ویلیام شکسپیر نمایش نامه نویس بزرگ انگلیسی

ویلیام شکسپیر نمایش نامه نویس بزرگ انگلیسی

نام من ویلیام شکسپیر است و در 26 آوریل 1564 در دهکده ای نزدیک شهر استرتفوردانگلیس به دنیا آمدم  . پدرم ” جان شکسپیر” از شغل پوست فروشی زندگی را تامین می کرد و مادرم “ماری” دختر یک کشاورز ثروتمند بود. از کودکی بسیار  شوخ وفعال بودم و از سن 7 سالگی  به مدرسه رفتم و زبان لاتین و یونانی را یاد گرفتم. ولی به علت کسادی شغل پدرم ناچار شدم مدرسه را ترک کنم و مشغول کار شوم . از دوران نوجوانی دلبستگی شدیدی به ادبیات و شعر داشتم.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

از سن 18 سالگی تحت تأثیر هنرپیشگان و هنرنمایی آنان قرار گرفتم و به امید این که  بتوانم موقعیتهای بهتری برای خود و خانواده ام کسب کنم ؛ تنها به شهر  لندن رفتم. پس از ورود به لندن، به سراغ تماشاخانه های مختلف رفتم و شغل حفاظت از اسبهای مشتریان را به عهده گرفتم ، با عشق و علاقه زیاد تماشاخانه ها و نمایش نامه ها را می دیدم و همین کار باعث شد تا کم کم نمایشنامه های نیمه کاره ام راتصحیح کنم  و کمی بعد روی صحنه تئاتر آمدم و به اجرای نقش پرداختم. بعدها توانستم  وظایف دیگر پشت صحنه را به عهده بگیرم .

ویلیام شکسپیر

در سال 1594 دو نمایش کمدی در حضور ملکه الیزابت اول در قصر گوینویچ بازی کردم و این آغاز شهرتم بود . سه سال بعد موفق شدم ، اولین نمایشنامه کمدی نوشته خودم را به نام «تقلای بی فایده عشق» در حضور ملکه اجرا کردم که بسیار مورد توجه ملکه قرار گرفت و همین موضوع باعث شد از آن به بعد، نمایشنامه هایم تحت حمایت ملکه به اجرا در آید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نوجوانان و رعایت حق فروشندگان

9 سال بعد ملکه الیزابت  فوت شد و جیمز اول به تخت سلطنت نشست . او که خوشبختانه به نمایش علاقه مند بود، به من و بازیگرانم با عنوان گروه «لرد چیمبرلین» اجازه رسمی برای اجرای نمایش داد . خوشبختانه توانستم با تلاش خستگی ناپذیر هم به عنوان نویسنده و هم به عنوان بازیگر ، بهترین نمایشنامه های مرا در تماشاخانه ی «گلوب» که در ساحل جنوبی رود تیمز بود  ، اجراء کنم .

ویلیام شکسپیر

این گروه، علاوه بر نوشته های من ، نمایشنامه هایی از نویسندگان دیگر مثل : «کریستوفر مارلو» و «جن جانسن» را هم به اجرا می کردند، اما اجرای نمایشنامه های من بیشترین تعداد تماشاگران را به آن تماشاخانه می کشید.با تلاش های شبانه روزی ، خیلی زود  موفقیت های مادی زیادی به دست آوردم و توانستم در مالکیت تماشاخانه سهیم شوم .

  پس از گذشت ده سال یعنی در 46 سالگی دست از کار کشیدم و با ثروتی که به دست آورد بودم به شهر استرتفورد برگشتم تا در آنجا از هیاهوی زندگی در شهر لندن دور باشم .

 ویلیام شکسپیر

خاموشی  ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر در روز ۲۳ آوریل ۱۶۱۶ میلادی درسن پنجاه و دوسالگی درگذشت. جسدش را دو روز بعد در کلیسای ترینیتی در شهراسترتفورد به خاک سپردند و خانه مسکونی او را با همان شکلی که در آن زندگی می کرده به صورت موزه حفظ کردند و هر سال در آن شهر ، جشنی به یاد این مرد بزرگ برپا می گردد.

او حتی قطعه‌ای ادبی نیز برای روی سنگ قبر خود گفته که بر آن حک شده‌است :

تو را به مسیح از کندن خاکی که اینجا را دربرگرفته دست بدار!

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
داستان ضرب المثل های فارسی؛ چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی

خجسته باد آنکه این خاک را فروگذارد، و نفرین بر آنکه استخوان‌هایم بردارد .

ویلیام شکسپیر

از جمله آثار ارزشمند ویلیام شکسپیر می توان به : «هانری پنجم»، «ریچارد سوم» و «لیر شاه» ،هملت»که بزرگ ترین نمایشنامه جهان است،«شب دوازدهم»«اتللو»«هانری چهارم»«هانری پنجم»«هانری ششم» ، « تاجر ونیزی » ، « ریچارد دوم » ، آن طور که تو بخواهی » ،  « رومئو و ژولیت»«مکبث»«توفان»«تلاش بی ثمرعشق » و… اشاره کرد.

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *