چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

همه ما در زندگی به دوست نیاز داریم که بتوانیم لحظات خوش و دقایق غمگین عمر خود را با او به اشتراک بگذاریم. دوست برای ما چون پشتیبان است که می‌توانیم به او تکیه کنیم و همیشه اطمینان خاطر داشته باشیم که همیشه کسی هست که شانه به شانه در کنار ما بایستد. زندگی بدون دوست صمیمی، بدون شک رنگ و بویی ندارد و به دل نمی‌شیند.

در این مقاله می‌خواهیم دوستی در دوره نوجوانی را در کنار هم بررسی کنیم. در این مطلب خواهیم دید که چرا وجود دوست در نوجوانی بسیار اهمیت دارد و دوست تا چه اندازه می‌تواند روی رشد روانی نوجوان‌ها تاثیر داشته باشد. در این گفتار می‌خواهیم ببینیم که دوست چطور می‌تواند سلامت و شادابی نوجوان را افزایش دهد؛ با ما همراه باشید.

چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

چرا داشتن دوست در دوران نوجوانی مهم است؟

اولین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اصلا چرا نوجوان‌ها در این دوره از زندگی خود نیاز به دوست دارند؟ چه چیزی باعث می‌شود که داشتن دوست در زندگی و به خصوص در دوره نوجوان تا به این اندازه مهم باشد؟ پاسخ به این سوال را می‌توان از جهات مختلفی بررسی کرد و جواب‌های متنوعی به آن داد.

اما به عنوان مهم‌ترین دلایل اهمیت داشتن دوست در دوره نوجوانی، بد نیست که به موارد زیر اشاره کنیم:

دوست، پشتیبان عاطفی است

داشتن یک دوست می‌تواند آرامش خاطر به همراه داشته باشد؛ زمانی که نوجوان دچار مشکلات خانوادگی یا مشکلات مدرسه‌ای باشد، می‌تواند با دوستش درباره آن‌ها صحبت کند.

دوست به رشد شخصیت کمک می‌کند

داشتن یک دوست دو دوران نوجوانی می‌تواند به رشد شخصیتی نوجوانان کمک کند و همین‌طور باعث استقلال و شکل‌گیری هویت فردی آن‌ها شود. ویژگی‌های شخصیتی نوجوان در کنار دوستانش رشد می‌کند.

دوست به رشد مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند

حضور در گروه دوستی و ارتباط با دوستان می‌تواند مهارت‌های مختلف اجتماعی را در نوجوانان تقویت کند. این مهارت‌ها در آینده برای حضور فرد در اجتماعی بسیار ضروری خواهند بود.

دوست برای اشتراک تجربه‌ها مفید است

داشتن یک دوست می‌تواند مرجع بسیار خوبی برای اشتراک تجربه‌های متفاوت و همین‌طور استفاده از تجربه‌های دیگران باشد؛ بدون شک این موضوع منجر به رشد نوجوان خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
من به رشته انیمیشن علاقه دارم اما...

دوست به نوجوان احساس تعلق می‌دهد

نوجوانان در سنین نوجوانی نیاز به آن دارند که علاوه بر خانواده، به جمع دیگری احساس تعلق داشته باشند؛ دوست و گروه دوستی می‌تواند چنین احساساتی را برای نوجوان تامین کند.

چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

ارتباط دوستی و شادی در نوجوانان

همه ما به خوبی می‌دانیم که گذراندن وقت با دوستان صمیمی‌، می‌تواند ما را شادتر کند. اما این موضوع بسیار فراتر از این حرف‌ها است؛ تا جایی که دانشمندان و محققان بسیاری بر روی آن مطالعه انجام داده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که دوستی در دوران نوجوانی، با سلامت روانی نوجوان ارتباط مستقیم دارد.

در یکی از همین مطالعات که بر روی بیشتر از 111 هزار نوجوان انجام گرفت، مشخص شد آن دسته از افرادی که در گروه‌های دوستی حضوری فعالی دارند و دوستان صمیمی بیشتری دارند، علائم افسردگی کمتری داشته و از لحاظ سلامت روان، در درجات بسیار بهتری قرار دارند. نتیجه این تحقیق آن شد که هرچقدر تعداد دوستان صمیمی شخص بیشتر باشد، آن فرد سالم‌تر، شادتر و البته پراعتمادبه‌نفس‌تر خواهد بود.

از دیگر مزایای داشتن دوست در دوره نوجوانی، می‌توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن
  • عزت نفس بالاتر و عملکرد بهتر در انجام کارها
  • استرس و اضطراب بسیار کمتر
  • خوش‌بینی بیشتر و امیدواری نسبت به آینده
  • امید به زندگی و طول عمر بیشتر
  • توانایی بالاتر در کنترل و متعادل کردن احساسات
  • تقویت مهارت‌های شناختی
  • حس همدلی و اعتماد بیشتر نسبت به اطرافیان

چطور به نوجوانان برای پیدا کردن دوست کمک کنیم؟

هرچند که پیدا کردن دوست کاری است که هر نوجوان می‌تواند به راحتی انجامش دهد و بعد از آن نیز خود بر عهده خودش است که چطور دوستی‌اش را پیش ببرد؛ اما باز هم با این حال، او نیاز به کمک از سوی والدین خود دارد تا بتواند یک دوستی مثبت و سازنده را با دوستانش تجربه کند.

هر اندازه که رابطه فرزند نوجوانتان با شما قوی‌تر و عمیق‌تر باشد، به همان میزان نیز نوجوان می‌تواند در ارتباط با دوستانش عملکرد بهتر و سالم‌تری داشته باشد. در این میان شما به عنوان والدین می‌توانید از راهکارهای زیر به نوجوان خود کمک کنید:

  • باید همیشه راه ارتباط را برای نوجوان خود باز بگذارید،
  • همواره به حرف‌های او گوش دهید و شنوای درد و دل‌هایش باشید،
  • صمیمیت خود را با فرزند نوجوان خود بیشتر کنید،
  • نوجوان خود را به خاطر رفتارهای درست و سالم تشویق کنید،
  • از نوجوان خود حمایت کنید و همیشه پشتیبان او باشید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش نقاشی گرگ

بهترین کاری که والدین می‌توانند برای فرزند خود انجام دهند، این است که الگوی خوبی برایش باشند. والدینی که دوستان خود را دارند و ارتباط دوستانه سالمی با همسالان خود دارند، بهترین الگوها برای نوجوانان به شمار می‌روند. نوجوانان می‌توانند دوستی سالم و سازنده را بهتر از هر کس دیگر، از پدر و مادر خود یاد بگیرند.

چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

چند راهنما برای پیدا کردن دوست در نوجوانی

هرچند که خیلی از اوقات داشتن یک تا دو دوست صمیمی برای نوجوان کافی است، اما گاهی اوقات نوجوان برای پیدا کردن همین میزان دوست نیز دچار مشکل می‌شوند. اگر می‌بینید که فرزند شما در پیدا کردن پوست با چالش رو به رو است، می‌توانید با نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، به او کمک کنید تا دوست پیدا کند:

  • نگاهی به توانایی‌ها و استعدادهای نوجوان خود داشته باشید؛ بعد از آن می‌توانید او را تشویق کنید که در کلاس‌های آموزشی شرکت کند یا در کلوپ‌های ورزشی یا هنری عضو شود.
  • اگر دوست خانوادگی زیاد دارید و آن‌ها نیز فرزندان همسال با نوجوان شما دارند، بد نیست که دیدار خود را با آن‌ها بیشتر کنید و وقت بیشتری را با هم بگذرانید.
  • اگر نوجوان شما آشنا یا همکلاسی صمیمی دارد که می‌خواهد به خانه دعوت کند، فضای کافی برایش ایجاد کنید تا بتواند با آن‌ها دوستی نزدیک‌تری شکل دهد.
  • همچنین می‌توانید خودتان برای دیدار نوجوان با دوستان کمتر صمیمی‌اش برنامه‌ریزی کنید، اجازه دهید که نوجوان به خانه همسالانش یا با آن‌ها بیرون برود.
  • هر موقعیتی که می‌تواند نوجوان را با افراد تازه آشنا کند برایش مفید است، می‌توانید نوجوان خود را تشویق به حضور در چنین موقعیت‌هایی کنید.
  • با نوجوان خود صحبت کنید و از او بپرسید که چه چیزهایی باعث می‌شود پیدا کردن دوست برایش سخت باشد. سپس با کمک خود یا متخصص، این موانع را برایش از سر راه بردارید.
  • یادتان باشد که همیشه نوجوان خود را تشویق کنید، به او عزت نفس و قدرت بدهید و همیشه پشتیبان او باشید تا نوجوان به بهترین شکل رشد کند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
چند مثال از جمله با آباد برای کلاس اول

چند نکته برای ایجاد تعادل بین ارتباط با دوستان و خانواده

در نهایت، بد نیست این را نیز بدانیم که چطور باید بین ارتباط با دوستان و ارتباط با خانواده، تعادل ایجاد کرد. تعادل شرط اصلی زندگی است و بین دوست و خانواده نیز باید حد تعادل را رعایت کرد. هرچند که ارتباط با دوست در دوران نوجوانی بسیار مهم است، اما حفظ ارتباط با خانواده نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

شما به عنوان نوجوان باید به مقدار کافی با دوستان خود وقت بگذرانید و با آن‌ها خوش باشید، اما فراموش نکنید که خانواده نیز به شما نیاز دارند؛ شما نیز به آن‌ها نیاز دارید. خانواده پناهگاه امن هر شخص است و نقطه امنی است برای بازگشت ما؛ به همین دلیل نباید آغوش گرم خانواده را فدای ارتباط با دوستان کرد.

در این میان البته نقش خانواده نیز بسیار اهمیت دارد؛ هراندازه که بنیان خانواده مستحکم‌تر باشد و خانواده صمیمی‌تر و کانون آن گرم‌تر باشد، به همان اندازه نیز نوجوان خود برای بازگشت به جمع خانواده و حضور در آن مشتاق خواهد بود. فراهم کردن چنین شرایطی بدون شک بر عهده والدین است.

چرا داشتن دوست صمیمی در نوجوانی مهم است؟

کلام آخر

در این مقاله از وب‌سایت نوجوان‌ها، نگاهی به دوستی در دوران نوجوانی و اهمیت آن داشتیم. دیدیم که چرا یک نوجوان باید دوستانی داشته باشد و داشتن دوست چه مزیت‌هایی برای او دارد. همچنین دیدیم که خانواده چطور می‌تواند برای پیدا کردن دوست به نوجوان خود کمک کند و چطور می‌تواند در ایجاد تعادل برای نوجوان جهت حضور در جمع دوستان و خانواده، نقشی موثر ایفا کند. در نهایت بد نیست که تجربه شما را نیز جویا شویم؛ نظر شما نسبت به دوستی نوجوانان و نقش آن‌ها در رشد فرزندتان چیست؟ برای ما کامنت بگذارید!

 

منابع

https://raisingchildren.net.au

https://www.newportacademy.com/

 

یک دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *