آیا پنهان کاری نوجوانان طبیعی است؟

پنهان کاری نوجوانان

همه ما در زندگی رازهایی داریم. چه بزرگ و چه کوچک، چه بزرگسال و چه نوجوان، ممکن است که چیزهایی را از اطرافیان خود مخفی کنیم. اگر نوجوان هستید و اکنون این مقاله را می‌خوانید، بدون شک این موضوع را به‌خوبی درک می‌کنید؛ احتمالا چیزهای بسیار نیز در سینه دارید که دوست ندارید با کسی در میان بگذارید. اما این پنهان‌ کاری در نوجوانی، ممکن است به مذاق بزرگترها خوش نیاید. اگر پدر یا مادر هستید، احتمالا رازداری بیش از حد نوجوان شما ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. اینکه نوجوان شما چیزهایی را از شما مخفی کند، قطعا برایتان خوشایند نخواهد بود. اما دلیل این مشکل چیست؟ آیا پنهان کاری نوجوانان طبیعی است؟

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

پیشنهاد مطالعه: آیا بدنسازی برای نوجوانان ضرر دارد

چرا نوجوانان مخفی کاری می‌کنند؟

اول از هر چیزی، بگذارید در ابتدای این مقاله حقیقت را برای شما آشکار کنیم تا خیالتان راحت شود. قبل از هر چیزی، به عنوان والدین، پدر یا مادر، باید این موضوع را بدانید که:

پنهان کاری نوجوانان در این دوره سنی، کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد.

مخفی کاری نوجوان

نوجوانی سنی است که افراد خودشان را بیشتر می‌شناسند و این هویت فردی را بهبود می‌بخشند. این موضوع به آن معنا است که دیگر دوست ندارند همه چیز را با همه در میان بگذارند. رازداری و پنهان کردن برخی از چیزها، نشانه‌های رشد عقلی و همین‌طور کسب استقلال فردی است؛ پس نباید بابت آن نگرانی خاصی داشته باشید.

مخفی کاری نوجوان

پیشنهاد مطالعه: کمد دیواری اتاق خواب نوجوان

آیا باید درباره پنهان کاری نوجوان نگران باشیم؟

جواب به این سوال معمولا منفی است. در بیشتر اوقات، نوجوان شما تنها تلاش می‌کند که حریم شخصی خودش را حفظ کند. در بسیاری از موارد، نوجوان شما تنها می‌خواهد استقلال فردی خودش را داشته باشد و به همین دلیل ممکن است خیلی از مسائل را با شما در میان نگذارد. چنین چیزی نه ‌تنها جای نگرانی ندارد، بلکه باید تشویق هم بشود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خطرات دنیای مجازی برای نوجوانان و راه‌های جلوگیری از آسیب آن

در حقیقت، باید بدانید که پنهان کاری نوجوانان در خیلی از موارد، بخشی از رشد و بلوغ آن‌ها است؛ به آن معناست که آن‌ها در حال تبدیل شدن به همان کسی هستند که خودشان می‌خواهند. روانشناسان بر این باور هستند که اگر چنین رفتاری را در نوجوانان مشاهده کردید، نباید جلوی آن را بگیرید و نوجوان را تحت فشار قرار دهید.

نگرانی درباره پنهان کاری نوجوانان، تا زمانی درست است که نوجوان شما در خطر نباشد یا اینکه این کار برای مخفی کردن رفتارها و تجربه‌های مخرب نباشد.

علل مخفی کاری و پنهان کاری نوجوان

پیشنهاد مطالعه: شغل های تابستانی برای نوجوانان

نوجوانان معمولا چه چیزهایی را مخفی می‌کنند؟

از جمله متداول‌ترین چیزهایی که یک نوجوان ممکن است از والدین خود پنهان کند، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • قرار گرفتن در معرض خشونت یا زورگویی
  • روابط عاطفی، قرارهای عاشقانه یا کسانی که نوجوان به آن‌ها علاقه دارد (کراش‌ها)
  • مصرف سیگار، الکل یا هر نوع ماده مخدر دیگر
  • تجربه‌های جنسی، خودارضایی
  • مسائل مربوط به گرایش یا هویت جنسی
  • اخد نمرات کم در مدرسه یا افتادن یک امتحان
  • مسائل مالی
  • تفریحات و عادت‌های غذایی
  • نحوه گذراندن وقت با دوستان
  • عضویت در گروه‌ها یا فرقه‌های مخفی

پیشنهاد مطالعه: چرا نوجوان دوستانش را به خانواده ترجیح می‌دهد؟

علت پنهان کاری نوجوانان چیست؟

اینکه چرا نوجوان ما پنها کاری می‌کند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین دلیلی که می‌توان در اولین وهله برای این کار مطرح کرد، تلاش نوجوان برای حفظ حریم شخصی‌اش است. اما همیشه چنین نیست.

پیشنهاد مطالعه: مهارت های لازم برای نوجوانان

از جمله  دلایل دیگری که می‌توانیم برای پنهان کاری در نوجوانی مطرح کنیم، موارد زیر هستند:

  • ممکن است نوجوان شما عملی زیان‌بار انجام داده باشد که خودش به خوبی از مخرب بودن آن آگاهی داشته باشد. در چنین مواقعی ممکن است برای جلوگیری از تنبیه یا ناراحتی شما، واقعیت را مخفی کند.
  • گاهی نیز ممکن است که نوجوان عملی خلاف قانون انجام داده باشد و به دلیل ترس از مجازات، حقیقت را از شما و دیگران پنهان نگه دارد.
  • در نهایت، گاهی نیز ممکن است نوجوان شما اصلا کاری خلاف یا اشتباه انجام نداده باشد؛ شاید تنها دلیلی که حقیقت را برای شما بازگو نکرده، به دلیل تفاوت در تفکرات و ارزش‌ها است و مجددا از ترس سرزنش‌شدن، پنهان‌کاری کرده است.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چگونه هویت خود را در دوره نوجوانی شکل بدهیم؟

پیشنهاد مطالعه: علت خودزنی در نوجوانان

چطور با پنهان کاری نوجوان کنار بیاییم؟

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب. اگر عزم خود را جزم کرده‌اید که با پنهان کاری نوجوان خود کنار بیایید، این بخش برای شماست. برای اینکه بتوانید با پنهان کاری نوجوان خود کنار بیایید و از بروز آن در نوجوان پیشگیری کنید، راهکارهای زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

  • در وهله اول قبول کنید که پنهان کاری در بین نوجوانان عادی است و این حق اوست که مسائلی را از شما مخفی کند. به یاد داشته باشید که کنترل بیش از حد نوجوان، می‌تواند او را در پنهان‌کاری حرفه‌ای‌تر کند!
  • درباره پنهان‌کاری با نوجوان خود صحبت کنید؛ به او آموزش دهید که بین پنهان‌کاری و حفظ حریم شخصی، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. حد و مرزهای حریم شخصی را برای او روشن کنید. حتی می‌توانید از یک متخصص نیز کمک بگیرید.
  • فرزند خود را از دور زیر نظر بگیرید. از سیاست‌های مادرانه و پدرانه خود کمک بگیرید و بدون اینکه فرزند شما متوجه شود، حواستان به او باشد. با این کار، در مواقع لازم می‌توانید وارد عمل شوید و به کمک فرزند خود بروید.
  • به حریم خصوصی نوجوان خود احترام بگذارید. در برابر نفس خود مقاومت کنید و از دخالت بیش از اندازه در کارهای نوجوانان، پرهیز کنید.
  • درباره رفتارهای آسیب‌زا و پرخطر با نوجوان خود صحبت کنید. او را از چیزهایی که ممکن است به سلامت و روانش آسیب بزند، آگاه کنید. با این کار می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که نوجوان شما به سمت چنین کارهایی نخواهد رفت.
  • این اطمینان را به نوجوان خود بدهید که همیشه در کنارش هستید. او را آگاه کنید که اگر حتی کار اشتباهی هم انجام دهد، شما از او پشتیبانی خواهید کرد. از قضاوت کردن و سرزنش نوجوان دست بردارید و فضایی امن برایش ایجاد کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقش نوجوان ها در کاهش اضطراب در امتحان

با پنهان کاری نوجوانان چه کنیم

  • فضای خانواده را طوری پرورش دهید که نوجوان به پنهان‌‌کاری نیازی نداشته باشد. جو خانواده باید آنقدر صمیمی و باز باشد که نوجوان به‌راحتی درباره موضوعات مختلف با شما صحبت کند.
  • به نوجوان خود فرصت تصمیم‌گیری بدهید. قبول کنید که او یک انسان متمایز از شماست و حق دارد که باورها، عادت‌ها و طرز تفکر خودش را داشته باشد. او را به باورهای خود محدود نکنید، در این صورت پنهان‌کاری او نیز افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد مطالعه: اجتماع گریزی در نوجوانان

سوالات متداول

بله. پنهان کاری در نوجوانی در خیلی از مواقع طبیعی است و نشان از رشد شناختی و هویتی نوجوان دارد.

این پنهان‌کاری بیشتر برای حفظ حریم شخصی است. اما گاهی ممکن است به دلیل ترس از واکنش والدین و خانواده، نوجوان دست به پنهان کاری بزند.

باید بپذیریم که پنهان کاری نوجوان امری عادی است؛ باید فضایی مناسب به دور از قضاوت و سرزنش برای نوجوان فراهم آوریم تا پنهان کاری او کاهش یابد.

پیشنهاد مطالعه: سن نوجوانی

منابع

parentcircle

newportacademy

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *