%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8cبا ورود فناوری های نوین VR – واقعیت مجازی – در تبلیغات شرکت های تورگردانی، چهره صنعت و مقصدهای گردشگری گمنام و مشهور دستخوش دگرگونی های جدی است.

گردشگری مجازی

با افزایش و تنوع دستگاه های واقعیت مجازی همانند Oculus Rift و یا هدست سامسونگ VR ناظران پیش بینی می کنند که صنعت گردشگری و سفر در کنار بخش های دیگری از اقتصاد مدرن طی سال های آینده دستخوش تحولات جدی شود.

به گزارش CNBC با ورود انواع مختلفی از دستگاه های واقعیت مجازی و بهره گیری از فناوری های نوین در مشاهده مناظر و مزایا بخش هایی مهمی از اقتصاد و صنایع مرتبط با جلوه های بصری، همانند صنعت گیم و بازی، صنعت سینما و هم چنین گردشگری دستخوش تحولات گسترده٬ای می شوند.

« شان کالینز »مدیر عامل شرکت گروه تحقیقات بصری CCS می گوید:«واقعیت محازی که تصور می کنم روش های جاری در انجام بسیاری از کارها و فعالیت های کنونی ما را تغییر می دهد تاثیراتی بسیار مهم و دگرگون کننده ای بر برخی صنایع همانند گردشگری خواهند داشت.

محققان در موسسه تحقیقات Phocuswright نیز اعلام کرده اند که استفاده از فناوری های VR در بازار های گردشگری به مشتریان کالاهای مسافرتی و تعطیلات فرصت بهتری برای تصمیم گیری درانتخاب مقصد مورد نظر می دهند.»

«داگلاس کوینبی» معاون مدیرکل تحقیقات در موسسه Phocuswright می گوید:« فناوری های نوین بصری به ویژه در زمینه شناخت بهتر مقصدهای جذاب دارای انواع جاذبه های فرهنگی و طبیعی که در عین حال درمیان حجم بالای تبلیغات گوناگون اسم و عنوانشان ثبت نشده می تواند بسیار ارزشمند باشد. زیرا به مسافران و گردشگران این امکان را می دهد که خودشان کشف کنند که یک مقصد ارزش سفر کردن دارد یا نه».

این قبیل دستگاه ها معمولا با چند اپلیکیشین تجربه های متنوع و مختلفی را به کاربران می دهند. مثلا Ascape اپلیکیشینی رایگان برای آیفون هاست که امکان مشاهده ویدیوهایی با قابلیت ۳۶۰ درجه و تورهای مجازی در موقعیت های مختلف جغرافیایی از سان فرانسیسکو گرفته تا برلین و بوتسوانا را به کاربر می دهد

نمونه ساده ای از این امکانات که اکنون به صورت تورهای مجازی ارائه می شود به مسافران امکان می دهد که قبل از ثبت نام و رزرو جا مقصد مورد نظر خود را به صورت مجازی مشاهده و تجربه کنند. به عنوان مثال یک شرکت تورگردانی فعال در آفریقا به نام Matoke Tours هفته گذشته با استفاده از همین تجهیزات نوین توانست اپلیکیشینی را با ویژگی ویدیوهای با قابلیت ۳۶۰ درجه به مخاطبان ارئه دهد که به مسافران امکان تجربه رویارویی نزدیک با یک گوریل ویا بالا رفتن با یک بالن هوای گرم را در اوگاندا داده است.

«ویم کوک» یکی از مدیران این شرکت تورگردانی می گوید :«روشن است که این قبیل اپلیکیشین ها مسافران را قادر می کند که احساساتی را با شدت حضور واقعی در محل پیش از سفر واقعی و حتی پیش از این که سفر را آغاز کنند، چشم انداز روشنی از مقصد مورد نظر خود بدست آورند و پیش از رزرو جا راحت تر تصمیم بگیرند.»

این قبیل دستگاه ها معمولا با چند اپلیکیشین تجربه های متنوع و مختلفی را به کاربران می دهند. مثلا Ascape اپلیکیشینی رایگان برای آیفون هاست که امکان مشاهده ویدیوهایی با قابلیت ۳۶۰ درجه و تورهای مجازی در موقعیت های مختلف جغرافیایی از سان فرانسیسکو گرفته تا برلین و بوتسوانا را به کاربر می دهد.

امروزه بسیاری از آژانس های مسافرتی با شعار ٜtry-before-you-fly «قبل از پرواز امتحان کن» سود سرشاری از این دستگاه ها برده اند.

در ٰژآنویه ۲۰۱۵ شرکت مسافرتی« توماس کوک »درهمکاری با سامسونگ و فیملسازان واقعیت مجازی مجموعه ای از فیلم های کوتاه از چند مقصد گردشگری خود را برای مشتریان تهیه و ارائه کرد. مشتریانی که به شعبات این شرکت در انگلستان، آلمان و بلژیک مراجعه می کردند، می توانستند از این امکانات آزمون پیش از تجربه سفر با استفاده از هدست های VR سامسونگ بهره مند شوند.

درسه ماه نخست ۲۰۱۵ این کمپین موفق شد در ثبت نام و رزرو هتل و پروازهای خود ۱۷.۵۰۰ هزار دلار در بریتانیا و آلمان درآمد کسب کند و نیز سطح سرمایه گذاری ها را به ۴۰ درصد افزایش دهد.

شرکت هتلداری ماریوت نیز با استفاده از VR Headset سامسونگ کیت ویژه واقعیت مجاری اتاق VRoom خود را به مشتریان ارائه دهد. در این میان اپراتورهای هتلداری نیز با استفاده از این تجهیزات تجربه های بیش تری به مهمانان خود ارائه داد. در سپتامبر هتل ماریوت سرویس Vroom سرویس خود را با توضیحات گسترده ای درباره مقصدهایی در شیلی، روندا و پکن به کاربران مختلف جهان ارایه داد.

«متی کارول» از مدیران هتل های زنجیره ای ماریوت می گوید که سفر سبب گسترش ذهن و تخیل ما می شود و VRoom تجربه ای از داستان سرایی و نوآوری همزمان است که دو عنصر مهم در گفتگو با نسل آینده مسافران است.

سود بالقوه ای که از ارائه فناوری های VRoom عاید می شود بسته به سرعت تجهیزاتی که کاربران از آن استفاده می کنند متفاوت است. درسال ۲۰۱۶ هدست های VR با کیفیت بالا همانند Oculus Rift درانطباق با هفت میلیون دستگاه درسطح جهانی راه اندازی شد.

طبق نظر تحلیل گران بازار فناوری های IHS پیش بینی شده است که تا پایان ۲۰۲۰ بیش از ۳۷ میلیون هدست به طور فعال دراین زمینه به کار گرفته شود و ارزش بازار VR نیز تا آن زمان از مرز ۲.۶ میلیارد دلار بگذرد.

تبیان

یادداشت سردبیر:

با تشکر فراوان از آقای کیوان جهانگرد از اعضای فعال سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

امتیاز به این نوشته
مقاله رو دوست داشتی؟
ارسال نظر
نظرت چیه؟
لینک کوتاه این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
جدیدترین‌ها
تبلیغات
محبوب‌ترین‌ها
پیشنهاد نوجوان‌ها