معرفی کتاب؛ دخترانه

دخترانه.سایت نوجوان ها (1)در این نوشتار سعی بر آن است تا با توجه به ویژگی های جسمی و روحی دختران، برخی از مشکلات آنان در زمینه های مختلف اخلاقی و اجتماعی با استناد به تعالیم اسلامی، بررسی شده است.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

دخترانه (پژوهشی در دنیای دختران)

مولف: مهدی نیک خو
ناشر کتاب: بوستان کتاب قم

دنیای دختران جوان با پیچیدگی و رمز و راز بیشتری همراه است. آنان سرشار از عاطفه و ملاطفت و چشمه ‏سار زلال معرفت ‏اند. جوانی خود یک آغاز است که به صورت مستمر آغازهای دیگر را می ‏آفریند. باید توشه ‏ای از علم و آگاهی و شناخت را در اختیار خانواده و در مقیاس بزرگ‏تر، جامعه قرار داد تا بتوانند نحوه برخورد صحیح را با این قشر حساس و پرعاطفه آموخت و آنان را در راه اعتلای هر چه بیشتر همراهی نمایند. در خصوص آسیب‏ شناسی از زندگی دختران باید به نکاتی که سخت آسیب ‏پذیر است توجه شود تا زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای فطری و رشد و بالندگی فکری و روحی آنان را فراهم سازیم. اگر مفاهیمی چون توسعه، بر مبنای تکامل تعریف شود، افق نگرش به منزلت زن تغییر می‏ یابد، قوانین و اصول در سطح بین‏ المللی متناسب با مراحل تکامل تدوین خواهد شد.

در این نوشتار سعی بر آن است تا با توجه به ویژگی های جسمی و روحی دختران، برخی از مشکلات آنان در زمینه های مختلف اخلاقی و اجتماعی با استناد به تعالیم اسلامی، بررسی شده و راهکارهایی در زمینه تسهیل ازدواج آنان و ایجاد رابطه سالم با جنس مخالف ارایه شود. نویسنده ابتدا به اهمیت جنس دختر و احترام آن در آیین اسلام اشاره نموده و پس از آن از منظری زیستی و بهداشتی برخی از مشکلات آنان را بیان کرده و ضرورت مراقبت از آن ها به ویژه از نظر تغذیه در دوران رشد و بلوغ جنسی، مورد تأکید قرار گرفته است. آن گاه به ویژگی دنیای نوجوانی و جوانی دختران پرداخته و علایق، انحرافات، رفتارها و گرایشات درونی و نیز برخی از هیجانات دوران بلوغ در آنان را مورد مطالعه قرار داده است. وی در ادامه به بررسی برخی از آسیب های تربیتی و جنسی دختران به ویژه در مواجهه با جنس مخالف پرداخته و توصیه هایی در این زمینه به والدین آنان ارایه کرده است. وی سخت گیری در ازدواج دختران و عدم توجه به آرمان های آنان را مورد نقد قرار داده و معتقد است در صورت سلب آزادی مشروع آنان و داشتن رفتارهای خشک با دختران، روابط پنهانی و نامناسب آنان با پسران شکل خواهد گرفت و این امر موجب بروز بسیاری از مشکلات برای خانواده ها در زمینه ازدواج خواهد شد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
والدین برای پسربچه‌ها کم تر کتاب می‌خرند!

razavitv.aqr.ir

یادداشت سردبیر:

با تشکر فراوان از خانم مهسا شریفیان مقدم از اعضای فعال تحریریه سایت که این مطلب را برای ما ارسال کرده اند.

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *