شهادت کوچکترین فرد حاضر در کربلا، حزنانگیزترین رخداد در واقعهی عاشوراست. تاثیرگذاری این اتفاق باعث شد محمود فرشچیان شهادت حضرت علیاصغر (ع) را دستمایهی یکی از آثار معروف نگارگری خود قرار دهد.
به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از ایسنا، مظلومیت کوچکترین فرزند امام حسین (ع) و نحوهی شهادت او، آنقدر تاثیرگذار است که پس از گذشت ۱۴ قرن از واقعهی عاشورا هنوز هم تکرار روایت شهادت حضرت علیاصغر (ع) دلها را به در میآورد. محمود فرشچیان – نگارگر پیشکسوت – که آثار بسیاری را با موضوع امامان معصوم (ع) و چهرههای دینی خلق کرده، شهادت این نوزاد شش ماهه را در یکی از تابلوهایش به تصویر کشیده است.
نام تابلوی نگارگری فرشچیان با موضوع شهادت حضرت علیاصغر (ع) «هدیه عشق» است. او این اثر را در سال ۱۳۸۱ خلق کرد. ابعاد این تابلو ۷۲*۹۵ سانتیمتر است و فرشچیان از تکنیک اکریلیک روی مقوای ماکت برای خلق آن استفاده کرده است.
در تابلوی «هدیه عشق» نمایی کلی از پیکر علیاصغر (ع) روی دستان پدرش به تصویر کشیده شده است. در این اثر هنری که به روایت شهادت علیاصغر (ع) وفادار است، تیری بر گلوی فرزند سیدالشهدا (ع) اصابت کرده و او را به شهادت رسانده است. حالت دستان امام حسین (ع) در این اثر هنری بهگونهای تصویر شده که انگار فرزندش را بهعنوان یک هدیه به پیشگاه پروردگار تقدیم میکند. به همین دلیل، نام اثر «هدیه عشق» انتخاب شده است.
فرشچیان برای تاثیرگذاری بیشتر، حضرت علیاصغر (ع) را بهعنوان هستهی اصلی اتفاق، در مرکز تابلو قرار داده و اطراف آن را خالی گذاشته است، یعنی در تابلوی «هدیه عشق» خبری از طراحیهای حاشیهی تابلو که در دیگر آثار فرشچیان دیده میشود، نیست تا تمام توجه مخاطب به مرکز آن باشد. این هنرمند همچنین از رنگهای گرم برای فضاهای خالی تابلو بهره گرفته تا گرمای کربلا و تشنگی کودک ششماهه را به مخاطب القا کند.
با اینکه در این اثر هنری، فقط دستان امام حسین (ع) بهعنوان تکیهگاهی برای پیکر فرزندش دیده میشود، اما حضور او بسیار پررنگ است. هر بینندهای با دیدن اثر متوجه میشود که دستها متعلق به سیدالشهدا (ع) است و حزن و اندوه او را از شهادت کودک ششماههاش حس میکند. همچنین حالت دستان او صبر و رضایش را از آنچه خداوند برای او و خانوادهاش رقم زده، به تماشاگر میرساند و تاثیرگذاری اتفاق را چند برابر میکند.
مجید مهرگان – هنرمند نگارگر – دربارهی ویژگیهای تابلوی حضرت علیاصغر (ع) گفته است: فرشچیان برای بیان آنچه در ذهن داشته، در تابلوی «حضرت علیاصغر (ع)» از خط، بهرهی زیادی برده است و عنصر خط کمک کرده تا مصیبت و فاجعه، به کمال بیان شود. مسیر تیری که به گلوی کودک ششماهه خورده و آن خطی که این تیر را بهوجود آورده است و همچنین خطوطی که در لباسها بهکار رفته همه در مسیر بهتر شدن این اثر هنری بودهاند.
فرشچیان این اثر را مانند بسیاری از تابلوهای دیگر خود به آستان قدس رضوی تقدیم کرده است. این تابلو اکنون در موزه آستان قدس رضوی در معرض دید علاقهمندان است.
محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان است. پدر او که نمایندهی فرش شهر اصفهان بود، پس از پی بردن به علاقهی فرزندش به نقاشی و هنر ایرانی، او را نزد بهترین اساتید آن دوران فرستاد تا آموزش ببیند. فرشچیان بقیهی مسیر هنری خود را با رفتن به مرکز هنرهای زیبای اصفهان، موزههای اروپا، تدریس و خلق دهها تابلوی نقاشی با مضامین مختلف مذهبی، عارفانه و ملیگرایانه طی کرد.
امتیاز به این نوشته