طوطی، پرنده ای با مغزی شبیه به مغز انسان

طوطی، پرنده ای با مغزی شبیه به مغز انسان

بر طبق یک مطالعه جدید، دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه آلبرتا، مدار عصبی را در اطلاعات به دست آمده در پرندگان به دست آوردند که می تواند نشانه ای از تکامل همگرا بین مغز پرندگان و هوش عصبی انسان باشد. اطلاعات به دست آمده، بسیاری از یافته های قبل را پشت سر گذاشته و کشفی جدید محسوب می شود.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

به گفته کریستین گوتیرز رئیس دانشکده روانشناسی، ناحیه ای از مغز که نقش اصلی را در هوش اولیه ایفا می کند، «هسته پونتین» نام دارد. این ساختار با انتقال اطلاعات بین دو قسمت بزرگ مغز یعنی قشر و مخچه، امکان پردازش اطلاعات پیچیده را ایجاد می کند. در انسان ها و پستانداران نخستین (ماقبل تاریخ)، هسته های پونتین بزرگ تر از همه جانوران و در پرندگان کوچکتر از همه است.

طوطی.سایت نوجوان ها (2)

تحقیق اخیر که بر روی 98 نوع از انواع پرندگان شامل جغدها، پرندگان آبزی، طوطی ها و… انجام شده، دانشمندان دریافته اند که ساختار داخلی مغز طوطی ها با سایر پرندگان فرق بزرگی دارد. بزرگی هسته پونتین در طوطی ها تا 5 برابر بزرگ تر از بقیه پرندگان می رسد. این یافته بدین معناست که منطقه بزرگی در مغز این پرنده وجود دارد که قشر و مخچه را به هم متصل می کند و توانایی انجام رفتارهای پیچیده مانند استفاده از ابزار به صورت خودآگاه را به او می دهد، درست مثل عملکرد ما انسان ها!

زمانی که این محققان آزمایشات دقیق تری در این رابطه بر روی طوطی ها انجام دادند، شباهت های بیشتری بین مغز این پرنده و انسان مشاهده کردند که باعث امیدواری بیشتری برای دانشمندان این عرصه شده است.
گوتیرز در دنباله صحبت های خود افزود: این روشی بسیار عالی برای مطالعه است چرا که با وجود بودن حیوانی با این شرایط یعنی داشتن نحوه فرآیند مشابه و متداول در هسته پونتین مغز انسان، حتی می توان راهی برای درک بهتر کارکرد مغز انسان پیدا کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
بهترین مواد غذایی برای قبل و بعد از ورزش

طوطی.سایت نوجوان ها (3)

این پژوهشگران دریافتند پرنده های آوازخوان ارتباطی بین بخش جلویی مغز و اعصاب در ریشه مغز ایجاد کرده اند. این اعصاب در ریشه مغز حرکات عضلاتی را کنترل می کنند که امکان آواز خواندن را برای پرنده فراهم می آورد.به گفته دانشمندان، انسان نیز در مغز خود این مسیر یادگیری را برای گفتار دارد.

جارویس می گوید، نظریه ای را برای منشا یادگیری کلامی ارائه کرده است که توضیح می دهد چگونه سیستم های مغزی باستانی حرکات و یادگیری را کنترل کرده و سپس به سیستم های مغزی برای یادگیری و تولید آواز و زبان گفتاری تکامل یافته اند.

طوطی.سایت نوجوان ها (4)

  • ۱۶ حقیقت علمی عجیب و جالب که احتمالا چیزی از آن‌ها نمی‌دانید

 

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *