چطور با ظاهر خود در دوران نوجوانی کنار بیاییم؟

چطور با ظاهر خود در دوران نوجوانی کنار بیاییم؟

دوران بلوغ هرچند دوران شیرینی است، اما برای عده‌ای مثل کابوس می‌ماند؛ بیشتر از همه هم برای آن دسته از افرادی که این دوران را پشت سر گذاشته‌اند. برای همه ما حداقل یک بار پیش آمده است که به عکس‌ها دوران بلوغ خود نگاه کرده‌ایم و از ظاهر خود در آن دوران شرمنده شده‌ایم.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

اما مشکل با ظاهر و قیافه در دوران بلوغ، برای خود نوجوان‌ها بسیار بیشتر است. تغییرات ظاهری در دوران بلوغ باعث شده است که بسیاری از نوجوانان، چه پسر و چه دختر، اعتماد به نفس خود را در این دوران از دست بدهند و حتی آن‌قدر پیش بروند که از حضور در اجتماع نیز فراری باشند!

در این مقاله از مجله نوجوان‌ها می‌خواهیم راهکارهایی را برای مقابله با این موضوع به شما ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

چطور با ظاهر خود در دوران نوجوانی کنار بیاییم؟

چرا برخی از نوجوانان از ظاهر خود متنفر هستند؟

قبل از هر چیز بد نیست که به این سوال پاسخ دهیم و دلایل مهم پنهان در پس این مشکل را در کنار هم بررسی کنیم. بدن در دوره نوجوانی دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود؛ بخش بزرگی از این تغییرات مربوط به ظاهر و قیافه افراد است. افزایش موهای زائد صورت و بدن، بروز جوش و آکنه، بزرگ‌تر شدن بینی و حتی تغییر صدا، از جمله تغییرات ظاهری بلوغ هستند که می‌توانند روی اعتماد به نفس نوجوان تاثیر بگذارند.

برای نوجوانان تحمل تغییرات فیزیکی این دوران بسیار دشوار است و به همین دلیل دچار مشکلات روانی متعدد می‌شوند؛ کمترین پیامدی که این مشکلات می‌تواند برای نوجوان به همراه داشته باشد، از دست رفتن اعتماد به نفس و عدم حضور در جمع است. آمار موجود نشان می‌دهد که بین 40 تا 60 درصد از نوجوانان در این دوران دچار منفی‌نگری نسبت به ظاهر خود می‌شوند؛ پس می‌توان گفت که چنین احساساتی کاملا طبیعی هستند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ورزش اسکواش

بهترین راهکارها برای قبول ظاهر خود در نوجوانی

حال که می‌دانیم مهم‌ترین دلیل کاهش اعتماد به نفس نوجوانان در این دوره نسبت به ظاهرشان چیست، بد نیست که نگاهی به راه‌حل‌های مناسب برای رفع این مشکل نیز داشته باشیم. خوشبختانه این موضوع نیز مثل هر موضوع دیگر قابل حل است و تنها کافی است که برای بهبود تصویر ذهنی خود از ظاهرتان، اندکی صبور باشید.

چطور با ظاهر خود در دوران نوجوانی کنار بیاییم؟

از جمله بهترین راهکارهای بهبود تصویر ذهنی و افزایش اعتماد به نفس نسبت به ظاهر در دوران نوجوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    قبول کنید که نمی‌توان جلوی تغییر را گرفت

قبل از هر چیز به عنوان اولین اقدام، باید قبول کنید که تغییرات ظاهری در دوران بلوغ امری کاملا طبیعی است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. این تغییرات جز لاینفک رشد شما هستند و قرار است برای مدتی کوتاه همراه شما باشند. به یاد داشته باشید که بعد از این دوران زیبایی اصلی ظاهر شما خودش را نشان خواهد داد و شما به خودتان افتخار خواهید کرد.

2.    از قدم‌های کوچک برای بهبود ظاهر استفاده کنید

هرچند که تغییرات دوران بلوغ را نمی‌توان متوقف کرد، اما می‌توان آن‌ها را تا حدی کنترل کرد. برای مثال داشتن روتین پوستی، استفاده از محصولات مراقبتی ضدجوش، رسیدگی به ظاهر و حتی پوشیدنی لباس‌هایی که به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کنند، می‌تواند راه‌حل کوچک اما موثری برای شما باشد.

3.    از راه‌های دیگر اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

راه‌های زیادی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما شود؛ ظاهر و زیبایی فیزیکی شما تنها یکی از آن‌ها است. در دوران بلوغ می‌توان از راه‌حل‌های دیگر برای افزایش اعتماد به نفس استفاده کرد؛ برای مثال شما می‌توانید در کلاس‌های نقاشی، موسیقی، آواز، ورزش، زبان و … شرکت کنید و سعی کنید با شکوفا کردن استعداد خود در این حیطه‌ها، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی خانم دکتر

4.    توانایی‌ها و ویژگی‌های خوب خود را فهرست کنید

ظاهر تنها یک جنبه از وجود شماست و شما بسیار فراتر از ظاهر خود هستید. اگر احساس می‌کنید ظاهر زیبایی ندارید، اما بدون شک شخصیت زیبا و قدرتمندی خواهید داشت. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس خود را از این راه افزایش دهید، کافی است که فهرستی از توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود درست کنید تا بتوانید حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. یادتان باشد زیبایی اصلی در درون شماست!

5.    خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه خود با دیگران یکی از اشتباه‌ترین کارهایی است که هر نوجوان می‌تواند انجامش دهد. شبکه‌های اجتماعی نیز به این احساس دامن زده‌اند. اول از همه یادتان باشد که تصویر افراد در شبکه‌های اجتماعی در 90 درصد مواقع واقعی نیست و هزار نوع فیلتر و میکاپ دارد. دوم یادتان باشد که شما منحصر به فرد هستند و قرار نیست زیبایی شما مانند زیبایی دیگران باشد؛ پس از اینکه متفاوت هستید به خودتان افتخار کنید.

6.    با افرادی که حس خوب به شما می‌دهند وقت بگذرانید

از دیگر راهکارهایی که می‌تواند حس و حال شما را در دوران بلوغ نسبت به خودتان بهتر کند، این است که اوقات خود را با افراد درست بگذرانید. سعی کنید دوستان خود را از میان افرادی پیدا کنید که به شما اعتماد به نفس می‌دهند، شما را برای رشد تشویق می‌کنند و کاری می‌کنند که منفی‌نگری نسبت به ظاهر خود را فراموش کنید. افرادی که نگرش مثبت دارند، بدون شک می‌توانند تاثیر بسیار خوبی روی اعتماد به نفس شما داشته باشند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش ساخت جا مدادی با چوب بستنی

چطور با ظاهر خود در دوران نوجوانی کنار بیاییم؟

7.    در نهایت، به دیگران کمک کنید

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه حس بهتری نسبت به ظاهر خودتان داشته باشید، آن است که به دیگران کمک کنید. اهمیت دادن به دیگران، کمک کردن به آن‌ها در امری مهم، گوش دادن به آن‌ها، دلسوزی کردن برای آن‌ها و حتی آموزش دادن چیزی به بقیه، می‌تواند رضایت شما را نسبت به خودتان افزایش دهد. حس مفید بودن بدون شک می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد، پس حتما آن را تجربه کنید.

8.    از افراد متخصص و مشاور کمک بگیرید

اگر تمام راهکارهای بالا را امتحان کردید و دیدید که فایده‌ای برای شما ندارد، زمان آن است که به یک متخصص مراجعه کنید. مشاوران حرفه‌ای می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی برای شما باشند و شما را از شر افکار منفی و مزاحم خلاص کنند. خیلی از شما به عنوان نوجوان شاید در برابر مراجعه به تراپیست مقاومت کنید، اما باید این را بدانید که هیچ کسی مثل یک فرد باتجربه و متخصص نمی‌تواند در حل مشکلات شما به شما کمک کند.

کلام آخر

در این مقاله از وبسایت نوجوان‌ها درباره منفی‌نگری درباره ظاهر در دوران بلوغ و عدم اعتماد به نفس ناشی از این مشکل صحبت کردیم. تغییرات ظاهری در دوران بلوغ برای هر کسی رخ می‌دهد و اینکه بخواهیم بابت آن احساس شرم داشته باشیم کاملا طبیعی است؛ اما باید دانست که این موضوع گذرا بوده و می‌توان با راهکارها مناسب آن را رفع کرد.

در این مقاله از همین راهکارها برای شما صحبت کردیم. در نهایت، بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ شما چه راهکار دیگری برای افزایش اعتماد به نفس نسبت به ظاهر در دوران بلوغ می‌شناسید؟ آن را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

 

منابع

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *