ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

ضرر نوشیدنی‌ های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیاد کافئین، شکر و مواد افزودنی بسیار زیاد است. این مواد به عنوان محرک‌های قوی عمل می‌کنند.
در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض نوشیدنی های انرژی زا برای کودک و نوجوان آشنا کنیم. برخی از این عوارض واقعا جدی هستند و باید به آن‌ها توجه کنید.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانانی که به طور مداوم نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند، ممکن است با مشکلات سلامتی که در ادامه ذکر می‌کنیم مواجه شوند.

ضرر نوشابه های انرژی زا

1- افزایش قند خون

نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر هستند که می‌تواند باعث افزایش قند خون شود و برای کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت، این موضوع بسیار خطرناک خواهد بود.

2- افزایش وزن

نوشیدنی‌های انرژی زا و سایر محصولات حاوی شکر  منجر به افزایش وزن می شوند. برای کودکان و نوجوانان، این مشکل می‌تواند بسیار جدی باشد و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

3- مشکلات خواب

نوشیدنی‌های انرژی زا باعث افزایش تعداد ضربان قلب و سطح انرژی بدن و در نتیجه بروز اختلالات در خواب می‌شوند.بنابراین اگر کودک یا نوجوان شما خواب خوبی دارد، از دادن نوشیدنی انرژی زا به او بپرهیزید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث کاهش کیفیت خواب و خستگی بیش از حد شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
روزه‌داران نوجوان از مصرف سوسیس و کالباس در سحری بپرهیزند

3- مشکلات رفتاری

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است باعث افزایش عصبانیت و خشم در کودکان و نوجوانان شود و باعث مشکلات رفتاری شود. برای برخی از افراد، استفاده از این نوشیدنی‌ها  باعث افزایش اضطراب و عدم تمرکز می شود.

4- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌های انرژی زا باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

5- مشکلات گوارشی

یک ضرر ‌نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان، بروز مشکلات معده و روده است.

6- کاهش رشد ذهنی کودکان

مصرف بالای نوشابه‌های انرژی زا ممکن است به افزایش زمان رشد و توسعه فیزیکی و عقلی کودکان می‌شود. مقادیر زیاد قند موجود در این نوشابه‌ها همچنین باعث بروز اختلالات در سیستم ایمنی و افزایش وزن کودکان شود.

7- مشکلات اعصاب و روان

بروز مشکلات روانی نیز یکی از ضرر های نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان است. مصرف نوشابه‌های انرژی زا ممکن است منجر به مشکلات زیر شود.
• افزایش رفتارهای بی‌انضباطی
• حواس پرتی
• اضطراب
• اختلالات روحی در کودکان
• اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD)

8- عوارض جانبی

مصرف بالای نوشابه‌های انرژی زا ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تهوع، استفراغ، اختلالات گوارشی، دل درد ایجاد کند.

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی چه تفاوتی دارند؟

نوشیدنی‌های انرژی زا و نوشیدنی‌های ورزشی، از نظر محتوای ترکیبات و اهداف مصرف، تفاوت‌هایی دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

تفاوت نوشابه انرژی زا و ورزشی
ترکیبات موجود

نوشیدنی‌های انرژی زا معمولاً شامل قند، کافئین و دیگر مواد محرک هستند که ممکن است به افزایش انرژی و افزایش شتاب قلبی و عروقی کمک کنند.در مقابل، نوشیدنی‌های ورزشی معمولاً حاوی الکترولیت‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها هستند که باعث بازسازی عضلات، بهبود عملکرد ورزشی و بهبود وضعیت آبرسانی به بدن می‌شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
از ویتامین E جدا نشوید

هدف مصرف

نوشیدنی‌های انرژی زا به‌طور عمده برای افزایش انرژی و کاهش خستگی مصرف می‌شوند و بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شوند که نیاز به انرژی فوری دارید.از طرفی، نوشیدنی‌های ورزشی بیشتر برای بهبود عملکرد ورزشی و بهبود بازیابی بعد از تمرینات در طول فعالیت‌های ورزشی مصرف می‌شوند.

معرفی نوشیدنی‌های سالم جایگزین نوشیدنی های انرژی زا

برای جلوگیری از ضرر نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان و نوجوانان باید به آن‌ها نوشیدنی های انرژی زا بدهید. بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی برای همه افراد آب است. علاوه بر این نوشیدنی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم بهترین نوشیدنی برای آبرسانی هستند.
• آب نارگیل
• دوغ
• آب سبزیجات خانگی
• آب‌های طعم دار طبیعی بدون شیرین کننده
• شیر بدون قند افزودنی و کم چرب
نوشابه‌های انرژی زا دارای مقدار زیادی قند و کافئین هستند. به همین علت مصرف نوشیدنی های انرژی زا به کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌شود. که کودکان و نوجوانان باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند.

کلام آخر

نوشیدنی‌های انرژی زا، معمولاً شامل نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌بخش و نوشابه های حاوی کافئین و سایر مواد محرک هستند که برای افزایش انرژی و بیداری مصرف می‌شوند. اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها می‌تواند تأثیرات منفی بر سیستم عصبی داشته باشد.

منبع

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *