را بشکنید، کنکور هم مثل هر تست ساده دیگری است.

 

راز موفقیت در سر جلسه کنکور حفظ تمرکز

پیشنهاد مطالعه: جملات انگیزشی برای کنکور

سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید

از دیگر کارهایی که می‌توانید در این چند روز مانده به کنکور انجام دهید، اصلاح سبک زندگی است. سبک زندگی در اینجا بر سه پایه استوار است؛ اول خواب مناسب، دوم غذای مقوی و سوم، تحرک و فعالیت بدنی. از بین این سه مورد، تنظیم خواب از همه اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند به بهترین شکل، شما را برای روز کنکور حاضر کند. سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها نیز زودتر از خواب بیدار شوید.
در این چند روز مانده به کنکور روز سعی کنید مواد غذایی مقوی‌تری مصرف کنید و همین‌طور برای افزایش سلامتی خود، ورزش کنید. اشتباه نکنید! ورزش فقط برای سلامت جسمی نیست، بلکه می‌تواند برای سلامت روان و افزایش تمرکز نیز بسیار مفید باشد. پس به هیچ وجه از آن غافل نشوید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش و راهکارهای کسب درآمد از روبینو

یک روز قبل از کنکور چه کنیم؟

تمام چیزهایی که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، در یک و دو روز باقی‌مانده به کنکور، حتی مهم‌تر نیز می‌شود. در این چند روز مانده به کنکور باید حسابی حواسمان را جمع کنیم و خودمان را به بهترین شکل آماده کنیم. برای یک و دوز قبل از جلسه آزمون، متخصصان و مشاوران توصیه می‌کنند که:

  •  اصلا سراغ درس خواندن نروید. یک روز قبل از کنکور به طور کامل درس را کنار بگذارید.
  •  ذهن خود را از تمامی افکار پرآشوبی که دارید خالی کنید. مدیتیشن می‌تواند بسیار کارآمد باشد. اصلا به کنکور فکر نکنید.
  •  بهتر است اوقات را با خانواده و دوستان خود بگذرانید. تفریح کنید و خوش بگذرانید؛ کارهایی را انجام دهید که دوست دارید.
  •  سعی کنید شب قبل از کنکور زودتر بخوابید؛ غذای سبک بخورید، دمای اتاق خواب نیز بسیار اهمیت دارد، پس به آن توجه داشته باشید.
  •  یک لباس راحت برای پوشیدن در سر جلسه کنکور انتخاب کنید، لباسی که هم ظاهری خوب داشته باشد تا اعتماد به نفستان را زیاد کند، هم راحت باشد.
  •  مداد و تراش و پاک‌کن و اتود و لوازم التحریر لازم را نیز آماده کنید. می‌توانید یک جامدادی خیلی کوچک نیز استفاده کنید.
  •  مدارک شناسایی، کارت ورود به جلسه، کارت ملی و یا شناسنامه خود را نیز آماده کنید تا بعدا فراموششان نکنید.
  •  در نهایت، توجه داشته باشید که روز کنکور باید کمی زودتر از خواب بیدار شوید؛ هراتفاقی ممکن است در راه بیفتد، پس زودتر راه‌ افتادن می‌توان از تاخیر شما جلوگیری کند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آفتابه و لگن سلطنتی

خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد…

می‌دانیم که در این چند روز مانده به کنکور خیلی‌ از شما بابت آنچه که قرار است در آینده رخ دهد، بسیار نگران هستید. حس می‌کنید که تمام زندگی و موفقیت شما به همین کنکور بستگی دارد. همین باعث می‌شود که همواره از شکست بترسید و عدم موفقیت در کنکور را با پایان دنیا برابر بدانید! اما باید بدانید که این تفکر بسیار اشتباه است.
برای رسیدن به موفقیت، هزار و یک راه مختلف وجود دارد؛ برای رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل نیز همین‌طور! سعی کنید در این چند روز مانده به کنکور زیاد به خودتان سخت نگیرید و این موضوع را مدام به خودتان یادآوری کنید که موفقیت شما در زندگی، به کنکور ربطی ندارد. حتی اگر در کنکور رتبه خوبی هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید آن زندگی که همیشه آرزویش را داشتید برای خود بسازید.

پیشنهاد مطالعه: نقش والدین در کاهش اضطراب امتحانات

سوالات متداول

کنکور سراسری سال 1402، در تاریخ 15 و 15 تیر ماه (پنجشنبه و جمعه) برگزار خواهد شد.

بهتر است از درس خواندن دور باشیم و به جایش مرور کنیم و تست بزنیم. برای افزایش تمرکز تمرین کنیم، خواب خود را اصلاح کنیم و فعالیت بدنی داشته باشیم.

روز قبل از کنکور بهتر است که از درس خواندن پرهیز کرده و فقط استراحت کنیم. به علاوه باید مدارک و وسایل لازم را نیز برای آزمون آماده کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *