پرسش در باره کنکور و پاسخ مشاور تحصیلی

پرسش در باره کنکور و پاسخ مشاور تحصیلی

پرسش در باره کنکور  یکی از سوالات متداولی است که نوجوانان از مشاور می پرسند در این بخش  پاسخ مشاور تحصیلی به این سوالات را مطالعه می کنید.

پرسش

سلام. امسال میخوام برم کلاس سوم ریاضی و دوست دارم از همین الان برای کنکور بخونم. چیکار کنم؟

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

پاسخ

اولویت اول شما امسال باید قوی شدن در آزمون های تشریحی و موفقیت در امتحانات نهایی باشه چون معدل کتبی دیپلم تاثیر مستقیم و زیادی در کنکور داره. به متن کتاب های درسیت هم توجه ویژه ای داشته باش.

برای اینکه در تست هم قوی شی، پیشنهاد من شرکت در آزمون های قلم چیه. در آزمون های قلم چی ماهی یک بار ثبت نام کن و با برنامه اون آزمون ها جلو برو. از کتاب های آبی قلم چی هم استفاده کن.

پرسش

سلام خسته نباشید. من دیپلم ریاضی دارم. الان علاقه زیادی به رشته پزشکی دارم. تمام منابع درسی رو گرفتم. می خواستم ببینم آیا با این شرایط تا کنکور  می تونم آماده بشم و آیا برنامه ای برای مطالعه پیشنهاد می کنید. در ضمن متاهلم و بدون فرزند.

پاسخ  مشاور تحصیلی سایت

خیلی خوشحالم که چنین تصمیمی گرفتید و بهتون تبریک میگم.کار سختی رو پیش رو دارید ولی نتیجه اش خیلی شیرینه. حتما می تونید. باید خیلی پشتکار بالایی داشته باشید و زود خسته نشید.اگر شرایط مالیت مناسبه حتما برای برخی دروس معلم بگیرید. برای برنامه ریزی هم باید به یه مشاور آموزشی مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما برنامه ویژه ای براتون بریزن.

کنکور

پرسش

سلام. من به تازگی کنکور دادم. قبل از کنکور اصلا استرس نداشتم و با خیال راحت رفتم سر جلسه کنکور چون به خودم مطمئن بودم که تلاشمو کردم. اما بعد از کنکور خیلی استرس گرفتم. نتیجه کنکور اول مرداد اعلام میشه و هر ثانیه دارم فکر میکنم که قراره چی واسم پیش بیاد. عاشق پزشکی ام و اگه قبول نشم دیوونه میشم. چیکار کنم که این اضطراب از بین بره؟!

پاسخ

چقدر خوب که برای رفتن به جلسه امتحان استرس نداشتی. این باعث شده که آزمونت را خراب نکنی. اما حالا هم مهم است که استرس نداشته باشی تا آخرین روزهایی که هنوز دانشجو نیستی را هم خراب نکنی.لطفا این روزها را با شمردن لحظه ها و انتظار کشیدن برای نتیجه کنکور حرام نکن. برای همین روزها هم برنامه داشته باش و تمام کارهایی که در زمان کنکور دلت میخواست انجام دهی و وقت نداشتی را انجام بده. پر کردن زمان بهترین درمان برای استرس است.

در ضمن اینکه تنها خودت را به فکر کردن به یک رشته محدود کنی توصیه نمی شود. شاید در زمانی که تلاش میکردی و برای داشتن انگیزه بیشتر، کار خوبی بود اما حالا ممکن است قبولی در رشته دیگر که آن هم خوب باشد، نگذارد از آن پیروزی لذت ببری. بنابراین فقط به امروز و آخرین روزهایی که نه دانش ­آموز هستی و نه دانشجو دل ببند و خوشحال باش.

پرسش:

من پشت کنکوری هستم توی دوران تحصیلیم ریاضی رو فقط به صورت تشریحی کارکردم و هیچ گاه تست نزدم. الان با مشکل مواجه شدم. اصلا نمی دونم از چه منابعی باید استفاده کنم. توی دوران تحصیلم هیچ وقت مشکلی با درس ریاضی نداشتم ولی الان توی این درس خیلی احساس ضعف می کنم. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

 پاسخ:

دوست من سلام گذشته ها، گذشته. خیلی بهشون فکر نکن.تو کار سختی پیش رو داری ولی می تونی موفق بشی. خودتو باور داشته باش.اگر در کار تشریحی قوی بوده باشی، الان با کمی کار تستی می تونی خودتو در تست موفق کنی.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
گفتگو با آرمیتا رزاقیان خبرنگارنوجوان

اگر کسی هست که بتونی ازش مشاوره مستمر و حضوری بگیری، حتما این کار رو بکن چون برای دانش آموزان پشت کنکوری این قضیه خیلی مهم و تاثیر گذاره  و اگر هم این کار رو نمی تونی انجام بدی، با شرکت توی آزمون های قلم چی می تونی کم و بیش از پشتیانی های اونجا استفاده کنی. درسته که به کیفیت مشاوره های حضوری نیست ولی از هیچی خیلی بهتره.

منابع هم که زیاده: کتاب های انتشارات گاج، خیلی سبز، خوشخوان، الگو، کانون فرهنگی آموزش و ….کتاب های همشون هم خوبه.  مهم استفاده درست از این کتاب هاست.

کنکور

پرسش:

  سلام من میخوام تو کنکوررتبه خوبی بیارم والان هم دوم تجربی ام. باید روزی چند ساعت درس بخونم و چقدر تست بزنم؟  ضمن این که توی مدرسه ای درس می خونم که دولتیه وخیلی دبیرای خوبی نداره.
  لطفا بگید تو تابستان  های سال دوم وسوم وچهارم روزی چند ساعت باید درس بخونم؟ به نظرشما کدام یک از رشته های تجربی آینده کاری خوبی داره البته  به جز پزشکی، داروسازی و پرستاری…؟

 پاسخ:

 من یکسری توصیه های کلی به شما می کنم ولی باید سعی کنی که زیر نظر یه  مشاور ( ترجیحا مشاور مدرستون) به اجرای برنامه های مطالعاتی خودت بپردازی.
 نتیجه گرفتن توی رشته تجربی سخته.  باید بگم که از نظر من سخت ترین رشته برای نتیجه گیری توی کنکوره. اینو برای این گفتم که بدونی باید خیلی خیلی خوب تلاش کنی. اینو هم باید اضافه کنم که اگر از الان با پشتکار و انگیزه بالا تلاش کنی،
قطعا نتیجه خوبی می تونی کسب کنی. امسال یکی از دانش آموزای من که تجربی می خوند و خیلی هم در اوایل کارش قوی نبود تونست  رتبه 112 بیاره. دلیل موفقیتش هم تلاش و پشتکار زیاد، با انگیزه بودن و حرف گوش کن بودنش بود و… بدون که تو هم می تونی!
الان باید حداقل روزی 3.5 تا 4 ساعت مطالعه مفید ( به همراه انجام تکالیف ) داشته باشی. روی ریاضی، فیزیک، زیست و شیمی زوم کن و اونا رو قوی کن.
تابستان  رو هم باید با یه برنامه ویژه حسابی خودتو بسازی! پرطرفدارترین رشته های تجربی دکتری حرفه‌ای پزشکی،
دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی است و بعد از اون دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، فیزیوتراپی، علوم تغذیه، زیست شناسی، پرستاری، روانشناسی، علوم آزمایشگاهی  و بینایی سنجیه. این رو هم باید اضافه کنم که اگر در هر رشته ای خوب و قوی عمل کنی  می تونی آینده شغلی خوبی داشته باشی!

پرسش:

راستش من دانشجوی ترم آخر رشته عمرانم در مقطع کارشناسی. راستش میخوام تو کنکور ارشد شرکت کنم اما سردرگمم. نمی دونم از کجا و چطور شروع کنم. چند وقتی هستش تمام فکرمو به خودش مشغول کرده. تقاضایی که دارم اینه که تو این راه کمکم کنین. با تشکر

 پاسخ:

سعی کن که حتما برای یکی دو تا درس اصلی ات در کلاس های مؤسسات معتبر شرکت کنی. ( مثلا طراحی و مکانیک سیالات رو )برای اینکه هم اون درساتو تقویت کنی و هم تو جو ارشد قرار بگیری.

باید از همین تابستون هم شروع کنی.به یاری خدا با یه رتبه خوب می تونی قبول شی.

پرسش:

سلام. ببخشید من امسال میرم سوم. استعداد درخشان شاهرود هم میخونم و شاگرد دومم. میخوام برای کنکور بخونم. درسای عمومیم و شیمیم قویه. درسای تخصصی هم فیزیکم متوسطه اما از ریاضی میترسم. میشه کمکم کنید که برای این درسا بهتره چجوری مطالعه کنم خصوصا ریاضی؟

  پاسخ:

نترس! اصلا این کلمه ی میترسم رو از دایره لغاتت حذف کن . ( به غیر از ترس از خدا ! ) . به نکات مثبت خودت بیشتر فکر کن و اونا رو به خودت یادآوری کن . نکاتی مثل شاگرد ممتاز بودن در یکی از مدارس قوی کشور، مثل قوی بودن در دروس عمومی و … .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
مسابقه‌ «فهرست تابستانی من»

در مورد ریاضی هم با یه برنامه ریزی خوب و تلاش ویژه می تونی خودتو قوی کنی .کتاب های سطح بالای ریاضی سال دوم ( کتابهای نشر الگو و نشر خوشخوان خوب هستن) رو تهیه کن و تو تابستون برای اونا روزی حداقل 3 ساعت زمان بذار و تمریناشونو حل کن .مطمئن باش که با شروع سال تحصیلی میبینی که ریاضیت تو مدرسه خیلی پیشرفت کرده .

پرسش:

سلام من رشته ام تجربیه با معدل کتبی 16.20 دو ساله پشت کنکورم. تابستان خودم واسه کنکور بخونم یا با آزمون های قلمچی بخونم؟

پاسخ:

با توجه به اینکه تو مدرسه نمیری، حتما سعی کن که با برنامه آزمون های قلم چی پیش بری. البته می تونی با توجه به شرایطی که داری، تغییراتی در برنامه بدی. اگر هم پشتیبان خوبی به تورت بخوره هم شانس آوردی و می تونی از مشاوره هاش استفاده کنی.کار سخت ولی شدنی در پیش داری! با اعتماد به نفس پیش برو! تلاش کن، خیلی خیلی تلاش کن.

پرسش

سلام من پشت کنکوری هستم. رشته تجربی شهر تهران هدفم پزشکی سراسری است.
برای درس های اختصاصی این کتاب ها رو دارم:
زیست: گاج نقره ای
فیزیک: گاج نقره ای
ریاضی: الگو
شیمی: مبتکران
من بعد درس خوندن تست می زنم ولی هر کدام این کتاب ها مخصوصا درس فیزیک و شیمی هر فصل 400،500 تست داره. من چه طوری برنامه ریزی کنم که همه ی این تست ها رو بزنم؟ شما رو به قرآن کمکم کنید. کلافه شدم. درس نمی تونم بخونم. هدفم برام ارزش داره کمک.

پاسخ

کسانی که مدرسه نمیرن و برای کنکور درس می خونن با این که زمان بیش تری دارن ولی کار سخت تری پیش روشونه.
برنامه ریزی مطالعاتی مهمه ولی از اون مهم تر نظارت بر شرایط روحی و روانیه.
به نظر من این که می گی کلافه شدم، خیلی مهم تر از اسم کتاب و تعداد تسته.

حتما سعی کن که با یه مشاور در ارتباط باشی. مشاور سال پیش دبیرستانتون می تونه گزینه مناسبی باشه.
در مورد مشکل زیاد بودن تعداد تست ها می تونی بعد از مطالعه هر فصل تست های مضرب 5 (5 و 10 و 15 و …) رو بزنی و رفع اشکال کنی. بعد در مرحله بعد تست های مضرب 3 و ….

راستی اگر هدفت برات ارزش داره باید براش زحمت بکشی. نباید خسته بشی. نباید نا امید بشی. نباید استرس داشته باشی.
من از جملات تو حس خوبی بهم دست داد و احساس می کنم که تو می تونی موفق بشی!
خودتو باور کن دوست من!

کنکور

پرسش

سلام من 32 ساله، متاهل، دارای 1 فرزند هستم. دیپلم تجربی – لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق لیسانس بازرگانی بین الملل دارم. امسال تصمیم گرفتم دوباره کنکور بدهم و در رشته پزشکی درس بخوانم. آیا با توجه به سن، تغییر دروس و سختی این رشته خواهم توانست این کار را انجام دهم؟

پاسخ

کار سخت و دشواریه ولی شدنیه  هم خودتون باید پشتکار بالایی داشته باشید و هم همسرتون باید همراهی کنند. این موضوع رو هم در ذهن داشته باشید که قبول شدن در کنکور رشته پزشکی کار سختیه ولی از اون سخت تر ادامه دادن در دانشگاه است. خودتون می دونید که تحصیل در رشته پزشکی زمان بر و دشواره. ولی اگر تصمیم به این کار گرفتید حتما اطلاع بدید که یه برنامه ویژه با توجه به شرایطتون بریزیم.

در ضمن اصلا نترس! به قول پائولو کوئیلو:  قلب آدم ها گاهی شکوه می کند چرا که آدم ها می ترسند که بزرگ ترین رؤیاهایشان را متحقق کنند، چون یا فکر می کنند که لیاقتش را ندارند و یا این که نمی توانند از عهده آن برآیند. ما قلب ها از ترس می میریم.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چطور می تونم برای درس ریاضی نمره خوب بگیرم و خانوادمو راضی کنم؟

تنها از اندیشیدن به عشق های مدفون شده و یا لحظاتی که می توانستند خیلی زیبا باشند و نبودند یا گنج هایی که می توانستند کشف شوند ولی برای همیشه در زیر خاک مدفون ماندند چون اگر هر یک از این اتفاق ها بیفتد ما رنج وحشتناکی می کشیم. «قلب من از رنج کشیدن می ترسد» *** همیشه به قلبت بگو: «که ترس از رنج از خود رنج بدتر است» (تاریک ترین لحظه شب لحظه قبل از طلوع آفتاب است.)

پرسش

سلام. امسال میخوام برم کلاس سوم ریاضی و دوست دارم از همین الان برای کنکور بخونم. چیکار کنم؟

پاسخ

اولویت اول شما امسال باید قوی شدن در آزمون های تشریحی و موفقیت در امتحانات نهایی باشه چون معدل کتبی دیپلم تاثیر مستقیم و زیادی در کنکور داره. به متن کتاب های درسیت هم توجه ویژه ای داشته باش.

برای اینکه در تست هم قوی شی، پیشنهاد من شرکت در آزمون های قلم چیه. در آزمون های قلم چی ماهی یک بار ثبت نام کن و با برنامه اون آزمون ها جلو برو. از کتاب های آبی قلم چی هم استفاده کن.

پرسش

با سلام و خسته نباشید. من دختری ۱۵ساله هستم و صمیمی ترین دوستم ۱۷ سالشه و امسال کنکور داره. قبلا هم درباره این که چه طور امسال بهش کمک کنم ازتون سوال پرسیدم و شما پاسخ دادین. فقط من برام یه سوال دیگه ایجاد شد که دقیقا با چه کارهایی باید تشویقش کنم؟ به علاوه چند وقته یعنی حدود ا۲ هفته اس که حس میکنم باهام مثل قبل نیست.

رابطه حضوری با هم نداریم که راحت بتونم رو در رو بهش بگم. از طرفی هم می ترسم بهش بگم و ناراحت شه یا اعصابش خرد شه که برای درس خوندش بده و مزاحم آرامشش میشه. ممکنه من زیاد حساس شده باشم و واقعیت این نباشه؟ الان باید چی کار کنم؟

پاسخ

همون طور که خودت هم گفتی ممکنه این احساس تو به درون خودت مربوط بشه و به زیبایی هم اشاره کردی که نباید با مسائل حاشیه ای ذهن او را درگیر کرد تا با آرامش بیشتری خودش را بر درس هایش متمرکز کند. بنابراین به نظر می رسد اگر در این باره با او صحبت نکنی بهتر باشد.

اما در مورد شیوه های تشویق او، بیشتر رفتارها و گفتار است که می تواند به او انرژی و نیروی حرکت بدهد. برای مثال این که هر بار  از این که او زمانی را برای خواندن درسش صرف می کند این کار او را تایید کنی، وقتی درباره آینده صحبت می شود به او بگویی که همیشه در دنیا تلاش ها بدون نتیجه باقی نمی ماند و حتما از تلاشت نتیجه خواهی گرفت.

هنگامی که از ترس هایش در مورد آینده حرف می زند و یا اظهار ناامیدی می کند که همه حاکی از خسته شدن ذهن اوست، به حرف هایش گوش دهی و در برابر آن امیدواری را به او نشان دهی و بگویی که این حس تو طبیعی و از سر خستگی است و خیلی از بچه هایی که در انتظار کنکور هستند هم ممکن است چنین فکرهایی داشته باشند که هیچ کدام حقیقت ندارد و فقط امروز تلاش کردن مهم است و نه چیز دیگر.

خلاصه تمام این رفتارها و گفتگوهای تو با دوستتت می تواند برای او نقش یک نیروی دلگرم کننده و تشویق را داشته باشد.

 

 

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *