تغییرات بینی در دوره نوجوانی و واکنش نوجوانان به آن

t تغییرات بینی در دوره نوجوانی و واکنش نوجوانان به آن

دوران نوجوانی سراسر تغییر است؛ چه در شخصیت و باطن هر انسان، چه در ظاهر و جسم او. در دوران نوجوانی هویت هر فرد شکل می‌گیرد و این هویت علاوه بر بعد معنوی، دارای بعد فیزیکی نیز هست. از جمله مهم‌ترین تغییراتی که هر نوجوان در دوره بلوغ با آن رو به رو خواهد شد، تغییرات بینی و بزرگ‌تر شدن آن است.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

در این مقاله از وب‌سایت نوجوان‌ها می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم. مهم‌ترین تغییرات بینی در دوره نوجوانی را در کنار هم مرور خواهیم کرد و علت آن‌ها را نیز برای شما بیان خواهیم کرد. همچنین برای پذیرش و کنار آمدن با این تغییرات نیز راه‌حل‌هایی را در اختیار شما نوجوانان عزیز قرار خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

چرا بینی در دوران بلوغ تغییر می‌کند؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است، با رشد بدن در دوران بلوغ و دوره نوجوانی، بینی نیز رشد کرده و ظاهر آن تغییر پیدا خواهد کرد. مهم‌ترین علت تغییر بینی در دوره نوجوانی، بزرگ‌شدن و رشد کردن کل صورت است؛ زمانی که جمجمه ما رشد می‌کند، بینی ما نیز به دنبال آن رشد کرده و بزرگ می‌شود.

سرعت رشد بینی گاه می‌تواند نسبت به سرعت رشد صورت بسیار بیشتر باشد، به همین دلیل خیلی از نوجوانان از ابعاد بینی خود در دوران بلوغ رضایت ندارند. مهم‌ترین چیزی که در این میان باید دانست این است که افزایش ابعاد بینی و عدم تناسب آن با کل صورت موقتی بوده و به مرور زمان با تکمیل رشد صورت، زیبایی آن مجددا باز خواهد گشت.درست به همین دلیل نوجوانان باید صبور باشند و قبل از اقدام برای عمل جراحی زیبایی بینی، تا پایان دوره رشد دست نگه دارند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
وقتی نمی توانیم تصمیم بگیریم چکارکنیم؟

تغییرات بینی در دوره نوجوانی و واکنش نوجوانان به آن

آیا بزرگ ‌شدن بینی دلایل دیگری هم دارد؟

رشد فیزیکی تنها دلیل بزرگ‌ شدن بینی در دوره نوجوانی نیست؛ این موضوع می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. متخصصان علم زیبایی و پلاستیک، عوامل زیر را نیز در تغییرات بینی در دوران بلوغ موثر می‌‌دانند:

مسدود بودن مجاری تنفسی بینی

بسته بودن مجاری تنفسی بینی چه به صورت نسبی و چه به صورت کامل، می‌تواند منجر به بزرگ‌تر شدن بینی شود. آن دسته از نوجوانانی که لوزه سوم دارند یا مشکلاتی در رشد بینی خود داشته‌اند، ممکن نوک بینی بزرگ‌تری نسبت به دیگران داشته باشند.

انجام مکرر تمرینات هوازی و تغییرات بینی

تمرینات هوازی نیاز زیادی به اکسیژن دارند و به مرور زمان می‌توانند موجب افزایش سایز بینی شما شوند. زمانی که ورزش می‌کنید، نیاز بیشتری به اکسیژن خواهید داشت و مجاری تنفسی و عضلات بینی برای جذب اکسیژن بیشتر دچار انبساط می‌شوند. نتیجه این کار در طولانی مدت، پهن‌تر شدن بینی خواهد شد.

شکستن بینی در اثر تصادف

شکستن بینی در هر صورت می‌تواند در ظاهر این عضو از بدن ما تاثیر منفی داشته باشد. چه علت شکستگی بینی به دلیل ضرب دیدگی باشد و چه در اثر تصادفات رانندگی، در هر صورت بینی ممکن است بعد از آن به شکل نادرستی جوش بخورد. عدم جوش خوردن بینی به شکل درست، می‌تواند باعث بر هم ریختگی فرم بینی شده و آن را بزرگ‌تر جلوه دهد.

تغییرات بینی در دوره نوجوانی و واکنش نوجوانان به آن

گرفتگی دائم بینی یا پولیپ

اگر یکی از سوراخ‌های بینی به هر دلیل گرفته باشد و تنفس تنها از یک سوراخ انجام شود، این موضوع می‌تواند به مرور زمان باعث دفرمه شدن بینی و همچنین بزرگ‌تر شدن آن شود. همچنین پولیپ بینی نیز در صورتی که به موقع جراحی نشود، می‌تواند موجب رشد استخوان بینی به سمت بیرون شده و آن را بزرگ‌تر جلوه دهد.

آیا تغییرات بینی تا بزرگسالی ادامه دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله. بینی از جمله اعضای بدن است که رشد و تغییر حالت آن تا زمان بزرگسالی و حتی در میانسالی نیز ادامه دارد. اگر در دوران نوجوانی و جوانی بینی زیبا و خوش فرمی داشته باشید، هیچ دلیل نمی‌شود که این ظاهر زیبا تا دوران میانسالی شما نیز حفظ شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
حق کپی رایت یعنی ایده ها را کش نروید!

مهم‌ترین علت تغییرات بینی در دوران بزرگسالی، تغییر الگوی تنفس است. همچنین تغییر استحکام غضروف‌ها و استخوان بینی به مرور زمان و ضعیف‌تر شدن آن‌ها نیز می‌تواند در بزرگ‌تر شدن بینی در دوران بزرگسالی موثر باشد. در زمان بزرگسالی نوک بینی به پایین متمایل می‌شود، همچنین ظاهر کلی بینی نیز به احتمال زیاد گرد و پهن خواهد شد.

تغییرات بینی در دوره نوجوانی و واکنش نوجوانان به آن

چند راهکار برای پذیرش تغییرات ظاهری در نوجوانی

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، نوجوانان معمولا برای پذیرش ظاهر خود و تغییراتی که ناشی از بلوغ است، دچار مشکلات عدیده می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم 6 راهکار ساده و ولی موثر به شما معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر با تغییرات فیزیکی خود در دوره نوجوانی کنار بیایید:

  • از چیزهایی که باعث می‌شوند حس بدی نسبت به ظاهر و چهره خود داشته باشید فاصله بگیرید. برای مثال اگر در شبکه‌های اجتماعی کسانی را دنبال می‌کنید که فکر می‌کنید از شما بسیار زیباتر هستند، همین الان آن‌ها را آنفالو کنید.
  • از افرادی که مدام به ظاهر شما ایراد می‌گیرند و از آن انتقاد می‌کنند نیز فاصله بگیرید. اگر دوست یا آشنایی در اطراف خود دارید که درباره ظاهر شما نظرات بی‌جا می‌دهد و سعی می‌کند اعتماد به نفس شما را پایین آورد، او را از زندگی خود حذف کنید.
  • در شبکه‌های اجتماعی به دنبال کسانی باشید که به شما انگیزه می‌دهند، پیج‌ها و افرادی را دنبال کنید که شما را به سمت پذیرش خودتان همانگونه که هستید سوق می‌دهند و کاری می‌کنند که حس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشید.
  • به گفتگوی درونی خود توجه کنید. خیلی از ما در درون خود را دوست داریم و ظاهر خود را می‌پسندیم، اما گاهی اوقات به دلیل عوامل بیرونی، این نداهای درونی قدرت خود را از دست می‌دهند. بهتر است که به این گفتگوها گوش فرا دهید.
  • به آن چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند افتخار کنید. همه ما ویژگی‌های خاص خودمان را داریم که به همان دلیل از دیگران متمایز هستیم. این ویژگی‌های متمایزکننده را باید پاس داشت و به آن‌ها افتخار کرد.
  • هرچند بهتر است خود را همان‌طور که هستید بپذیرید و خودتان را به هر شکلی دوست داشته باشید، ولی گاه می‌توان برای بهبود ظاهر و حسی که خودمان نسبت به خودمان داریم، اقداماتی را انجام داد. در صورتی که انجام برخی از عمل‌های زیبایی به خواست خودمان و برای بهتر کردن حال خودمان باشد، هیچ ایرادی ندارد؛ اما اگر به دلیل آن باشد که بخواهیم در جامعه بخاطر حرف مردم بهتر ظاهر شویم، باید از آن جلوگیری کرد.
  • همچنین در نهایت، در این مسیر می‌توانید از کمک افراد متخصص نیز کمک بگیرید و به سراغ مشاوره‌های نوجوانان و تراپیست‌های حرفه‌ای بروید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی غذای سالم و ناسالم برای کودکان

کلام آخر

در این مقاله برای شما از تغییرات بینی در دوران بلوغ و نوجوانی صحبت کردیم. رشد صورت و رشد کلی بدن می‌تواند رشد بینی و افزایش سایز آن را برای افراد به همراه داشته باشد که همین می‌تواند موجب نارضایتی آن‌ها از چهره‌شان شود. علاوه بر این موضوع، دیگر علل بزرگ‌تر شدن بینی را نیز به شما معرفی کردیم.

در نهایت نیز راهکارهایی را برای پذیرش راحت‌تر چهره و ظاهر به شما نوجوانان عزیز آموزش دادیم. در نهایت بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ شما چه راه‌حل‌های دیگری را برای پذیرش ظاهر همان‌طور که هست پیشنهاد می‌دهید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

 

می خواهم بینی ام را عمل کنم…

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *