صحبت های پزشک معالج مرتضی پاشایی در مورد بیماری وی و توصیه های پزشکی به جوانان

pashaee-nojavanhaپزشک معالج مرتضی پاشایی توضیحاتی در مورد سرطان معده، بیماری که مرتضی پاشایی به آن مبتلا بود، ارائه کرده است و به نوجوانان توصیه کرده است با رعایت برخی نکات احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر توکلی گفت یک تیم حدودا ده نفره از پزشکان متخصص تمام توان خود را برای درمان مرتضی پاشایی به کار گرفته بودند.

 

ویدئوی این گفتگوی تصویری را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

 

همچنین دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد، در گفتگو با نشریه سلامانه درباره این نوع سرطان گوارشی گفت: «بر اساس آخرین آمارهای موجود، مشخص‌شده است که شیوع سرطان معده، 21 در 100 هزار است و مهم‌ترین مشکل ناشی از این نوع سرطان، میزان بالای مرگ‌ومیر ناشی از آن است. ضمن این که وقتی این بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، کمتر از 15 درصد بیماران امکان زنده ماندن تا 5 سال آینده‌شان را خواهند داشت».

وی تصریح کرد که می‌توان از ابتلا به باکتری هلیکوباکتر و وراثت به‌عنوان شایع‌ترین علت‌های زمینه‌ای ابتلا به سرطان معده نام برد. «لازم به ذکر است که اگر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر از سنین پایین شروع شود، ریسک ابتلا به سرطان معده هم در آینده فرد، بالا می‌رود. ضمن این که ابتلا به سرطان معده در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، بسیار شایع‌تر از افراد معمولی است. تا جایی که در برخی از موارد، توصیه می‌شود غربالگری در خانواده افراد مبتلا، صورت بگیرد».

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: «رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند به‌ شدت در ابتلا به سرطان معده تأثیرگذار باشد. مثلاً مصرف غذاهای نمک‌ سود یا مانده (که احتمال آلودگی به قارچ و سایر سموم در آن‌ها وجود دارد) می‌تواند شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد».

وی در نهایت، اشاره‌ای هم به علائم  ابتلا به این سرطان داشت: «متأسفانه، سرطان معده در مراحل ابتدایی علائم بالینی واضح و مشخصی ندارد. به‌نحوی که ابتلا به این نوع خاص از سرطان، بیش تر زمانی تشخیص داده می‌شود که بیمار در مراحل پیشرفته قرار گرفته است. معمولاً در این مرحله، فرد با علائمی مانند درد سر معده، کاهش اشتها، کاهش وزن، تهوع، استفراغ‌های مکرر، گیر کردن غذا هنگام بلع یا دفع مدفوع سیاه‌ رنگ به‌دلیل خونریزی معده مواجه می‌شود».

 

امتیاز به این نوشته
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
4 غذایی که باعث پیری زودتر شما می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *