خواص دارویی اسطوخودوس

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

اسطوخودوس یک گیاه است که روغن و گل آن برای تولید دارو استفاده می شود. این گیاه برای بی قراری، بی خوابی و اضطراب استفاده می شود. همچنین برای شکایت از دستگاه هاضمه از جمله نفخ و باد شکم، کاهش اشتها، استفراغ و حالت تهوع استفاده می گردد.

برخی از اسطوخودوس در شرایط دردناک مانند سردرد های میگرنی، دندان درد، پیچ خوردگی پا، درد عصبی، زخم و درد مفصل استفاده می کنند. هم چنین از آن برای درمان آکنه، سرطان و بهبود قاعدگی زنان استفاده می شود. این گیاه روی پوست برای درد و ریزش مو و دفع پشه و حشرات به کار می رود. برخی از افراد این گیاه را به آب وان می افزایند تا ناهنجاری های گردش خون را درمان کنند و سلامت ذهن را بهبود دهند. با استنشاق، اسطوخودوس به صورت رایحه درمانی برای بی خوابی، درد و آشفتگی مربوط  به جنون استفاده می شود. در غذا و نوشیدنی نیز به صورت طعم دهنده استفاده می شود. در صنعت، در محصولات دارویی و به صورت اسانس در صابون، لوازم آرایشی، عطر و دکوراسیون استفاده می شود.

Lavender-nojavanha (1)

تاثیر اسطوخودوس در درمان می تواند به صورت زیر باشد:

هنگامی که روغن اسطوخودوس با روغن های آویشن، رزماری و سدر مخلوط شود و بر پوست سر مالیده شود، می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. این کار می تواند رشد مو را تا 44% در طول 7 ماه افزایش دهد.

روغن اسطوخودوس به نظر می رسد اثرات آرام بخشی دارد و می تواند عضلات خاصی را آرام کند. باید خاطر نشان کرد که فعل و انفعالات شناخته شده ای با غذا، گیاهان و مکمل ها وجود ندارد.

مقدار مصرف

اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره از عصاره گیاه اسطوخودوس در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در از بین بردن خستگی و کوفتگی بدن بسیار موثر است. دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آن که موجب تخلیه استرس‌ها و تنش‌های روزانه می‌شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می‌دهد.

برای نقاط بدون مو روی سر، ترکیبی از 3 قطره روغن اسطوخودوس، 3 قطره روغن رزماری، 2 قطره روغن آویشن و 2 قطره روغن چوب سدر همراه با 3 میلی لیتر روغن جوجوبا، و 20 میلی لیتر روغن هسته انگور را هر شب روی پوست سر با حوله گرم به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید. این کار باعث افزایش جذب می شود.

Lavender-nojavanha (2)

امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رنگ سال 1403| 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *