حضرت ابوالفضل (ع) یکی از محبوبترین شخصیتهای حاضر در کربلاست که جایگاه خاصی در دل مردم ایران دارد. همین موضوع باعث شده محمود فرشچیان در یکی از آثار نگارگری خود، تصویری از این شهید روز عاشورا بهنمایش بگذارد.
به گزارش نشریه اینترنتی نوجوان ها به نقل از ایسنا، تابلوی نگارگری «پرچمدار حق» یکی از معروفترین آثار محمود فرشچیان – نگارگر پیشکسوت – با موضوع چهرههای دینی و مذهبی است. این اثر هنری، تصویری از حضرت ابوالفضل (ع)، برادر امام حسین (ع) و یکی از شهدای کربلا را بهنمایش میگذارد.
در این اثر هنری، مانند تابلوی «هدیه عشق» که به شهادت حضرت علیاصغر (ع) اشاره دارد، هنرمند به روایت شهادت، وفادار مانده و آنچه را که همه مردم از نحوه شهادت حضرت عباس (ع) شنیدهاند، روی تابلو به تصویر کشیده است.
علمدار بودن حضرت ابوالفضل (ع) و پرچمداری او برای سپاه سیدالشهدا، شاخصه مهم او است. به همین دلیل، فرشچیان نام اثر را «پرچمدار حق» انتخاب کرده و پرچم سبزرنگ حضرت عباس (ع) با وجود وضعیت او و زخمی شدنش همچنان استوار باقی مانده و روی زمین نیفتاده است.
در این اثر نگارگری، مشک تیرخورده حضرت ابوالفضل (ع) که بهخاطر رساندن آن به کودکان تشنه امام حسین (ع) تا پای جان با دشمن جنگید و سعی در حفظ آن داشت، به تصویر کشیده شده است.
با این حال، هنرمند سعی کرده اقتدار و پهلوانی حضرت عباس (ع) را حتی در این حالت هم حفظ کند و به مخاطب نیز منتقل کند. به همین دلیل، اسب حضرت ابوالفضل (ع) در حالتی قرار گرفته که پیکر او را نگه دارد و پرچمدار روی زمین نیفتد.
چهره و دستان حضرت ابوالفضل (ع) نقاطی از پیکر او بودند که در جنگ با دشمن آسیب دیدند. فرشچیان این نقاط را از دید مخاطب پنهان کرده است. ما دستان قطعشده آن حضرت را نمیبینیم و چهرهاش نیز پوشیده است.
فرشچیان در این اثر باز هم از رنگهای گرم و روشن در اطراف شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) و اسب او استفاده کرده تا خشکی و گرمای کربلا را نشان دهد، اما سوژه اصلی با رنگهایی تندتر و در مرکز اثر خودنمایی میکند و توجه مخاطب را به همه جزییاتی جلب میکند که محوریت اصلی تابلو را تشکیل داده است.
تابلوی «پرچمدار حق» در ابعاد ۷۱ در ۱۰۰ سانتیمتر و با تکنیک اکریلیک روی مقوا خلق شده است.
محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان است. پدر او که نماینده فرش شهر اصفهان بود، پس از پی بردن به علاقه فرزندش به نقاشی و هنر ایرانی، او را نزد بهترین اساتید آن دوران فرستاد تا آموزش ببیند. فرشچیان بقیه مسیر هنری خود را با رفتن به مرکز هنرهای زیبای اصفهان، موزههای اروپا، تدریس و خلق دهها تابلوی نقاشی با مضامین مختلف مذهبی، عارفانه و ملیگرایانه طی کرد.
بسیار عالی