از چه سنی به نوجوان اجازه تنها بیرون رفتن بدهیم؟

از چه سنی به نوجوان اجازه تنها بیرون رفتن بدهیم؟

با رشد فرزندمان و پا گذاشتن او به دوران نوجوانی، نیازهای او نیز تغییر خواهد کرد. یکی از همین نیازها، بیرون رفتن به تنهایی و بدون حضور ماست. خیلی از نوجوان‌ها بر سر تنهایی بیرون رفتن با خانواده خود جنگ و درگیری دارند و خیلی از والدین نیز همیشه نگران آن هستند که مبادا نوجوان آن‌ها تنهایی بیرون از خانه آسیب ببیند.

در این مقاله از نوجوان‌ها می‌خواهیم مسئله بیرون رفتن نوجوان را بررسی کنیم. در این مطلب خواهیم دید که استقلال نوجوان برای بیرون رفتن چقدر اهمیت دارد و چرا والدین باید اجازه این کار را به فرزند خود بدهند. همچنین از خطرات و نکات مهم درباره تنها بیرون رفتن نوجوان نیز آگاه خواهیم شد و جزئیات این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

چرا استقلال در بیرون رفتن برای نوجوان مهم است؟

در مسیر رشد نوجوان و کسب استقلال شخصی، تنها بیرون رفتن برای نوجوان بسیار اهمیت دارد. تنها بیرون رفتن بدون حضور یک بزرگسال، به نوجوان در ابعاد مختلفی کمک خواهد کرد، می‌تواند در تقویت مهارت‌های اجتماعی او مفید باشد و همین‌طور حس ماجراجویی و کشف چیزهای تازه را در او زنده کند.

تنهایی بیرون رفتن برای نوجوانان بسیار اهمیت دارد و از جمله مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنهایی بیرون رفتن به تقویت مهارت‌های مهم زندگی در نوجوان کمک می‌کند؛ از ساده‌ترین مثال‌ها برای این موضوع می‌توان به پیدا کردن آدرس‌ها اشاره کرد.
  • تنهایی بیرون رفتن می‌تواند در تقویت سلامت روان نوجوان مفید باشد؛ این کار می‌تواند عزت نفس او را افزایش دهد و همچنین حس تعلق به او دهد.
  • تنهایی بیرون رفتن می‌تواند برای سلامت فیزیکی نوجوان نیز بسیار مفید باشد؛ قدم زدن یا دوچرخه سواری بیرون از خانه بدون شک سلامت بدن را تقویت می‌کند.
  • همچنین تنهایی بیرون رفتن می‌تواند موجب تقویت مهارت‌های اجتماعی نوجوان شده و او را با دایره بیشتری از افراد در اطرافش آشنا کند.

از چه سنی به نوجوان اجازه تنها بیرون رفتن بدهیم؟

راهنمای قدم به قدم برای تنهایی بیرون رفتن نوجوان

آماده کردن نوجوان برای بیرون رفتن تا حد زیادی بر عهده والدین است و باید قبل از سال‌های نوجوانی انجام شود. زمانی که نوجوان برای تنها بیرون رفتن آماده شد، شما می‌توانید او را برای انجام این کار تشویق کنید و اعتماد به نفس او را افزایش دهید. حاضر کردن نوجوان برای تنها بیرون رفتن مراحل خاص خودش را دارد که در ادامه شرح خواهیم داد:

  1. برای مثال سینما یا مدرسه رفتن را در نظر بگیرید؛ در قدم اول بهتر است که خودتان فرزندتان را به سینما ببرید تا با دوستانش ساعاتی را بگذراند. سپس بعد از پایان فیلم، دنبال فرزند خود رفته و او را به خانه بازگردانید.
  2. در مرحله بعدی اجازه دهید که فرزندتان خودش تنهایی به سینما برود، ساعاتی را با دوستانش باشد و سپس برای بازگشت به دنبال او بروید.
  3. در مرحله سوم مانند مرحله قبل، فرزندتان می‌تواند خودش به سینما برود، ساعاتی را با دوستانش باشد و بعد از اتمام فیلم، بلافاصله خودش تنهایی نیز به خانه بازگردد.
  4. در نهایت، نوجوان می‌تواند تنها به سینما برود، ساعاتی با دوستانش باشد و تنها نیز برگردد؛ اما لازم نیست که بلافاصله به خانه بیاید، او می‌تواند مدت مشخص و معینی را بعد از سینما با دوستانش باشد و سپس به خانه برگردد.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش تزیین بسم الله الرحمن الرحیم برای کلاس اول

در این روش، شما اعتماد به نفس نوجوان خود را برای تنها بیرون رفتن و استقلال در این زمینه، به‌ صورت پله‌ای افزایش می‌دهید. در موضوع بیرون رفتن نوجوان، مدت زمان بیرون بودن او و همین‌طور محدوده دور شدن او از خانه، همه چیز باید به صورت پله‌ای و مرحله‌ای باشد. مثال بالا را می‌توانید برای موقعیت‌های دیگر نیز اجرا کنید.

 

اطمینان از آمادگی نوجوان برای تنها بیرون رفتن

خیلی از والدین نگران آن هستند که آیا نوجوان آن‌ها آمادگی لازم برای بیرون رفتن را دارد یا خیر. همین نگرانی خیلی از اوقات باعث می‌شود که جلوی استقلال نوجوان در این زمینه را بگیرند و سپس با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شوند. برای اینکه مطمئن شوید آیا نوجوان شما واقعا توانایی تنها بیرون رفتن را دارد یا خیر، بد نیست که به نکات زیر توجه کنید؛ آن‌گاه می‌توانید راحت‌تر درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنید:

  • آیا نوجوان شما با افراد امنی بیرون می‌رود؟
  • آیا نوجوان در صورت نیاز به افراد یا مکانی امن برای کمک دسترسی دارد؟
  • آیا نوجوان پیش‌تر تنها بیرون رفتن را با فردی امن تجربه کرده است؟
  • آیا جایی که نوجوان می‌خواهد برود از نظر شما امن است؟
  • آیا نوجوان شما می‌داند در صورتی که گم شد باید چه کار کند؟
  • آیا نوجوان شما توانایی تشخیص موقعیت‌ها و مکان‌های امن را دارد؟
  • آیا نوجوان شما به قوانینی که برایش تعیین کرده‌اید پای‌بند است؟
  • آیا نوجوان شما می‌تواند فشار همسالان را کنترل کند و تحت‌تاثیر آن‌ها کارهای خطرناک انجام ندهد؟
  • آیا نوجوان شما موبایل یا به هر وسیله ارتباطی دیگری دسترسی دارد؟
  • آیا نوجوان شما خودش دلش می‌خواهد که تنهایی بیرون برود یا اینکه آیا اعتماد به نفس کافی برای انجام این کار را دارد؟
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند نمونه نقاشی برای معلم عزیزم

از چه سنی به نوجوان اجازه تنها بیرون رفتن بدهیم؟

اگر نوجوان برای تنها بیرون رفتن اصرار کرد چه کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است بعد از پاسخ دادن به سوالات بالا، به این نتیجه برسیم که نوجوان ما هنوز برای تنهایی بیرون رفتن آمادگی لازم را ندارد. در این مواقع نوجوان ممکن است بر استقلالش در این حیطه اصرار کند و حتی ممکن است این موضوع به بحث و مشاجره کشیده شود. در صورتی که چنین رخدادی برای شما اتفاق افتاد، نکات زیر می‌توانند برایتان بسیار کمک‌کننده باشند:

  • خوب به حرف‌های نوجوان خود گوش کنید، شنونده خوبی برایش باشید و سعی کنید که او را درک کرده و از نقطه نظر او به موضوع نگاه کنید.
  • دیدگاه و نظرات خود را برای نوجوان مطرح کنید و از او نیز بخواهید همین کار را برای دیدگاه خودش انجام دهد.
  • درباره خط قرمزها و همین‌طور چیزهایی که نوجوان نمی‌تواند درباره آن‌ها چانه بزند کاملا قاطع باشید؛ اما حواستان باشد که در این میان بیش از حد سخت‌گیری نکنید.
  • برای رسیدن به یک توافق دو طرفه، گزینه‌های مختلفی را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید هر دو راضی باشید.
  • در نهایت تصمیمی بگیرید که هم شما رضایت داشته باشید و هم نوجوان از آن راضی باشد، همچنین این تصمیم را به صورت آشکار و واضح با هم هماهنگ کنید.

 

چند قانون مهم برای تنها بیرون رفتن نوجوان

زمانی که می‌خواهید نوجوان را تنها به بیرون از خانه بفرستید، بد نیست که قوانینی را برایش تعیین کنید و خط قرمز‌هایی برایش بگذارید. این کار نه تنها خیال خودتان را از بابت تنها بیرون رفتن نوجوان راحت خواهد کرد، بلکه می‌تواند تا حد زیادی برای امنیت خود نووجوان نیز کمک‌کننده باشد. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جاهایی که نوجوان می‌تواند تنها برود را برایش به طور دقیق مشخص کنید.
  • افرادی که نوجوان می‌تواند با آن‌ها بیرون برود را نیز مشخص کنید؛ همین‌طور بهتر است که گاهی اوقات او را مجبور کنید که حتما کسی را همراه داشته باشد.
  • نوع سفر نوجوان را نیز مشخص کنید، مثلا حتما از مترو استفاده کند یا از اتوبوس.
  • نوع ارتباط نوجوان با شما را نیز مشخص کنید، وسیله ارتباطی مانند موبایل برایش فراهم کنید یا گزینه‌ دیگری را برای این کار پیدا کنید.
  • در نهایت ساعت بازگشتش به خانه را نیز تعیین کنید و در صورت دیرکرد، بهتر است که جریمه‌ای را نیز برایش در نظر بگیرید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خلاقیت های شرکت های هواپیمایی برای رضایت مشتریان 

از چه سنی به نوجوان اجازه تنها بیرون رفتن بدهیم؟

نوجوانان بیرون از خانه به چه چیزهایی باید توجه کنند

این بخش برای شما نوجوانان است؛ اگر تنهایی بیرون رفتید، برای امنیت خودتان لازم است که نکاتی را در نظر داشته باشید. رعایت نکاتی که در ادامه برای شما خواهیم گفت، می‌تواند خیال شما را از بابت هر چیز ناخوشایندی در بیرون از خانه راحت کند:

  • حواستان حسابی به اطراف باشد؛ سعی کنید بیشتر در محیط‌های عمومی و شلوغ حضور داشته باشید و به هر چیزی که در اطرافتان هست توجه کنید.
  • هنگام عبور از خیابان هدفون را از گوش خود بیرون بیاورید.
  • همیشه انتظار داشته باشید که ممکن است شرایط آن‌طور که شما انتظار داشتید پیش نرود؛ پس خودتان را برای تغییر برنامه‌ها حاضر کنید.
  • اگر قرار است دیر به خانه برسید، با والدین خود تماس بگیرید و آن‌ها را از این موضوع آگاهی کنید.
  • همچنین اگر نیاز به کمک داشتید و یا خواستید برای کاری از آن‌ها مشورت بگیرید، حتما با آن‌ها تماس بگیرید.
  • هیچ وقت سوار ماشینی که نمی‌شناسید نشوید، فقط از تاکسی‌های خطی و رسمی استفاده کنید.
  • با افرادی که نمی‌شناسید حرف نزنید و با آن‌ها همراه نشوید.
  • اگر حس می‌کنید که در خطر هستید، بهتر است که از کسی کمک بخواهید. پلیس‌ها و افرادی که امن به نظر می‌رسند بهترین گزینه برای کمک گرفتن هستند.

 

کلام آخر

در این مقاله از  نوجوان ها برای شما از تنها بیرون رفتن نوجوانان حرف زدیم. تنها بیرون رفتن نوجوان از امور ضروری برای رشد او است و بسیار هم اهمیت دارد. استقلال او برای بیرون رفتن می‌تواند اعتماد به نفس او را افزایش دهد و مهارت‌ها اجتماعی‌اش را نیز تقویت کند. در این مطلب نکاتی برای والدین داشتیم و دیدیم که والدین در چه شرایطی می‌توانند به نوجوان خود اجازه بیرون رفتن بدهند.

در نهایت، بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ به نظر شما بهترین سن برای تنها بیرون رفتن نوجوان چه زمانی است؟ تجربه خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید!

 

منابع

 

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *