آشنایی با تغییرات دوران بلوغ در دختران و پسران نوجوان

t آشنایی با تغییرات دوران بلوغ در دختران و پسران نوجوان

تغییرات در دوران بلوغ بسیار است. در مقاله‌های قبلی برای شما از تغییرات شخصیتی و روانی نوجوانان صحبت کردیم و دیدیم که نوجوان در این دوران چه تغییرات نسبت به گذشته‌اش خواهد داشت. امروز اما در این مقاله می‌خواهیم درباره تغییرات فیزیکی دختران و پسران در دوران بلوغ برای شما صحبت کنیم.

تغییرات فیزیکی دوران بلوغ از آنجایی که بسیار آشکار هستند، به قول معروف به چشم نوجوان می‌آیند و ممکن است نگرانی‌هایی را برای او به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است که از قبل با تمامی این تغییرات جسمی آشنایی داشته باشند و اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده باشند. این مقاله از نوجوان‌ها دقیقا برای اطلاع‌رسانی در همین باب است.

بلوغ از چه سنی آغاز می‌شود؟

اولین چیزی که لازم است درباره بلوغ بدانید، سن شروع آن است. به عنوان پدر یا مادر، احتمالا بعد از یک سن خاص متوجه تغییرات ظاهری و خلقی در فرزند نوجوان خود شده باشید، اگر هم خودتان به عنوان یک نوجوان در حال خواندن این مطلب هستید، بدون شک کنجکاو هستید بدانید که بلوغ شما از چه سنی شروع می‌شود؛ آن زمان است که بیشتر متوجه تغییراتی که خواهید داشت خواهید شد.

به طور کلی می‌توان چنین گفت که:

  • بلوغ برای پسران از سن 9 تا 14 سالگی آغاز می‌شود و در سن 11 یا 12 سالگی اوج تغییرات جسمی را در نوجوان منجر می‌شود.
  • همچنین بلوغ برای دختران نیز از 8 تا 13 سالگی آغاز می‌شود و در سن 10 یا 11 الگی به اوج خود می‌رسد.

البته باید توجه داشته باشید که اعداد بالا به طور متوسط و نسبی بیان شده‌اند. عوامل بسیار زیادی می‌توانند در بروز بلوغ قبل از این دوران یا بعد از آن تاثیر داشته باشند. ژنتیک و عوامل محیطی از جمله دو دلیل بسیار مهم هستند که باید برای شروع دوران بلوغ در نظر داشت.

نگاهی به تغییرات فیزیکی دوران بلوغ در دختران

در این بخش مهم‌ترین تغییرات جسمی و فیزیکی دختران را در هر بازه سنی مرور خواهیم کرد:

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تم تولد نارنجی

آشنایی با تغییرات دوران بلوغ در دختران و پسران نوجوان

تغییرات دختران در 10 تا 11 سالگی

  • اولین نشانه بلوغ در دختران، رشد سینه‌ها است. در این سنین سینه دختران آرام آرام شروع به رشد کرده و برجسته می‌شود. گاه پیش می‌آید که سرعت رشد یک سینه از دیگری بیشتر است. همین‌طور گاهی احساس درد یا گرفتگی در این ناحیه نیز کاملا طبیعی است.
  • سایر نقاط بدن نیز در این سنین رشد می‌کند. برای مثال سر، صورت و دست‌ها سرعت رشد بیشتری نسبت به سایر نقاط بدن در این مدت دارند. همین موضوع باعث می‌شود که اندام دختران در این مدت کمی ناموزون به نظر برسد و بر اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد. میزان رشد دختران در این سنین حدود 5 تا 20 سانتی‌متر است. رشد در سنین 16 یا 17 سالگی متوقف می‌شود.
  • باقی اندام‌ها مانند ران یا نشیمنگاه نیز در این دوران رشد خواهد کرد.
  • این دوران تغییراتی در ناحیه تناسلی نیز به همراه خواهد داشت و رشد مو و ضخامت آن در سنین بیشتر خواهد شد.

تغییرات دختران در 12 تا 14 سالگی (2 سال بعد)

  • رشد موهای زائد در سایر نقاط بدن نیز آغاز می‌شود؛ زیربغل اولین نقطه‌ای است که دچار این موضوع می‌شود. بعد از آن می‌توان روی بازوها و صورت نیز شاهد رشد موهای زائد بود.
  • همچنین قبل از شروع عادات ماهانه، دختران ممکن است ترشحات سفید یا بی‌رنگی را نیز تجربه کنند. این ترشحات حدود 4 ماه قبل از شروع عادت ماهانه بروز پیدا می‌کند.
  • حدود 2 سال بعد از شروع رشد سینه‌ها، اولین عادت ماهانه دختران نیز رخ خواهد داد. البته باید توجه داشت که این مدت ممکن است تا 4 سال بعد از رشد سینه‌ها نیز به تعویق بیفتد.

نگاهی به تغییرات فیزیکی دوران بلوغ در پسران

اکنون قصد داریم در این بخش مهم‌ترین تغییرات جسمی و فیزیکی پسران را در هر بازه سنی کنار هم مرور کنیم:

آشنایی با تغییرات دوران بلوغ در دختران و پسران نوجوان

تغییرات پسران در 10 تا 11 سالگی

  • اولین تغییری که در این دوران برای پسران رخ می‌دهد، افزایش اندازه آلت تناسلی و اعضای آن است. مانند دختران، پسران نیز ممکن است از رشد سریع‌تر یکی از بیضه‌های خود نسبت به دیگری دچار ترس شوند، اما به عنوان والد باید این اطمینان را به فرزند خود بدهید که این امر کاملا طبیعی است.
  • همچنین رشد مو در ناحیه تناسلی نیز رخ خواهد داد و موهای زائد قبلی تیره‌تر و همچنین ضخیم‌تر خواهند شد.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تم تولد بیسبال دخترانه و پسرانه

تغییرات پسران در 12 تا 14 سالگی

  • رشد در سایر نواحی بدن نیز رخ خواهد داد؛ قد پسران در این سنین بلندتر شده و همچنین سرشانه و سینه‌های آنان نیز پهن‌تر خواهد شد. مانند دختران، سر، صورت و دستان پسران نیز ممکن است سریع‌تر از سایر نقاط بدن رشد کند و تناسب اندام آن‌ها را بر هم بریزد. پسران در این سنین ممکن است جدود 10 تا 30 سانتی‌متر رشد قدی داشته باشند؛ رشد پسران در سن 18 تا 20 سالگی متوقف خواهد شد.
  • در این سنین پسران نیز ممکن است رشد سینه را تجربه کنند. معمولا در این زمان ممکن است غده‌ای زیرپوستی در سینه راست یا چپ احساس شود که این امر کاملا طبیعی است و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

تغییرات پسران در 13 تا 15 سالگی

  • در این سنین رشد موهای بدن نیز آغاز می‌شود. موهای مردانه بدن، روی پاها، ناحیه تناسلی، روی دست‌ها، بازوها، شکم و سینه در این سنین به بیشترین میزان حد خود خواهد رسید. رشد موی بدن در پسران تا اواسط 20 سالگی ادامه خواهد داشت.
  • تولید هورمون مردانه تستوسترون نیز از همین سنین آغاز شده و باروری پسران را به همراه خواهد داشت.
  • نعوظ نیز از جمله تغییرات فیزیکی پسران است که نوجوانان در این سنین تجربه خواهند کرد. انزال ناخواسته نیز از دیگر تغییرات فیزیکی طبیعی در این دوران است که باید به عنوان یک والد با فرزند خود صحبت کرده و ابهامات او را در این زمینه برطرف کنید. لازم است به فرزند خود بگویید ک نعوظ گاه بدون دلیل و ناگهانی رخ می‌دهد و خیلی اوقات نیز کسی متوجه بروز آن نمی‌شود. انزال نیز گاهی ممکن است در خواب رخ دهد که در اصطلاح به آن جُنُب شدن گفته می‌شود.

تغییرات پسران در 14 تا 15 سالگی

در این دوران صدای نوجوان بیشتر از هر زمان دیگر تغییر خواهد کرد و بیشتر بم خواهد شد. البته گاه به اصطلاح عام با خروسک زدن نیز همراه خواهد بود. سیب گلو، همان غده روی گردن نیز در این دوران بزرگ‌تر خواهد شد. لارینکس یا همان حنجره نیز در این دوران رشد پیدا کرده و تغییر صدای پسر نوجوان درست به دلیل همین رشد است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آلبینیسم یا زالی چیست ؟

آشنایی با تغییرات دوران بلوغ در دختران و پسران نوجوان

نگاهی به دیگر تغییرات رایج در دوران بلوغ

علاوه بر تمام مواردی که در بخش‌های پیشین برایتان توضیح دادیم، بلوغ می‌تواند با تغییرات دیگری که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد نیز، همراه باشد:

  • رشد ارگان‌های داخلی بدن نیز در این دوران طبیعی است؛ این ارگان‌ها عملکرد قوی‌تری نسبت به دوران قبل از بلوغ از خود نشان خواهند داد.
  • تغییرات فیزیکی و سنگین‌تر شدن معمولا می‌تواند گاهی به رفتار ناشیانه و عدم توانایی در کنترل حرکات خود توسط نوجوان منجر شود.
  • قدرت عضلانی و زور بازوی نوجوان نیز در این دوران بیشتر می‌شود.
  • جوش و آکنه و همین‌طور ریزش مو نیز از جمله تغییرات شایع در دوران بلوغ نوجوان به شمار می‌روند.
  • الگوی خواب نوجوان نیز تغییر کرده و معمولا تمایل به شب زنده‌داری در آن‌ها بیشتر از قبل خواهد شد.
  • عرق کردن یکی از نشانه‌های بلوغ است و همین‌طور بوی بد عرق را نیز باید انتظار داشت؛ به همین دلیل حمام مکرر و استفاده از دئودورانت در این دوران واجب است.
  • رشد بیشتر دندان و تغییر فرم آن‌ها، همچنین رشد دندان عقل و دردسرهای مربوط به آن نیز از دیگر نشانه‌های فیزیکی بلوغ به شمار می‌رود.

کلام آخر

در این مقاله از نوجوان‌ها برای شما از تغییرات جسمی و ظاهری دوران بلوغ صحبت کردیم. چه خودتان نوجوان باشید و چه به عنوان پدر یا مادر نگران تغییرات فرزند نوجوان خود باشید، بدون شک باید از تغییرات فیزیکی او در دوران بلوغ آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشید. در این مطلب ما مهم‌ترین تغییرات را برای شما جمع‌آوری کردیم. به نظر شما چه تغییرات فیزیکی دیگری را می‌توان به این مقاله اضافه کرد؟ تجربیات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

 

منابع

https://raisingchildren.net.au

https://www.medicalnewstoday.com

 

علائم بلوغ زودرس

بهداشت دوران بلوغ پسران

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *