معرفی مکان های دیدنی ایران؛ روستای ابیانه

ابیانه

روستای ابیانه

روستای ابیانه به گفته‌ی کارشناسان و شواهد تاریخی، یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر است که در حاشیه‌ی کویر ساخته شده است. ساکنین و اهالی این منطقه تا امروز سعی کرده‌اند تا حد امکان و نیاز از امکانات پیشرفته‌ی شهری به دور باشند و سنت‌های خود را ادامه دهند‌.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

اکنون بیشتر جمعیت این روستا را سالخوردگان تشکیل می‌دهند و نیروهای جوان و متخصص این روستا یا در شهرها و یا در خارج از کشور به فراگیر تخصص مشغول هستند. این روستا یکی از روستاهای نمونه در زمینه‌ی تربیت نیروی متخصص است و بیشتر فرزندان این روستا از تحصیلات بالای دانشگاهی برخوردار هستند.

روستای ابیانه

موقعیت مکانی روستای ابیانه

روستای ابیانه از توابع شهرستان نطنز استان اصفهان است. این روستا که در دامنه‌ی کوه کرکس و شمال غربی شهرستان نطنز واقع شده است با ارتفاع ۲۱۶۱ متر از سطح دریاهای آزاد یکی از بلندترین نقاط قابل سکونت در ایران است.

lsd[vh

روستای ابیانه به دلیل خاک قرمز رنگ آن به روستای سرخ ایران معروف است. ساکنین این روستا هنوز که هنوز است در زنده نگه داشتن سنت‌های خود کوشا هستند و تا امروز نیز موفق عمل کرده‌اند. گردشگران داخلی و خارجی نیز جذب همین فرهنگ پاک و دست‌نخورده‌ی آن‌ها شده‌اند و از روستای زیبای ابیانه دیدن می‌کنند.

قدمت تاریخی

اینکه این روستا از چه زمانی ساخته شده و یا از چه زمانی به سکونت‌گاه بشر تبدیل شده مشخص نیست اما از شواهدی که در روستا دیده می‌شود می‌توان گفت ابیانه حداقل هزار و پانصد سال تاریخ مشخص و مدون دارد. چراکه آثاری از دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار در آن یافت می‌شود. این روستا یکی از قدیمی‌ترین محل‌های قابل سکونت در حاشیه‌ی کویر در ایران است.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده ای خلاق برای نگهداری مواد غذایی در آشپز خانه

مکان‌های دیدنی

آتشکده‌ی هارپاک، سه‌قلعه، زیارتگاه هینزا، زیارتگاه شاهزاده‌یحیی و شاهزاده‌عیسی از مکان‌های دیدنی روستای ابیانه هستند.

ابیانه

بهترین زمان سفر به روستای ابیانه

بهترین زمان برای سفر، از نظر موقعیت آب و هوایی، بهار و تابستان است. اما هر زمان که مراسمی مانند نوروز در آنجا برپا باشد می‌توانید به ابیانه سفر کنید و زیبایی‌های فراوانی از نظر آداب و رسوم مخصوص این مردم مشاهده کنید.

به تازگی سفر به ابیانه در عاشورا و تاسوعا ممنوع اعلام شده است. این دو روز مخصوص اهالی روستا است. همه‌ی اهالی ابیانه در این دو روز دور هم جمع می‌شوند و مراسم عزاداری بر پا می‌کنند.

لباس

مردم لباس سنتی مخصوص به خود دارند. معمولاً مردان شلوارهای راسته‌ی پاچه‌گشادی می‌پوشند. و زنان دامن‌های چین‌دار و لباس‌های گلدار به تن می‌کنند و چارقد سفیدی هم به سر می‌کنند.

سوسن قریشی

 

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *