ادامۀ پرسش ۴۰

پرسش:

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

من دخترم و دوازده سال سن دارم. من در مورد خیلی چییز ها بدبینم و با یک حرف کوچک ناراحت و دلزده می شوم. لطفا کمکم کنید.

پاسخ:

دوست خوبم، اطلاعات بیشتری که در مورد خودت دادی رادریافت کردم. بدبینی و زود ناراحت شدن از هر چیزی دو امر متفاوت هستند که می توانند ناشی از دوران بلوغ و یا شرایط خاص زندگی باشند و یا به ویژگی­ های درونی یک فرد ارتباط داشته باشند.

بنابراین ممکن است تو این خصوصیات را به خاطر دوره نوجوانی ات احساس کنی و یا شاید در شرایط خانوادگی و یا دوستی با دیگران قرار  داری که این ویژگی ها بارز شده ­اند. بر این اساس این مهم است که بدانی چرا این طور هستی تا تلاش کنی شرایط را به کنترل خودت درآوری و اگر از ویژگی های همیشگی تو بوده و دلیل بیرونی ندارد، در این صورت قدم اول شناسایی آسیب ­هایی است که تو تنها به دلیل این ویژگی­ هایت دریافت می­ کنی.

برای مثال اینکه “زود ناراحت می ­شوی” تاکنون چه مشکلاتی برایت ایجاد کرده؟ چه بدی ­هایی داشته؟ ممکن است این خصوصیت موجب شده که تو تنهاتر شوی و دوستانت از تو دور شوند، یا شاید کمتر کسی از دور و بری­ها با تو شوخی می­ کند چون فکر می ­کند تو ناراحت می ­شوی و این ارتباط تو را با دیگران کمتر می ­کند و … تو به این لیست موارد دیگر را هم اضافه کن.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دیگه هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارم

حالا برو سراغ بدبین بودنت، بدبینی موجب چه ناراحتی­ ها یا مشکلاتی برایت می­ شود؟ لیست آن ­ها را هم بنویس.

وقتی این گام را برداری تو کمک بزرگی به خودت می­ کنی تا راحت ­تر بتوانی این ویژگی ­ها را کنار بگذاری. در قدم بعدی تلاش کن واکنش و رفتاری را که به دیگران نشان می ­دهی کنترل کنی یعنی الان بدبینی موجب شده که تو خشمگین شوی و یا زود رنجی موجب شده ناراحت شوی، سعی کن این خشم یا ناراحتی را که در خودت داری به دیگران نشان ندهی. این کار موجب می ­شود تا بهتر از قبل در کنترل بدبینی و زود رنجی موفق باشی.

ممکن است سوال کنی برای اینکه بتوانم این رفتارها را کنترل کنم، چه راهی وجوددارد؟ باید بگویم که برای این منظور راه ­های مختلفی وجود دارد که می تواند خیلی ساده باشد مانند این که در چنین مواردی خودت را به انجام کار دیگری مشغول کن و یا ممکن است پیچیده باشد که در این حالت نیازمند مشاوره هستی. اما چیزی که روشن است این است که هر فردی دارای توانمندی و ویژگی خاص خودش است و حتما می­ تواند بر اساس همین ویژگی راه ­های کنترل خودش را جستجو کند. تلاش کن این راه ها را هم پیدا کنی و لیستی از آن ها را بنویسی و هر بار که از هر کدام استفاده می­ کنی مقابل آن در لیست خودت بنویس که موثر بوده یا نه؟

در نهایت بد نیست اگر همچنان با این موضوع درگیر بودی و نیز اگر ویژگی ­هایی که گفتی در اقوام نزدیک هم وجود دارد به یک مشاور مراجعه کنی.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آیا نواختن ساز یا حل کردن پازل و سودوکو ذهن رو قوی میکنه...

 

برای آشنایی با خانم مشاور و نحوه طرح پرسش خود از ایشان اینجـــــــــــا را کلیک کنید.

 

امتیاز به این نوشته