نگاهی به عوارض کاشت ناخن برای نوجوانان

نگاهی به عوارض کاشت ناخن برای نوجوانان

میل به زیبایی و زیبا دیده شدن، در نوجوانان بسیار زیاد است؛ به‌ خصوص دختران نوجوان همیشه دوست دارند تا با راهکارهای مختلف زیبایی خود را بیشتر کرده و به تصویر ذهنی بهتری از خودشان دست پیدا کنند. از جمله این راهکارها می‌توان به کاشت ناخن، دیزاین ناخن یا حتی مانیکور و پدیکور اشاره کرد.

در این مقاله از وب‌سایت نوجوان‌ها می‌خواهیم به همین مسئله بپردازیم؛ در این مقاله خواهیم دید که آیا کاشت ناخن برای دختران کار درستی است؟ از چه سنی باید به دختران برای کاشت ناخن اجازه بدهیم؟ عوارض کاشت ناخن چیست و آیا کاشت ناخن می‌تواند عوارض جانبی برای سلامتی ما به همراه داشته باشد یا خیر؟ برای پیدا کردن جواب خود، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

بحران کاشت ناخن در میان نوجوانان و دلیل آن

علاقه به کاشت ناخن و دیزاین و طراحی این عضو از بدن، در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است؛ به طوری که افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یکی از موفق‌ترین افراد در شغل خود به شمار می‌روند. کاشت ناخن آن‌قدر در جامعه ما زیاد شده که شاید از هر 10 بانو، 6 یا 7 نفر از آن‌ها میل به انجام این کار دارند. تب کاشت ناخن در سال‌های اخیر به میان دختران نوجوان نیز رسیده است و همین مسئله باعث شده است تا مشکلات زیادی بین نوجوانان و والدین پیش بیاید.

بسیاری از دختران نوجوان اصرار به کاشت ناخن دارند، اما با مخالفت خانواده خود رو به رو می‌شوند. آن‌ها با این بهانه بر کاشت ناخن اصرار می‌کنند که فلانی و فلانی از دوستانم نیز ناخن‌های خود را کاشته‌اند و دیزاین کرده‌اند! همان‌طور که حدس زدید، خیلی اوقات اصرار نوجوان به انجام این کار بیشتر به دلیل فشار همسالان و احساس نیاز نوجوان به برابری با همسن و سال‌هایش است. گاهی نیز چنان که در مقدمه به آن اشاره کردیم، نوجوان به دنبال راهکاری است تا احساس زیبایی بیشتری داشته باشد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
کاردستی جامدادی کفش آل استار (ویدئو)

در بیشتر مواقع، احساس نیاز و اصرار نوجوان برای کاشت ناخن یک نیاز گذرا است و با رشد نوجوان و بزرگ‌تر شدن او از بین می‌رود.

اگر نوجوان اصرار به کاشت ناخن داشت چه کنیم؟

متخصصان در چنین مواقعی توصیه می‌کنند که از کاشت ناخن در سنین نوجوانی جلوگیری کنیم. اول از همه به این دلیل که کاشت ناخن می‌تواند عوارض بسیاری را برای سلامتی خود نوجوان به همراه داشته باشد و دوم اینکه نوجوان هنوز صلاحیت لازم برای تصمیم‌گیری در این باره را ندارد، خیلی اوقات بعد از تصمیمش امکان پشیمانی او وجود دارد و برداشت کاشت می‌تواند دردسرهای زیادی را برای او و همچنین شما به همراه داشته باشد.

در عوض، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر نوجوان اصرار دارد، تنها به او اجازه بدهید که ناخن‌هایش را مانیکور کند و فقط از لاک‌های موقت استفاده کند. مانیکور تنها به تمیزی و سلامت بیشتر ناخن‌ها کمک می‌کند و لاک نیز در صورت نیاز به راحتی پاک می‌شود. حال سوال اینجاست که از چه سنی باید اجازه این کار را به نوجوان بدهیم؟

 

از چه سنی می‌توان به نوجوان اجازه کاشت ناخن داد؟

علاقه به لاک زدن در بین دختران از سنین بسیار پایین وجود دارد؛ خانواده‌هایی که سخت‌گیری کمتری دارند، اجازه لاک زدن را به دختران خود از سنین پایین نیز می‌دهند. گاهی می‌توان حتی دختران 5 ساله را نیز دید که لاک‌های رنگی روی ناخن‌های خود دارند. معمولا برای این سنین لاک زدن ایرادی ندارد، به شرط آنکه لاک مناسب کودک باشد و مواد شیمیایی و ترکیبات مضر برای سلامتی او نداشته باشد.

اجازه برای مانیکور کردن ناخن (یعنی صرفا امور مراقبتی از ناخن) را باید در سنین بالاتر به نوجوان داد. متخصصان توصیه می‌کنند که برای این کار دختران نوجوان بهتر است حداقل تا سن 15 سالگی صبر کنند؛ هرچند برخی از خانواده‌ها اجازه انجام این کار از 13 سالگی نیز می‌دهند، گاهی نیز برخی خانواده‌ها تا 16 یا 18 سالگی صبر می‌کنند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
8 غذای دوستدار دندان

برای کاشت ناخن اما باید بیشتر از تمام این‌ها صبر کرد. توصیه متخصصان آن است که برای کاشت ناخن و دیزاین کردن آن‌، بهتر است حداقل تا 18 سالگی دست نگه دارید. خانواده‌ها با صلاحدید خود می‌توانند در این سن به دختر نوجوان خود اجازه کاشت ناخن بدهند؛ اما خب گاهی موارد این اجازه تا سنین 20 سالگی نیز ممکن است به فرزند داده نشود.

عوارض کاشت ناخن برای نوجوانان چیست؟

اگر دختر نوجوان شما اصرار به کاشت ناخن دارد، قبل از هر چیز باید در کمال صمیمیت با او صحبت کنید و او را هم از مزایا و هم از عوارض و عواقب این کار آگاه کنید. از جمله مهم‌ترین عوارض کاشت ناخن برای نوجوانان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اول از همه باید بدانید که بعد از کاشت ناخن، از آنجایی که این کار تقریبا یک کار دائمی به حساب می‌آید، ممکن است مجبور شوید تا سال‌های سال آن را انجام دهید.
  • با کاشت ناخن، ریشه ناخن از بین می‌رود و ناخن تغییر شکل پیدا می‌کند، به همین دلیل بعد از برداشت ناخن کاشت شده ممکن است ناخن‌های شما مثل روز اول نباشند.
  • همچنین زمانی که کاشت ناخن انجام می‌دهید، باید بدانید که اکسیژن و مواد مغذی به ناخن‌های اصلی شما نخواهد رسید، این کار می‌تواند موجب تغییر رنگ ناخن اصلی و کدر شدن آن شود.
  • گاهی اوقات حتی مشکل فراتر از این می‌رود و ممکن است کاشت ناخن به طور کل رشد ناخن‌های شما را متوقف کند.
  • کاشت ناخن می‌تواند انواع حساسیت‌های پوستی را نیز برای شما به همراه داشته باشد؛ اگر به مواد شیمیایی حساس باشید، کاشت ناخن برایتان دردسرساز خواهد شد.
  • در نهایت، کاشت ناخن می‌تواند انواع بیماری‌های ویروسی و قارچی را نیز برای شما به همراه داشته باشد؛ اگر ناخن خود را در مرکز معتبری کاشت نکنید یا اینکه مراقبت‌های بعد از آن را درست انجام ندهید، احتمال این موضوع زیاد خواهد بود.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
به نام خدای زیبا برای شروع مقاله، سخنرانی، انشا و...

آیا کاشت ناخن از نظر شرعی درست است؟

اگر خانواده‌ای مذهبی هستید، بدون شک برای شما سوال پیش آمده است که آیا کاشت ناخن از نظر شرعی درست است یا محدودیت دارد؟ مراجع تقیلد بسیاری درباره این موضوع نظر داده‌اند و به باور بسیاری از آن‌ها، کاشت ناخن جز در زمانی که ضرورت داشته باشد، جایز نیست و نباید انجام شود.

مراجع تقلید کاشت ناخن را حرام می‌دانند و باور دارند که می‌تواند برای وضو مشکل ایجاد کند؛ به همین دلیل باید برداشته شود. در صورتی که برداشتن آن‌ها برای وضو امکان‌پذیر نبود، فرد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و محض احتیاط، تیمم نیز بکند. همچنین در آخر اضافه می‌کنند که بعد از برداشتن ناخن‌ها، باید قضای نمازهایی که با ناخن کاشته شده داشته‌اند را نیز به‌جای آورند.

کلام آخر

در این مقاله با موضوع کاشت ناخن در نوجوانان آشنا شدیم. دیدیم که بهتر است تا سن 18 سالگی جلوی کاشت ناخن در نوجوان را گرفت و تا قبل از آن سن تنها می‌توان مانیکور انجام داد یا لاک استفاده کرد. همچنین با عوارض کاشت ناخن نیز آشنا شدیم. در نهایت هم حکم کاشت ناخن از نظر مراجع شرعی را خواندیم. در نهایت بد نیست که نظر شما را نیز بدانیم؛ به نظر شما دختر نوجوان باید در این سنین کاشت ناخن انجام دهد؟ تجربیات خود را در باره عوارض کاشت ناخن با ما در میان بگذارید.

 

آیا میکروب های زیر ناخن را دیده اید؟

 

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *