میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

کم‌خونی یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. این مشکل ممکن است به دلیل کمبود آهن در بدن یا عوامل دیگری مانند کمبوذ ویتامین B12 یا اسید فولیک ایجاد شود. یکی از راه‌های برطرف کردن کم‌خونی، تغذیه مناسب است. در این مقاله به بررسی میوه‌هایی که برای  درمان کم‌خونی مناسب هستند، خواهیم پرداخت.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

شایع ترین شکل کم خونی، کم خونی ناشی از فقر آهن است و زمانی رخ می دهد که بدن آهن کافی برای تولید هموگلوبین کافی نداشته باشد . هموگلوبین جزء حیاتی گلبول های قرمز است و وظیفه انتقال اکسیژن از قلب به بافت های بدن را بر عهده دارد.

علائم کم‌خونی

  • تنگی نفس
  • خستگی
  • یخ کردن دست و پا
  • سردرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • اضطراب و افسردگی
  • درد قفسه سینه

رژیم غذایی غنی از آهن برای کسانی که کم خونی فقر آهن دارند بسیارمهم  است. این امر به ویژه برای زنان باردار،کسانی که جراحی چاقی انجام داده اند، یا زنانی که سیکل های قاعدگی سنگین دارند، و ممکن است کم خونی شدیدی داشته باشند؛ضروری است.

فهرست میوه های موثر در درمان کم‌خونی

یکی از راه های تامین مواد لازم برای درمان کم‌خونی استفاده از سبزیجات و میوه ها ا ست .سبزیجاتی با برگ تیره مانند اسفناج ، چغندر ، کلم پیچ، نخود فرنگی، به طور طبیعی سرشار از آهن هستند. میوه های خشک مانند زردآلو و خرما نیز منابع خوبی از آهن هستند.برای تقویت جذب آهن در دستگاه گوارش، باید از مرکبات مملو از ویتامین C نیز استفاده کرد.

 

انگور:

فهرست میوه های موثر در درمان کم خونی

انگور حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است که می‌تواند در افزایش سطح آهن در بدن مؤثر باشد. همچنین، مصرف روزانه انگور می‌تواند در بهبود جذب آهن از غذا کمک کند.

 

سیب:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

سیب نیز حاوی مقدار قابل توجهی آهن و فیبر است که می‌تواند در مدیریت کم‌خونی مؤثر باشد. همچنین، مصرف سیب می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته و از بروز عفونت‌های جلوگیری کند.خوردن یک سیب در روز یکی از بهترین داروهایی است که برای تقویت سلامت قلب وجود دارد و این میوه مغذی برای درمان کم خونی نیز عالی است. این به دلیل سهم زیاد آن در آهن و ویتامین C است که به طور قابل توجهی کیفیت گلبول های قرمز را بهبود می بخشد. از گنجاندن یک سیب در رژیم غذایی روزانه خود تردید نکنید .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
پیشنهاداتی برای مصرف صحیح آب

آلبالو:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

آلبالو یک منبع عالی از آهن است و مصرف آن می‌تواند به افزایش سطح آهن در بدن کمک کند. همچنین، آلبالو حاوی ویتامین C است که در جذب آهن نقش دارد.

توت فرنگی:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

توت فرنگی حاوی مقدار زیادی آهن و فیبرو آنتوسیانین است که مصرف آن می‌تواند در درمان کم‌خونی مؤثر باشد هم چنین توت فرنگی حاوی ویتامین C است که به جذب کلی آهن کمک می کند.توت فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن و پخش عطر بسیار مطبوع، گزینه ای عالی برای بیماران مبتلا به کم خونی نیز می باشد. توت فرنگی  نه تنها حاوی آهن و ویتامین C است، بلکه سرشار از اسید فولیک نیز هست که تکثیر سلولی را تقویت می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی بسیارموثر است.

هلو:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

هلو حاوی مقدار قابل توجهی آهن و پتاسیم است که مصرف آن می‌تواند در افزایش سطح آهن و پشتیبانی از سلامت قلب و عروق مؤثر باشد.افراد مبتلا به کم خونی می توانند با مصرف هلو باعث جلوگیری از تجمع سموم در بدن بشوند. این  میوه حاوی یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی است که عملکرد رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و از پیری سلولی جلوگیری می کند.

نارنگی:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

نارنگی حاوی مقدار قابل توجهی فولات (اسید فولیک) و ویتامین C است که مصرف آن می‌تواند در درمان  کم‌خونی و پشتیبانی از سلامت پوست و مو مؤثر باشد.

انار:

کم‌خونی

انار حاوی مقدار زیادی آهن و ویتامین C است که مصرف آن می‌تواند در افزایش سطح آهن در بدن و پشتیبانی از سلامت قلب و عروق مؤثر باشد.

زردآلو:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

زردآلو حاوی مقدار قابل توجهی آهن و فولات است که مصرف آن می‌تواند در بهبود سطح هموگلوبین و پشتیبانی از سلامت گوارش مؤثر باشد.زردآلو خشک یا همان قیسی نیز منبع مهمی از آهن است. اما چرا از میوه خشک شده استفاده کنیم ؟ از آنجایی که میوه های خشک حاوی آب بسیار کمتری نسبت به میوه تازه هستند، آهن و سایر مواد مغذی آنها بیشتراست. البته میوه‌های خشک قند بیشتری دارند، بنابراین بهتر است میوه‌های خشک را با منبع پروتئین و چربی برای تعادل قند خون ترکیب کنید .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
نقاشی صداهای آزار دهنده کلاس دوم

 تمشک:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

تمشک حاوى فیبرى کافى، پتاسیم، منیزیم و ویتامین c است که به جذب آهن داخل بدن  و به حفظ سطح هموگلبین کمک  می کند.  یک فنجان تمشک حاوی آنتی اکسیدان است. تمشک همراه با سایر انواع توت های غنی از فیبر  برای متعادل کردن قند خون  نیز مفید هستند .

خرما :

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

خرما میوه دوست داشتنی و از محصولات پر طرفدار ایرانی است خوردن 1/2 فنجان خرما می تواند بیش از 10 درصد از RDA آهن را تامین کند. فواید خرما برای سلامتی باعث شده که بسیاری آن را جایگزین شکر کنند

کشمش:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

کشمش حاوی آهن ومورد علاقه خانواده هاست، است. 1/2 فنجان کشمش حاوی 1.3 میلی گرم آهن (یعنی حدود 7 درصد) از مقدار توصیه شده روزانه برای اکثر زنان بالغ و 16 درصد آهن لازم برای مردان بالغ است. کشمش منبع انرژی سریع است. کشمش همراه یک کاسه ماست می تواند میان وعده ارزشمندی برای ورزشکاران باشد.

توت:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

توت ها ی خوشمزه که به رنگ ای مختلف دیده می شوند  هم به صورت تازه و هم خشک مصرف می شوند. توت ها منبع خوبی از ویتامین C و چندین ترکیب گیاهی هستند. جالب تر از همه، توت یک منبع عالی از آهن است و پلی فنول های آنها به حفظ سلامت رگ های خونی کمک می کند

پرتقال و لیمو:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

هم پرتقال و هم لیمو مرکبات بسیار خوبی برای کم‌خونی هستند زیرا سرشار از ویتامین C هستند که یک ماده مغذی ضروری برای جذب آهن در بدن است. اگر علاوه بر مبارزه با کم‌خونی، می خواهید سموم بدنتان را دفع کنید و به پاکسازی کبدتان کمک کنید، می توانید آن را با معده خالی بنوشید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
6 مورد از بزرگترین اشتباهات مراقبت از پوست

آلو:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

یکی دیگر از بهترین میوه ها برای کم‌خونی ، آلو است که به دلیل داشتن آهن زیاد، باعث افزایش هموگلوبین می شود، پروتئینی که شامل گلبول های قرمز خون است و به اکسیژن اجازه می دهد به اندازه کافی به تمام قسمت های بدن برسد. وقتی هموگلوبین پایین است، طبیعی است که فرد خسته و ضعیف تر باشد. آب آلو تازه را همراه با صبحانه یا با مواد دیگر مصرف کنید و از فواید این میوه سالم بهره مند شوید.

هندوانه:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

هندوانه یک میوه دوست داشتنی  تابستانی است و یکی از بهترین میوه هایی است که به دلیل داشتن آهن و ویتامین C به افزایش هموگلوبین کمک می کند. هندوانه نه تنها برای بهبود و حفظ سطح ایده آل آهن فوق العاده است، بلکه به طرز باورنکردنی به بدن آبرسانی می کند.

انجیر:

میوه‌هایی که برای درمان کم‌خونی مناسب هستند

انجیر  را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد، اما زمانی که انجیر خشک یک شب در آب خیسانده شود آهن آن افزایش می یابد. اگرچه انجیر حاوی مقدار زیادی آهن نیست ، اما می تواند سطح هموگلوبین خون را بهبود بخشند

انجیر فواید تغذیه ای بسیار خوبی برای سلامتی دارد. به ویژه محتوای فیبر بالای آن، برای بهبود انتقال روده و مقادیر بالای آهن مناسب  است که ذخایر این ماده مغذی را در بدن بهبود می بخشد و قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد. همه اینها برای مبارزه با علائم کم خونی مانند احساس خستگی و بی میلی عالی است

نتیجه گیری

میوه ها و سبزی ها اگر به طور مناسبی همراه با دیگر غذاها مصرف شوند می توانند بخش مهمی از آهن بدن را تامین کنند و در دزمان کم خونی بسیار موثر هستند.

مقاله های پیشنهادی :

انبه، میوه دوستدار قلب و عروق

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *