فیبروز کبدی حاصل داروهای نیروزا که باعث مرگ زودهنگام می‌شود!

داروهای نیروزا (1)مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با تشریح «کبدشوری» به‌عنوان یک اصطلاح غیرعلمی بین مربی‌نماهای ورزشی گفت: «فیبروز کبدی» حاصل مصرف داروهای نیروزا است که باعث مرگ زودهنگام می‌شود.

برخی از مربی‌نماهای تمامی رشته‌های ورزشی در توجیه تجویز داروهای استروییدی برای ورزشکاران با به‌کار بردن اصطلاح و جمله مضحک این‌چنین بیان می‌کنند: «با قطع مصرف داروها و مصرف کبدشور آنزیم‌های کبد شما به حالت نرمال برمی‌گردد»، جمله‌ای بسیار مضحک و غیرعلمی.

در این رابطه اکبر خزایی ــ مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در توضیح این اصطلاح غیرعلمی عنوان کرد: دارو یا ماده‌ای با عنوان بسیار ابتدایی و غیرعلمی کبدشور وجود ندارد، بلکه با قطع مصرف چربی‌های مضر، نمک و مشروبات الکلی برای افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند و مصرف برخی داروها و عرقیات گیاهی که در طب سنتی ادعا بر این است که می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند می‌توان تا حدی از بالا رفتن آنزیم‌های کبد نظیر SGOT ،SGPT ،BiLi ،ALK_p جلوگیری کرد.

خزایی ادامه داد: بنابراین حداقل جمله‌ای که در شأن یک کارشناس یا مربی ورزشی باشد این است که گفته شود سم‌زدایی کبد؛ زیرا جمله‌ای تحت عنوان «کبدشوری» در هیچ منبع علمی و مورد تأیید نه وجود دارد و نه اشاره شده است.

این محقق علوم پزشکی ورزشی ادامه داد: با هر بار مصرف داروهای نیروزا، مشروبات الکلی، مصرف مداوم چربی‌ها و مصرف خودسرانه سایر داروها، کبد دچار فیبروز می‌شود که هرچند با قطع و اصلاح علت ایجاد کننده آنزیم‌های مورد اشاره فوق به حالت نرمال برمی‌گردند ولی فیبروز ایجادشده هرگز از بین نخواهد رفت و این روند و ایجاد فیبروزها با مصرف مداوم و دوره‌های متعدد طی چندین سال باعث تخریب کامل بافت‌ها و سلول‌های کبد و در نتیجه سیروز کبد خواهد شد و شخص با این دنیا خداحافظی خواهد کرد.

خزایی در تشریح فیبروز کبد توضیح داد: به‌طور مثال با هر بریدگی و بخیه ایجاد شده بر سطح پوست پس از ترمیم کامل زخم باز هم آثار و جای بخیه و یا گاهی گوشت اضافه ایجاد می‌شود که در جایگاه مقایسه با همان فیبروز کبد است که با قطع مصرف استروییدها یا همان داروهای دوپینگ و نیروزا آنزیم‌های کبد کاهش می‌یابد و به سطح نرمال می‌رسد ولی فیبروز ایجاد شده همانند جای زخم سطح پوست در کبد باقی خواهد ماند.

مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در خاتمه خاطرنشان کرد: پس هیچ‌گاه تحت تأثیر مربی‌نماها یا برخی نسخه‌پیچ‌های داروخانه‌ها که اخیرأ لاین بیزینسی فوق‌حرفه‌ای با تجویز و فروش داروهای استروییدی و پپتاییدی برای ورزشکاران در برخی داروخانه‌ها باز کرده اند قرار نگیرید.

salamatnews.com

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
5 روش طبیعی برای تقویت موها
امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *