راهکارهایی برای نمازخوان شدن نوجوانها

راهکارهایی برای نماز خوان شدن نوجوان ها

نماز مهمترین رکن عبادی دین اسلام است که اگر با توجه خوانده شود می تواند انسان ساز باشد و ما را از همه بدی ها دورکند اما شاید بعضی نوجوان ها نماز خواندن را جدی نگیرند. چه راهکارهایی برای نماز خوان شدن نوجوان ها وجود دارد که آن ها را به سمت این کار نیک راهنمایی کند ؟ در این مقاله از سایت نوجوان ها می خواهیم این راهکارها را بررسی کنیم.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

1- برای نماز خوان شدن نوجوان ها منتظر سن بلوغ نباشید

اگر می خواهید نوجوانی نماز خوان داشته باشید منتظر سن بلوغ نوجوان نباشید از کودکی او را به نماز خواندن عادت دهید تا زمانی که نماز برایش واجب می شود به راحتی نماز بخواند.

نمازخوان کردن فرزند از کودکی

2- با نوجوان صحبت کنید

فلسفه نماز خواندن را برای نوجوان شرح دهید. مزایای یک فرد نماز خوان را برایش توضیح دهید؛ اما انتظار تاثیر سریع نداشته باشید نوجوان به آرامی متوجه ارزش های نماز خواهد شد.

3- الگوی خوبی برای نوجوان باشید

مهمترین راهکار تشویق نوجوانان به نماز هدایت آنان به صورت عملی است . وقتی والدین خودشان به موقع نماز بخوانند و به مسائل عبادی اهمیت کافی بدهند؛ نوجوان نیز هم آموزش می بیند و هم به نماز خواندن تر غیب می شود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
رانندگی نوجوانان

نمازخوان کردن نوجوان الگوی خوبی باشید

4- بروز باشید

نوجوانان امروز به شدت به فضای مجازی وابسته اند. از هم همین وابستگی استفاده استفاده کنید. می توانید اپلیکیشن های آموزش نماز، برنامه های اذان گو ویادآوری ، بازی های مذهبی و …را روی گوشی تلفن نوجوان ها نصب نمایید تا آن ها را غیر مستقیم به نماز خواندن تر غیب کنید.

اپلیکیشن های نماز

5- نوجوان را تشویق کنید

تشویق کردن و جایزه دادن برای همه کارهای پسنیدیده نوجوان را تر غیب می کند. هدایایی مختلفی مانند گذاشتن چند آبنبات در سجاده بچه ها تا هدایای بزرگ ترمانند وسایل مورد علاقه آن ها، نوجوان را بیشتر به نماز خواندن تشویق می کند.

تشویق کلامی در جلو همسالان و بزرگ تر ها نیز به آن ها حس اعتماد به نفس بیشتری می بخشد. حتی ستایش کردن دیگرانی که نماز می خوانند در جلو فرزندان می توانند در تر غیب آن ها موثر باشد.

البته یادمان باشد که جایزه دادن به نوجوان نباید شکل ناپسندی بگیرد که نوجوان فقط وقتی نماز بخواند که هدیه ای دریافت کند. نوجوان ها باید متوجه باشند که پاداش اصلی نماز خواندن را از خداوند متعال می گیرند.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهای صمیمی شدن با نوجوان بداخلاق

6- حضور نوجوان در نماز جماعت

حضور نوجوان به همراه والدین در نماز جماعت برای نماز خوان شدن آن ها بسیار موثر است. وقتی نوجوان همسالان خود را در نماز می بیند حس بهتری پیدا می کند . از این جهت وی را به شرکت در نماز جماعت مدرسه خود نیز تشویق کنید.

7- زیاده روی نکنید

نوجوان از این که چیزی به او تحمیل شود ویا به نظرش اجباری بیاید به شدت فرار می کند. بنابراین سعی کنید با تذکرمدام نماز خواندن در او واکنش منفی نسبت به نماز ایجاد نکنید. از شیوه های غیر کلامی بیشتر برای تشویق او بهره ببربد تا در مقابل نماز مقاومت نکند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
جوش های نوجوانی مزاحم زیبایی!

8- خوشایند سازی

نماز و یا هر کارخوب دیگری باید اول در نظر نوجوان خوشایند بیاید تا خودش نسبت به انجام آن کار راغب شود. اگر فرزند شما دیر بخوابد و صبح به سختی برای نماز خواندن بیدار شود هرگز این کار برایش خوشایند نخواهد شد.

سعی کنید ساعت خواب او را به گونه ای تنظیم کنید که صبح به راحتی برای نماز بیدار شود.در مواقعی که فرزندتان گرسته یا خسته است به او اصرار نکنید که نماز بخواند بلکه با او همراه باشید تا گرسنگی یاخستگی اش برطرف شود وبعد به راحتی نماز بخواند.

9- مکان نماز

هر چه قدر مکان نماز تمیزو پاکیزه و دلنشین یاشد نوجوان علاقه بیشتری به نماز نشان می دهد. سجاده زیبایی برای فرزندتان تهیه کنید.

اگر می خواهید فرزندتان رابه مسجد ببرید سعی کنید مسجدی را انتخاب کنید که تمیزتر و زیباتر باشد و وضوخانه ای کاملا بهداشتی داشته باشد. اگر مسجد برای نوجوان دلنشین نباشد ممکن است ازنماز خواندن رویگردان شود.

10- سرزنش نکنید

گاهی ممکن است نوجوان نمازش را دیر بخواند و یا این که یک روز صبح خواب بماند و نماز نخواند. والدین باید در این مواقع صبر بیشتری داشته باشند و از سرزنش فرزندشان بپرهیزند.

حتی اگر نوجوان حضور قلبی در نماز ندارد و نماز را تند می خواند باید صبر داشت تا آرام آرام به نماز انس بگیرد و متوجه ارزش نماز خواندن و حضور قلبی بشود بنابراین نباید ازوی  به این خاطر انتقاد کرد.

والدین باید بدانند در ابتدای بلوغ همین که نوجوان نماز می خواند کافی است و نباید با مستحبات ویا عبادات طولانی اورا خسته کرد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوانان می پرسند چرا باید روزه بگیریم ؟

سخن پایانی در مورد نماز خوان شدن نوجوان ها

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد. لطفا تجربه های خود برای نماز خوان شدن نوجوانتان را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: دلیل قانع کننده برای خواندن نماز

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *