خارجی های محبوب فوتبال ایران

 

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

عشق بدون مرز :

سابقه حضور مربیان و بازیکنان خارجی در فوتبال ایران به گذشته های دور بر می گردد . خیلی از این جماعت وارداتی انصافا ” مهره های کارآمد و با کیفیتی بودند و البته بسیاری از آنها حتی از حداقل استانداردهای فنی نیز بی بهره به نظر می رسیدند . با این حال برخی از بازیکنان و مربیلان خارجی شاغل در ایران بین هواداران کشورمان به محبوبیتی بی نظیر و افسانه ای دست یافتند و جایگاه خودشان را در کتاب تاریخ فوتبال ما جاودانه کردند .

این مطلب می کوشد تا نگاهی به چند تن از محبوبترین خارجی های دو دهه اخیر فوتبال کشورمان داشته باشد .ورزش

1 – فابیو جانواریو :

برای استقلالی ها فابیو جانواریو یکی از بهترین بازیکنان خارجی تاریخ فوتبال ایران است . این هافبک خلاق و خوش چهره برزیلی در دو مقطع عضو باشگاه استقلال بود و حسابی برای آبی پوشان خوش درخشید . فابیو که شاید بتوان از او به عنوان ورژن خارجی مجتبی جباری نام برد ، در مهمترین اقدامش برای استقلال توانست گل قهرمانی این تیم در لیگ هشتم را در ورزشگاه ثامن مشهد به پیام خراسان بزند و هوادران را به عرش ببرد . جان وارو امثال هم به استقلال برگشت و اتفاقا” مثل سابق خوب و موثر ظاهر شد ، اما یک غیبت طولانی مدت ناموجه و یک مصدومیت سنگین باعث شد خیلی زود از این تیم جدا شود .

2 – ایمون زاید :

 حکایت او شگفت انگیز و تاریخی است . بی گمان داربی 74 تهران مهم ترین روز زندگی زاید و البته شادترین تجربه فوورزشتبالی میلیونها ایرانی جوان به شمار می رود . مهاجم ایرلندی سرخ ها که در فاصله بین دو نیم فصل لیگ یازدهم به این تیم اضافه شده بود اوایل نیمه دوم داربی و درحالیکه پرسپولیس با دو گل از حریف عقب بود به میدان آمد و ظرف دقایق باقی مانده با هت تریک طلایی اش یک پیروزی حیرت آور را برای قرمز ها رقم زد . پایان دهنده کابوس شکستهای پیاپی سرخ پوشان در بازی با استقلال در این مسابقه خاص تنها 9 ثانیه توپ را لمس کرد و در همین فرصت سه گل متفاوت و به یادماندنی زد . زاید در پایان این بازی از سوی یک سایت مشهور بین المللی به عنوان بهترین بازیکن هفته جهان انتخاب شد و بعدها پیراهنش به قیمت قابل توجهی به فروش رسید . مرد خوش خنده ایرلندی بعد از این بازی دوبار دیگر در مسابقات سرخ پوشان هت تریک کرد و بعد به شکلی عجیب از این تیم جدا شد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی به سبک کریستینا وب

3 – واسیلی گوجا :

درحال حاضر خاطر تونی اولیویرا برای تبریزی ها خیلی عزیز است و آنها به خاطر نوع بازی ، نتایج کسب شده و حرارت این مرد پرتغالی به مربی تیمشان عشق می ورزند ، اما جالب است که پیش از اولیویرا هم یک مربی سیبیلوی خارجی به شدت در آذربایجان محبوب بوده است . واسیلی گوجا متولد سال 1954 در بخارست رومانی است که در دهه هفتاد هدایت تراکتور سازی را بر عهده داشت . گوجا پایه های تیم مدرن تراکتور را ریخت و با تلاشی خارج از وصف از دل زمین های خاکی و خیابان ها برای تبریزی ها ستاره های جدید کشف کرد . وی محبوبیتی دیوانه وار بین هواداران تراکتور سازی داشت و فارسی را هم عالی حرف می زد . گوجا در گویش آذری به معنای « پیر » است و اغراق نیست اگر از واسیلی به عنوان عشق پیر فوتبال آذربایجان نام ببریم .

4 – مصطفی دنیزلی :

شاید بتوان از مصطفی دنیزلی به عنوان محبوب ترین مربی خارجی تاریخ معاصر فوتبال ایران یاد کرد . هم او که بورزشه شکلی عجیب حتی مربیان موفق و نامداری مثل استانکو ، بلاژوویچ ، برانکو و کارلوس کی روش را هم در حد نصاب دوست داشته شدند جا گذاشت و محبوب سکوهای فوتبال ایران شد . او یک دوره موفق از نظر امتیاز گیری با پاس تهران داشت و چه بسا اگر ماجرای قهر روزهای آخرش نبود ، حتی می توانست با این تیم به مقام قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند . او سپس به نیمکت پرسپولیس پیوست و در همین موقعیت به اوج محبوبیت دست یافت .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان ضرب المثل فارسی؛ هم خدا را می خواهد، هم خرما را

پرسپولیس کم بضاعت او در لیگ ششم حتی می توانست قهرمان ایران باشد ، اما فقط به اندازه یک شب و دو امتیاز در رقابت با حریفان کم آورد . آقا مصطفی همچنین دو بار شانس قهرمانی در جام حذفی را با دو نوبت قضاوت بحث برانگیز داوران ایران در برابر سپاهان از دست داد و پس از آن از فوتبال ایران رفت . در میانه های لیگ یازدهم و پس از ناکامی حمید استیلی در پرسپولیس ، مدیران جدید این تیم تن به اصرار هواداران دادند و دنیزلی را دوباره سرخ پوش کردند .

عملکرد دو گانه او در لیگ و آسیا در نهایت به واسطه باخت به الاتحاد در مسابقه حذفی خاتمه یافت . جدول امتیازات هرگز نمی تواند چرایی محبوبیت شگفت انگیز دنیزلی را تائید کند ، اما نمایش تهاجمی  تیم های او ، لبخند و قدرشناسی همیشگی اش و البته پیروزی های تاریخی اش در داربی های تهران باعث شد نام او برای همیشه در حافظه پرسپولیسی ها جادودانه شود . افندی با تعویض های طلایی اش در داربی 74 ، یکی از حیرت انگیزترین بردهای سرخ پوشان در تاریخ داربی های پایتخت را رقم زد .

 

5 –  میروسلاو بلاژوویچ :

به عنوان سرمربی تیم سوم جام جهانی به ایران آمد و امید اول فوتبال دوستان کشورمان برای صعود به مسابقات کره و ژاپن دورزشر سال 2002 لقب گرفت . او اگر چه در عملیاتی کردن وعده و وعیدهایش توفیق چندانی کسب نکرد اما در ایران به محبوبیت قابل توجهی رسید . جرقه علاقه فوتبال دوستان کشورمان به این مربی زمانی زده شد که او در پایان بازی دوستانه ایران و کروواسی در آستانه مسابقات جام جهانی 98 فرانسه مدعی شد تیم ایران خیلی خوب است و اگر یوگسلاوی بتواند بازی را ازاین تیم ببرد ، یک توپ فوتبال را درسته قورت خواهدداد ! او بعدتر با نمایش های تهاجمی تیمش و نیز تیترهای جنجالی و داغی که به مطبوعات می داد به چهره دوست داشتنی افکار عمومی تبدیل شد ، گرچه مخالفانش « سیاه کار » می نامیدندش !

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *