آیا می توانم از طریق رشته کامپیوتر به دانشکده بازی سازی برم؟

آموزش بازی سازی

یکی از نوجوانان سوال کرده اند که :آیا می توانم از طریق رشته کامپیوتر به دانشکده بازی سازی برم؟

پاسخ  مشاور تحصیلی سایت در خصوص رشته بازی سازی

پیشنهاد من اینه که ترجیحا رشته ریاضی در دبیرستان بخونی و بعد هم رشته نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه. بعدش سراغ ساخت بازی های رایانه ای بری ولی از طریق هنرستان هم میشه. خوبه که کمی هم با دانشگاه علمی-کاربردی بنیاد ملی بازی های رایانه ای(اولین دانشگاه بازی سازی غرب آسیا)، آشنا بشی:

در حال حاضر سه رشته در این مرکز ارائه می شود که عبارتند از: «کاردانی فنی بازی‎سازی رایانه‎ای» «کاردانی حرفه ای کارگردانی هنری بازی های رایانه ای» «کاردانی حرفه ای طراحی و کارگردانی بازی های رایانه ای» ذیلاً مختصری از هر رشته معرفی می شود:

رشته کاردانی فنی بازی سازی رایانه ای

1- رشته کاردانی فنی بازی سازی رایانه ای هدف کلی دوره کاردانی فنی بازی سازی رایانه‎ای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عبارت است از به وجود آوردن یک زیرساخت علمی واحد و هماهنگ که به واسطه آن، مهارت‎های فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه بازی‎های رایانه‎ای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود. بر این اساس، هدف از رشته «کاردانی فنی بازیسازی رایانه‎ای»، تربیت نیروهای فنی (تکنسین) به منظور برنامه‎‎نویسی بازی‎ها و انجام دادن مهندسی نرم‎افزار بر روی پروژه است. این دوره در مدت 4 ترم تحصیلی و با 72 واحد درسی ارائه می‎شود.

1-1- ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو 

دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی

ـ دارندگان دیپلم کامل متوسطه در رشته‎های ریاضی-فیزیک، علوم تجربی و فنی-حرفه‎ای و کاردانش (منحصراً رشته کامپیوتر) به شرط گذراندن دروس جبرانی مندرج در دفترچه

ـ دارندگان دیپلم فنی-حرفه‎ای و کاردانش (منحصراً رشته‎های انیمیشن، گرافیک، نقاشی، سینما، نمایش، موسیقی، پشتیبانی صحنه، صنایع دستی) به شرط گذراندن دروس جبرانی خاص خود که در دفترچه قید شده است پذیرش خواهند شد.

ـ دارندگان سایر دیپلم‎ها به شرط گذراندن همه دروس جبرانی مندرج در جدول دروس پیش‎نیاز، پذیرش خواهند شد.

– قبولی در مصاحبه      

– قبولی در آزمون ورودی

2-1- طول و ساختار دوره دوره کاردانی فنی بازی سازی رایانه ای

کارگردانی فنی، مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های عمومی و فنی به دو بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم ‌می‌شود. مجموع واحدهای دو دوره 72 واحد و مجموع ساعات آن نیز 2064 ساعت است که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.

3-1- قابلیت ها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان

گزارش‎نویسی و مستندسازی فعالیت‎ها – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‎ها (presentation) – قابلیت تعامل با سایر اعضا در کار گروهی – قابلیت طبقه‎بندی اطلاعات کاری – رعایت اخلاق حرفه‎ای و تنظیم رفتار سازمانی – تفکر نقادانه و اقتضائی – خلاقیت و نوآوری

4-1- قابلیت‌ها و توانمندی‌های فنی فارغ‌التحصیلان رشته بازی سازی

– توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK) یا (Unity)

– توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده

– توانایی تهیه خروجی و آشنایی کامل با بخش‎های مختلف موتور

– آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازی‎ساز

– توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازی‎ساز

– آشنایی کامل با بخش‎های هوش مصنوعی موتور بازی‎ساز

– توانایی تهیه محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازی‎ساز

– توانایی برنامه‎نویسی، اشکال‎زدایی و اسکریپت‎نویسی با موتور بازی‎ساز

– آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی

– توانایی بهبود دادن کارایی مدل‎های مورد استفاده

– آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرم‎افزار مورد استفاده در بازی سازی رایانه‎ای

– توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه

– برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎سازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی و تیم بازی ­نامه ­نویسی

5-1- چه کاره می ‎شوید؟

– برنامه ‎نویس گرافیکی بازی‎ها  

– تکنسین طراح فیزیک بازی‎ها

– تکنسین طراح هوش مصنوعی بازی‎ها

– برنامه‎نویس واسطه‎های کاربر (User Interfaces) متشکل از دو زیرواسط زیر:

الف- زیرواسط (HUD- Heads Up Display)

ب- زیرواسط گرافیکی کاربر(GUI- Graphical User Interface)

– تکنسین مهندسی نرم‎افزار در پروژه‎های بازی‎سازی ملی

رشته کارگردانی هنری بازی های رایانه ای

2- رشته کاردانی حرفه‌ای کارگردانی هنری بازی‌های رایانه ای هدف کلی دوره کاردانی ناپیوسته بازی سازی های رایانه‎ای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، به وجود آوردن یک زیرساخت فنی و هنری هماهنگ که به واسطه آن، مهارت‎های فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه  بازی‎های رایانه‎ای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» است تا به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود. بر این اساس، هدف از گرایش «کارگردانی هنری بازی های رایانه ای» تربیت نمودن نیروهای توانمند و ماهر به منظور طراحی فضا و مراحل بازی‎ها و شخصیت‌پردازی است. گرایش «کارگردانی هنری» به طراحی شخصیت و مدیریت هنری می‌پردازد.

1-2- ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو  کارگردانی بازی های رایانه ای

دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی ـ دارندگان دیپلم فنی-حرفه‎ای و کاردانش (منحصرا رشته‎های انیمیشن، گرافیک، نقاشی، پشتیبانی صحنه، صنایع دستی.) ـ دارندگان سایر دیپلم‎ها به شرط گذراندن همه‌ دروس جبرانی مندرج در جدول دروس پیش‎نیاز، پذیرش خواهند شد. – قبولی در آزمون ورودی – قبولی در مصاحبه

2-2- طول و ساختار دوره دوره­ «کاردانی حرفه‌ای طراحی هنری بازی‌های رایانه‌ای»، مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های عمومی و فنی به دو بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم ‌می‌شود. مجموع واحدهای دو دوره 72 واحد و مجموع ساعات آن نیز 2096 ساعت است که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.

3-2- قابلیت ها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان

– گزارش‎نویسی و مستندسازی فعالیت‎ها

– ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‎ها (presentation)

– انجام کار گروهی

– بهره‌گیری از رایانه

– قابلیت تعامل با سایر اعضاء در کار گروهی

– سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

– رعایت اخلاق حرفه‎ای و تنظیم رفتار سازمانی

– ایجاد کسب‌ و کارهای کوچک و کارآفرینی

– تفکر نقادانه و اقتضائی

– خلاقیت و نوآوری هنری

4-2- قابلیت‌ها و توانمندی‌های فنی فارغ‌التحصیلان

– توانایی طراحی مرحله‌ بازی در قالب دوبعدی و سه‌بعدی

– توانایی تهیه خروجی و آماده‌سازی فضا برای موتور بازیساز

– آشنایی کامل با داستان‌نویسی و طراحی بازی

– مدیریت تولید و کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای

– آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی

– توانایی طراحی رابط کاربری بازی

– برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎سازی، یعنی تیم فنی، تیم طراحی و تیم بازی­نامه­ نویسی

5-2- چه کاره می‎شوید؟

– طراح بازی

– طراح گرافیک بازی‎ها

– طراح مراحل بازی‎ها

– طراح رابط کاربری بازی

– طراحی فضا و بنا در پروژه‎های بازی‎سازی ملی

رشته کاردانی حرفه‌ای کارگردانی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای

3- رشته کاردانی حرفه‌ای کارگردانی و طراحی بازی‌های رایانه‌ای هدف کلی این دوره در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، به وجود آوردن یک زیرساخت فنی و هنری هماهنگ است که به واسطه آن، مهارت‎های فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه  بازی‎های رایانه‎ای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود. بر این اساس، هدف از گرایش «کارگردانی و طراحی بازی های رایانه ای»، تربیت نمودن نیروهای توانمند و ماهر به منظور طراحی فضا و مراحل بازی‎ها و شخصیت‌پردازی است. این گرایش، به فضاپردازی و  طراحی یا خلق مرحله می‌پردازد.

1-3- ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو

– دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی

ـ دارندگان دیپلم فنی-حرفه‎ای و کاردانش (منحصرا رشته‎های انیمیشن، گرافیک، نقاشی، پشتیبانی صحنه، صنایع دستی.)

ـ دارندگان سایر دیپلم‎ها به شرط گذراندن همه‌ دروس جبرانی مندرج در جدول دروس پیش‎نیاز، پذیرش خواهند شد.

– قبولی در آزمون ورودی

– قبولی در مصاحبه

2-3- طول و ساختار دوره کارگردانی و طراحی بازی های رایانه ای

 طول و ساختار دوره دوره­ی «کاردانی حرفه‌ای طراحی و کارگردانی بازی‌های رایانه‌ای» مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌های عمومی و فنی به دو بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم ‌می‌شود. مجموع واحدهای دو دوره 72 واحد و مجموع ساعات آن نیز 2096 ساعت است که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است.

3-3- قابلیت ها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان بازی سازی

– گزارش‎نویسی و مستندسازی فعالیت‎ها

– ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‎ها (presentation)

– انجام کار گروهی

– بهره‌گیری از رایانه

– قابلیت تعامل با سایر اعضاء در کار گروهی

– سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها

– رعایت اخلاق حرفه‎ای و تنظیم رفتار سازمانی

– ایجاد کسب‌ و کارهای کوچک و کارآفرینی

– تفکر نقادانه و اقتضائی

– خلاقیت و نوآوری هنری

4-3- قابلیت‌ها و توانمندی‌های فنی فارغ‌التحصیلان

– بهینه سازی بازی های رایانه ای

– توانایی طراحی مرحله‌ بازی در قالب دوبعدی و سه‌بعدی

– توانایی تهیه خروجی و آماده‌سازی فضا برای موتور بازیساز

– آشنایی کامل با داستان‌نویسی و طراحی بازی

– مدیریت تولید و کارگردانی هنری بازی‌های رایانه‌ای

– آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی

– توانایی طراحی رابط کاربری بازی

– برقراری تعامل با اعضا و مدیران سه تیم دیگر بازی‎سازی، یعنی تیم فنی، تیم هنری و تیم بازی­نامه­نویسی

5-3- چه کاره می‎ شوید؟

– طراح بازی

– طراح گرافیک بازی‎ها

– طراح مراحل بازی‎ها

– طراح رابط کاربری بازی

– طراحی فضا و بنا در پروژه‎های بازی‎سازی ملی

امتیاز به این نوشته
مقاله رو دوست داشتی؟
ارسال نظر
نظرت چیه؟
لینک کوتاه این مطلب
تبلیغات
جدیدترین‌ها
تبلیغات
محبوب‌ترین‌ها

34 پاسخ

    1. اگر دفترچه کارشناسی ارشد امسال را دانلود کنید بهتر می توانید به پاسخ برسید

  1. سلام. درحال حاضر دانشجو کارشناسی پیوسته مهندسی کامپیوتر ام ولی قصد دارم وارد دوره ی کاردانی طراحی بازی بشم, ولی هرچقدر سرچ میکنم هیچ موسسه ای رو پیدا نمیکنم که این رشته رو ارائه بده و اخبار مربوط بهش برای حدود ده سال پیشه! وضعیت چطوری هست؟ از کجا باید این دانشکده هارو پیدا کرد؟

    1. بهترین راه برای اطلاع از دانشگاه ها استفاده از دفترچه کنکور امسال است می توانی این دفترچه را از سایت سنجش دانلود کنی

  2. سلام ایا ریاضی برای درس دیزاین و طراحی کاراکتر بازی ریلضی مهم هست؟ چون ریاضیم زیاد خوب نیست

  3. سلام.خسته نباشید.بنده پایه نهم هستم و میخوام بازی سازی یادبگیرم.میخواستم ببینم میتونم از همین الان وارد یک هنرستان خوب بشم به جای اینکه ریاضی بخونم و بعد از طریق دانشگاه وارد رشته بازی سازی بشم؟و اینکه هنرستان خوبی در تهران هستش برای بازی سازی؟

    1. پاسخ آقای رفعت پناه مشاور سایت : سلام بله می توانی وارد هنرستان بشوی چون دیپلم هنرستان هم چهار ساله شده است یعدا در یک رشته دانشگاه با بقیه امتحان بدهی
      در تهران هم میتوان هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای دولتی وغیرانتفاعی در رشته بازیگری ثبت نام کرد.در گوگل جستجو کنید هنرستانهای بازیگری رانشان میدهد

  4. سلام
    من کلاس نهم هستم و میخواهم برای ادامه تحصیل به بازی سازی بپردازم ولی مطمئن نیستم که از چه طریقی ادامه بدم
    رشته ریاضی فیزیک رو واقعا نمی‌کشم واسه همین می‌خوام از طریق فنی و یا کار و دانش ادامه بدم ولی نمیدانم که بین رشته پویانمایی فنی حرفه ای و گرافیک رایانه‌ای کار و دانش کدام را انتخاب کنم
    نظر شما چی هست؟

  5. برای ورود به این رشته ایا باید کنور بدیم و یا بدون کنکوره؟ واگه هست چه کنکوری باید بدیم؟

  6. سلام خسته نباشید خواستم ببینم چه تعداد دانش کده بازی سازی در کشور داریم و راهیابی به این دانش کده ها به چه صورت است
    و اینکه اگر امکان باشه می خواستم با مشاوری که به این نوع سوالات اشراف دارن رتباط مستقیم بگیرم (با صورت مجازی وبگاه و یا ایمیل ایشون) سپاس (:

    1. سلام برای اطلاع دقیق از این دانشکده ها می توانید دفترچه کنکور کاردانی و همچنین کارشناسی سال جاری را از سایت سنجش دانلود کنید و مطالعه کنید

  7. سلام وقت بخیر , برادر من امسال نهم هست, برای امسال بین رشته کامپیوتر و گرافیک تردید داریم , علاقه شدید به بارهای رایانه ای داره و ذهن خلافی داره و خیلی استعداد هست ,کدوم رو پیشنهاد میکنید??

  8. سلام دختراهم میتوننن برن رشته ی بازی سازی ؟ بعد برای رشته ی بازی سازی در انتخاب رشته ی نهم به دهم چه رشته ای باید انتخاب کنیم

    1. دوست عزیز محدودیتی برای شرکت دختران در این رشته ها نیست برای این رشته یاباید در هنرستان رشته کامپیوتر بخوانید ویا بعدا در دانشگاه واز طریق رشته ریاضی به این کار واردشوید

    1. این چه سوالی هست که شما مطرح میکنید دختر و پسر بودن چه فرقی میکنه همه میتونند بازی ساز شوند

    1. دوست عزیز بازی سازی یکی از شاخه های کامپیوتر است که معمولا از طریق هنرستان ویا رشته ریاضی باید به آن برسی

          1. این بالا نوشتین تجربی هم میتونه بره باید دروس جبرانی رو پاس کنه خوب دوست عزیز

  9. سلام وعرض ادب
    پسرم رشته ریاضی هست وامسال کنکور داده وبه بازی سازی البته طراحی هنری بازی علاقه داره شما چه رشته هایی رو معرفی میکنید براش
    بدون کنکور ها وعلمی کاربردی رو هم شرکت کرده
    ممنون از شما

  10. برای اینکه بخوایم بازی ساز بشیم….برای دوره دوم متوسطه…چه رشته ای برداریم
    منظورم اینه که رشته ریاضی با رشته فنی…اینده شون چه فرقی میکنه؟؟

    1. پاسخ جناب آقای رفعت پناه مشاور تحصیلی سایت : دوست عزیز برای رشته بازیسازی باید از طریق رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای وارد شوی و الان رشته های فنی و حرفه ای آینده درخشان تری در جامعه دارند

  11. با عرض سلام. من اکنون در رشته ریاضی متوسطه دوم تحصیل میکنم، برای انتخاب رشته دانشگاهی این رشته (بازی سازی) نیاز به قبولی در کنکور سراسری هست؟
    با چه شرایطی و پیش نیاز هایی دانشجوی رشته ریاضی قبول میکنید؟
    همچین توضیحات لازم برای ورود به این رشته ممنون میشم بگید.

  12. کاربر عزیز “…”
    هم دختر خانم ها و هم آقا پسرها امکان شرکت در رشته بازیسازی را دارند.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  13. کاربر عزیز “Amir”
    متاسفانه در این زمینه اطلاعی در دست نداریم.
    شاید از طریق جستجو در اینترنت به جواب برسید.
    موفق باشید
    نشریه اینترنتی نوجوان ها

  14. سلام و خسته نباشید. می خواستم ببینم در کدام یک از هنرستان های تهران و اصفهان رشته ی ساخت بازی های رایانه ای وجود دارد؟
    و شرایط آن برای ثبت نام چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهاد نوجوان‌ها