افراد موفق چطور از شکست خوردن درس می‌گیرند؟

شکست خوردن

از قدیم و ندیم گفته‌اند که مهم نیست اگر در زندگی شکست بخوریم، مهم آن است که بعد از هر بار شکست خوردن، دست روی زانوی خود گذاشته، بلند شویم و سپس به مسیر خود ادامه دهیم. خیلی از افراد باور دارند که بدون شکست خوردن و درس گرفتن از آن‌ها، یک فرد هیچ وقت نمی‌تواند به موفقیت برسد و بدون شک این حرف درست است.

در این مطلب از نوجوان‌ها می‌خواهیم برای شما از شکست و راه‌های یاد گرفتن از شکست‌ ها صحبت کنیم. اگر نوجوان هستید و این مقاله را می‌خوانید، بدون شک باید مسیر درازی که در زندگی پیش روی خود دارید آماده باشید؛  پیمودن این مسیر با شکست‌ها بسیاری همراه خواهد بود، اما مهم آن است که بدانید چطور باید از آن‌ها درس بگیرید.

شکست چیست؟

همه ما در زندگی حداقل برای یک بار هم که شده، شکست را تجربه کرده‌ایم؛ به همین دلیل حس شکست برای ما نامفهوم نیست. باید دانست که بسته به هر فرد با هر تجربه‌ای که در زندگی داشته است، شکست می‌تواند معنای متفاوت از دیگری داشته باشد. هر کس شکست را به نوعی برای خودش معنا می‌کند و ممکن است چیزی که برای ما شکست محسوب می‌شود، برای دیگری چنین نباشد.

به طور کلی می‌توان چنین گفت که شکست به معنای عدم رسیدن به موفقیت است. زمانی که فرد به اهداف و انتظاراتش دست پیدا نمی‌کند، اصطلاحا می‌گوییم که او دچار شکست شده است. به عنوان چند نمونه ساده از شکست، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یک دانش آموز برای گرفتن نمره 20 تلاش می‌کند و در این راه پشتکار زیادی هم به خرج می‌دهد. زمانی که نتیجه نهایی امتحانش را می‌گیرد، به‌جای نمره‌ای که انتظار داشته، 17 گرفته است.
  • یک جوان برای پیدا کردن کار، در کلاس‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده است. اکنون در راستای همان مهارتی که آموخته، به بیشتر از 15 شرکت رزومه فرستاده، اما هنوز هم نتوانسته است که کاری پیدا کند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حفر کانال سوئز بدست ایرانیان و به فرمان داریوش بزرگ

افراد موفق چطور از شکست خوردن درس می‌گیرند؟

چرا مهم است که از شکست‌هایمان درس بگیریم؟

همه ما انسان هستیم و این به آن معناست که برای پا گذاشتن در دنیای واقعی و رشد و توسعه فردی، هزاران فرصت متفاوت پیش روی خود داریم. هر یک از ما نه تنها روی زندگی خود تاثیر می‌گذاریم، بلکه روی زندگی دیگران نیز تاثیر داریم؛ اما به طور کلی قانون نانوشته این دنیا آن است که برای رسیدن به موفقیت و پیروزی، ابتدا باید شکست خورد.

شکست می‌تواند درس‌های بسیاری برای ما به همراه داشته باشد؛ درس‌هایی که با هیچ روش دیگری جز شکست نمی‌توانیم آن‌ها را یاد بگیریم. برای رشد و توسعه فردی و تبدیل شدن به یک انسان موفق، لازم است که این درس‌ها را بیاموزیم و در مراحل بعدی زندگی خود به کار بگیریم؛ به عبارت دیگر، رسیدن به موفقیت بدون شکست ممکن نیست.

باید بدانید که این حرف‌ها صرفا چند جمله کلیشه‌ای و تکراری نیست، بلکه تحقیقات و مطالعات بسیاری صحت آن‌ها را ثابت کرده‌اند. آمار موجود نشان می‌دهد که از هر 4 نفر کارآفرین موفق، یک نفر از آن‌ها حتما مزه شکست را چشیده است. شکست می‌تواند دید ما را گسترده‌تر کند، ارزش‌های ما را تغییر دهد و همچنین هوش ما را ارتقا دهد.

چه چیزهایی می‌توانیم از شکست خوردن یاد بگیریم؟

شکست ها بدون شک برای هر کسی دردناک خواهد بود؛ اما می‌توان چیزهای بسیاری را از آن آموخت. از جمله مهم‌ترین درس‌هایی که در هر شکست نهفته است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرسختی

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از شکست گرفت، سرسختی است. سرسختی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که به ما کمک می‌کند بتوانیم تاب‌آوری روانی خود را افزایش دهیم و آن‌قدر قوی باشیم که با شکست، دچار فروپاشی نشویم.

  • تواضع

از دیگر درس‌های مهم شکست، باید به تواضع و فروتنی نیز اشاره کرد. افرادی که همیشه موفق باشند، بدون شک بسیار مغرور خواهند بود و این غرور روزی به بدترین شکست آن‌ها منتهی خواهد شد. شکست می‌تواند ما را فروتن کند.

  • انعطاف‌پذیری

از دیگر درس‌های مهمی که می‌توان از شکست خوردن آموخت، انعطاف‌پذیری است. همیشه قرار نیست که نقشه‌ها و برنامه‌های مطابق با آن چیزی که از قبل تعیین کرده بودیم پیش برود. با شکست خوردن می‌آموزیم که باید در زمان سختی از خود انعطاف نشان دهیم و بی‌آنکه بخواهیم جا بزنیم یا از مسیر خود منصرف شویم، بتوانیم راهکاری جایگزین انتخاب کنیم و به سمت موفقیت حرکت کنیم.

  • خلاقیت
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند نمونه انشا درباره صدای زنبور عسل

نوآوریو  خلاقیت را نیز می‌توان از دیگر ماحصل شکست خوردن دانست. زمانی که شکست می‌خوریم اما باز هم به مسیر خود ادامه می‌دهیم، بدون شک دنبال مسیری تازه برای رسیدن به موفقیت خواهیم گشت. همین کار می‌تواند به ما کمک کند که به مغز خود فشار آوریم و به دنبال راه‌های خلاقانه‌تری باشیم.

افراد موفق چطور از شکست خوردن درس می‌گیرند؟

شکست خوردن چطور به ما درس می‌دهد؟

درس گرفتن از شکست و سپس تلاش دوباره برای موفقیت، شبیه به یک چرخه است که از موارد زیر تشکیل شده است:

  • شکست ما را به نقطه اول برمی‌گرداند

با شکست خوردن، ما به مرحله اول تلاش‌های خود باز می‌گردیم و می‌توان از نو برای رسیدن به موفقیت تلاش کنیم. اما این بار تفاوت آن است که دیگر می‌دانیم چه چیزی باعث شکست ما شده است و به همین دلیل، دیگر آن را تکرار نمی‌کنیم.

  • شکست مجبورمان می‌کند که خطا را پیدا کنیم

شکست خوردن به ما کمک می‌کند که به دنبال علت شکست خود باشیم و ببینیم اشتباه کارمان کجا و در چه چیزی بوده است. این بخش می‌تواند مزایای بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد و مسیر رسیدن به موفقیت را برای ما هموارتر کند.

  • شکست ما را خلاق‌تر می‌کند

نتیجه تمام موارد قبلی در کنار هم، منجر به آن می‌شود که شکست قوه خلاقیت ما را تحریک کرده و ما را به انسان خلاق‌تری نسبت به گذشته تبدیل کند. این را نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین مزایای شکست خوردن دانست.

افراد موفق چطور از شکست خوردن درس می‌گیرند؟

چطور می‌توان از شکست خوردن درس گرفت؟

اکنون زمان آن است که بدانیم چطور و با چه راهکارهایی می‌توان از شکست‌ خوردن درس گرفت. متخصصان و روانشناسان، با مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، 5 راه‌حل زیر را به عنوان بهترین روش‌های درس گرفتن از شکست‌ها مطرح کرده‌اند:

  1. هرگزی تسلیم نشوید. زمانی که شکست می‌خورید برای آنکه بتوانید از آن درس بگیرید، لازم است که ثابت قدم باشید و مجددا شروع به تلاش برای رسیدن به موفقیت کنید.
  2. ذهنیت خود را تغییر دهید و ذهنیت رشد داشته باشید. با تغییر دیدگاه خود نسبت به شکست و دیدن آن به چشم یک مرحله برای رسیدن به موفقیت، می‌تواند به شما کمک کند که درس‌های زیادی از شکست خوردن خود بگیرید.
  3. روی درون خود کار کنید؛ خودشناسی را تمرین کنید و سعی کنید که از نظر روانی خود را تقویت کنید. کار درونی به ما کمک می‌کند که مسیر موفقیت را راحت‌تر پشت سر بگذاریم و به آدم قوی‌تری تبدیل شویم.
  4. شجاع و جسور باشید؛ انسان‌های ترسو قرار نیست هیچ وقت در زندگی خود موفق شوند. اجازه ندهید که هیچ ترسی مانع شما شود و به‌جای آن تلاش کنید که با جسارت تمام رو در روی تمام موانع بایستید و آن‌ها را از سر راه خود بردارید.
  5. بر روی مهارت‌های خود کار کنید و سعی کنید تمام هنرها و استعدادهای خود را تقویت کنید. اگر فکر می‌کنید که به اندازه کافی در یک مهارت قوی نیستید، سعی کنید با تمرین و ممارست هرچه بیشتر در آن مهارت پیشرفت کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش گره ساده

کلام آخر

در این مقاله برای شما از شکست ها و دلایل اهمیت آن گفتیم. برای رسیدن به موفقیت، شکست خوردن لازم است؛ زیرا که به ما کمک می‌کند بتوانیم قوی‌تر از قبل به مسیر خود ادامه دهیم و همین‌طور درس‌های بسیاری را در این مسیر یاد بگیریم. خیلی از افراد باور دارند که برای رسیدن به موفقیت، باید از دره‌های شکست عبور کرد.

در این مطلب برای شما از چیستی شکست حرف زدیم و دیدیم که شکست خوردن چه چیزهایی را می‌تواند با چه روش‌هایی به ما یاد دهد. همچنین با بهترین استراتژی‌های یادگیری از شکست نیز آشنا شدیم. در نهایت بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ آخرین شکستی که در زندگی خورده‌اید چه زمانی بوده است؟ چطور توانستید این شکست را به موفقیت تبدیل کنید؟

پیشنهاد مطالعه

۲۰ راز رسیدن به موفقیت همراه با آرامش

راه های موفقیت یک نوجوان در زندگی

جملات انگیزشی کوتاه برای موفقیت

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *