بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

به عنوان یکی از آینده‌دارترین مشاغل و رشته‌هایی که هر نوجوان می‌تواند انتخاب کند، برنامه نویسی است. دنیای آینده ما، دنیای تکنولوژی است و این دنیا بر پایه برنامه نویسی ساخته می‌شود. بدیهی است که یادگیری این رشته و پیشرفت در این حوزه، بدون شک می‌تواند موفقیت هر نوجوان را در آینده تضمین کند.

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

اکنونی سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود آن است که برنامه نویسی را از چه سنی می‌توان شروع کرد؟ در این مطلب از مجله نوجوان‌ها، می‌خواهیم درست به همین سوال پاسخ بدهیم. درباره بهترین سن شروع یادگیری برنامه نویسی خواهیم خواند و همچنین با انواع زبان‌های برنامه نویسی و مزایای یادگیری این رشته نیز آشنا خواهیم شد.

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

بهترین سن برای شروع به یادگیری برنامه نویسی

این که از چه سنی می‌توان یادگیری برنامه نویسی را شروع کرد، سوال بسیاری از والدین هوشیار و البته نوجوانان دوراندیش است. اگر از دوران کودکی به فکر آینده فرزند خود هستید، بدون شک به آموزش برنامه نویسی به بچه خود نیز فکر کرده‌اید ولی همیشه این سوال برای شما مطرح بوده است که بهترین سن برای شروع این کار چه زمانی است؟

هرچند که سن معیار چندان مهمی برای شروع به یادگیری برنامه‌نویسی نیست، اما بسیاری از متخصصان باور دارند که بهترین سن برای این کار، از 13 تا 15 سالگی است. اگر فرزند نوجوان شما می‌خواهد یادگیری برنامه نویسی را شروع کند، در ای سنین می‌تواند بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد و بازدهی خوبی این رشته را بیاموزد.

شاید تعجب کنید، اما یادگیری برنامه نویسی را می‌توان در سنین پایین‌تر نیز آغاز کرد. امروز آموزش برنامه نویسی به کودکان 3 تا 5 سال نیز میسر است! کودکان در این سن مبانی اولیه برنامه نویسی را با بازی‌های کودکانه و به کمک زبان‌های مخصوص یاد می‌گیرند. در این سنین می‌توان بستری بسیار محکم را برای یادگیری این هنر در سنین بالاتر فراهم آورد.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
راهکارهایی برای درک احساسات یکدیگر

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که یادگیری برنامه نویسی در هر سن، نیاز به یک زبان برنامه نویسی خاص دارد؛ بدیهی است که زبان‌های پیچیده را نمی‌توان به کودکان نوپا آموزش داد! درست به همین دلیل، لازم است که زبان برنامه نویسی مناسب هر سن را انتخاب کنیم. در ادامه می‌توانید با بهترین زبان برنامه نویسی مناسب هر سن آشنا شوید:

  • زبان برنامه نویسی کودکان 5 تا 8 سال

همان‌طور که گفتیم، در این سنین یادگیری برنامه نویسی باید همراه با بازی و به صورت بصری باشد. زبان‌های برنامه نویسی مناسب این سنین اکثرا به شکل بازی‌های اندرویدی هستند و به شکل پازل انجام می‌شوند. از بهترین گزینه‌ها می‌توان به بازی اسکرچ جونیور (Scratch Junior) اشاره کرد.

  • زبان برنامه نویسی کودکان 8 تا 12 سال

در این سنین می‌توان بازی‌های برنامه نویسی را اندکی پیشرفته‌تر کرد و به پیچیدگی آن‌ها افزود. همان بازی اسکرچ جونیور که در بخش قبلی معرفی کردیم، نسخه پیشرفته‌تری برای کودکان بزرگ‌تر نیز دارد که با عنوان اسکرچ (Scratch) شناخته می‌شود. این بازی را می‌توان ترکیبی از پازل‌های بصری و کدهای دستوری دانست.

  • زبان برنامه نویسی نوجوانان 12 تا 17 سال

از این سن به بعد، کودکان مبانی اولیه برنامه نویسی را یاد گرفته‌اند و اکنون می‌توانند وارد مرحله جدیدی از یادگیری شوند. به همین دلیل می‌توان زبان‌های برنامه نویسی ساده اما واقعی را به آنان آموزش داد. از جمله بهترین و ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی مناسب این سنین، می‌توانیم به پایتون (Python) اشاره کنیم.

  • زبان برنامه نویسی برای نوجوانان بالا 17 سال

در این سنین نوجوانان می‌توانند مانند هر فرد دیگری به صورت کاملا عادی زبان‌های برنامه نویسی رایج در دنیا را یاد بگیرند؛ به عبارت دیگر، محدودیتی برای یادگیری و فهم الگوها و اصول زبان‌های برنامه نویسی نخواهند داشت. در این سنین نمی‌توان زبان خاصی را نام برد، زیرا که تمامی زبان‌های موجود قابل یادگیری خواهند بود.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ترفند کافه ها و رستوران ها برای گرسنه کردن ما چیست؟

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

چقدر طول می‌کشد تا برنامه نویسی را یاد بگیریم

حال که می‌دانیم بهترین سن و البته بهترین زبان برای شروع به یادگیری برنامه نویسی چیست، این سوال نیز با آن همراه می‌شود که چه مدت طول می‌کشد تا بتوانیم به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شویم؟ جواب به این سوال می‌تواند بسیار پیچیده باشد، زیرا مدت‌زمان یادگیری این رشته به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد:

  • میزان پیچیده بودن زبان برنامه نویسی انتخابی
  • سطح هوش و استعداد و همین‌طور فهم شما
  • میزان علاقه‌ای که به رشته و زبان برنامه نویسی دارید
  • نوع روش یا متدی که قرار است برنامه نویسی را با آن یاد بگیرید
  • همچنین مدت‌زمانی که می‌خواهید در طول روز یا هفته به یادگیری اختصاص دهید.

با این اوصاف، اگر بخواهیم مدت زمانی نسبی برای یادگیری برنامه نویسی به شما بگوییم، باید این‌طور بیان کنیم که این کار می‌تواند حدود 6 ماه تا 1 سال وقت شما را بگیرد. هراندازه که هوش بیشتری داشته باشید و وقت بیشتری برای یادگیری اختصاص دهید، بدون شک در مدت کوتاه‌تری در کار خود حرفه‌ای خواهید شد.

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

مزایای یادگیری برنامه نویسی برای نوجوانان

اکنون بد نیست که اندکی از مزایای یادگیری برنامه نویسی برای نوجوانان نیز بگوییم. اگر تصمیم دارید که به عنوان یک نوجوان پا در عرصه برنامه نویسی بگذارید و آینده خود را با آن تضمین کنید، بد نیست بدانید که این کار مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • بازار شغلی برنامه نویسی بسیاری قدرتمند است و هیچ زمان اشباع نخواهد شد؛ هراندازه که مهارت بیشتری داشته باشید، به همان اندازه نیز در کار خود موفق خواهید بود.
  • یادگیری برنامه نویسی می‌تواند مهارت‌های فردی شما را نیز افزایش دهد؛ با یادگیری برنامه نویسی قدرت حل مسئله بهتر، خلاقیت و تفکر نقاد قوی‌تری خواهید داشت.
  • یادگیری برنامه نویسی به عنوان یک مهارت بسیار مهم و همچنین کسب درآمد از طریق آن، می‌تواند اعتماد به نفس شما را در دوره نوجوانی بسیار افزایش دهد.
  • برنامه نویسی رشته‌ای است که نیاز به کوشش و استقامت بسیار بالایی دارد؛ با یادگیری آن می‌توانید پشتکار خود را قوی‌ کرده و در تمام ابعاد زندگی از آن بهره بگیرید.
  • همچنین برنامه نویسی به شما می‌آموزد که در انجام کارها و برای رسیدن به اهداف خود صبور باشید و در کنار آن نیز روحیه کار تیمی را به بهترین شکل در خود تقویت کنید.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
عکاسی در محرم/چگونه از مراسم محرم عکاسی کنیم

کلام آخر

در این مقاله از مجله نوجوان‌ها، برای شما از بهترین سن شروع یادگیری برنامه نویسی برای نوجوانان صحبت کردیم. برنامه نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که آینده‌ای درخشان دارد و یادگیری آن می‌تواند بدون شک مسیر موفقیت را برای شما هموار کند.

در این مطلب از بهترین زبان‌های برنامه نویسی نیز برای شما صحبت کردیم و دیدیم که یادگیری این مهارت چه مزایای مهمی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. در نهایت بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم. به نظر شما یادگیری برنامه نویسی دیگر چه تاثیراتی بر روی زندگی شما خواهد داشت؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

مزایای آموزش برنامه نویسی به نوجوان ها چیست؟

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *