زبان برنامه نویسی اسکرچ با اسکرچ جونیور چه فرقی دارد؟

t زبان برنامه نویسی اسکرچ با اسکرچ جونیور چه فرقی دارد؟

در مقاله‌های قبلی برای شما از مزایای یادگیری برنامه‌نویسی و امتیازهایی که این کار می‌تواند برای آینده نوجوان به همراه داشته باشد، صحبت کردیم. برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی، پیشنهاد  خیلی از متخصصان آن است که ابتدا باید از زبان‌های مانند اسکرچ و اسکرچ جونیور استفاده کرد؛ اما این دو چه فرقی با یکدیگر دارند؟

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

در این مقاله تازه از نوجوان‌ها می‌خواهیم نگاه به تفاوت زبان‌برنامه نویسی اسکرچ و اسکرچ جونیور داشته باشیم. ابتدا ویژگی‌های هر یک را در کنار هم بررسی خواهیم کرد و سپس به سراغ تفاوت‌های میان آن‌ها خواهیم رفت. همین‌طور خواهیم گفت که کدام زبان برای کدام بازه سنی مناسب‌تر است؛ با ما همراه باشید.

 

اصلا اسکرچ و اسکرچ جونیور چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم به سراغ بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های میان این دو زبان برنامه‌نویسی برویم، بد نیست که اطلاعات بیشتری درباره ماهیت و تاریخچه آن‌ها داشته باشیم. اگر بخواهیم خیلی ساده درباره این دو زبان صحبت کنیم، باید چنین بگوییم که این زبان‌ها، در حقیقت نوعی بازی یا اپلیکشن هستند که کودک یا نوجوان شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانند با اصول اولیه و قواعد پایه برنامه‌نویسی آشنا شود.

هر دو برنامه اسکرچ (Scratch) و اسکرچ جونیور (ScratchJr) به طور ویژه برای آموزش برنامه‌نویسی به سنین پایین‌تر مانند کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند؛ طراح و سازنده آن‌ها نیز یکی از معتبرترین مراکز علمی دنیا، یعنی دانشگاه MIT است. کودکان و نوجوانان در هر سنی که باشند، می‌تواند در کنار بازی، علم‌آموزی نیز داشته باشند.

این بازی آموزش برنامه نویسی، از زبان‌های برنامه نویسی مبتنی بر بلوک پیروی می‌کند؛ به عبارت دیگر کودک می‌تواند با کشیدن بلوک‌های مختلف و جای‌گذاری آن‌ها و البته با کمک قوه تخیل خود، بازی‌های ساده یا انیمیشن‌های مختلف را درست کند. این بازی می‌تواند در تحریک خلاقیت کودک بسیار مفید باشد و همچنین مهارت‌های دیگری را مانند تفکر منطقی، در او تقویت کند.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
آموزش ساخت جای دستمال سفره با روزنامه باطله

به باور متخصصان، بهتر است که یادگیری برنامه‌نویسی را از زبان اسکرچ جونیور آغاز کنیم، زیرا فضای ساده‌تری نسبت به اسکرچ دارد.

زبان برنامه نویسی اسکرچ با اسکرچ جونیور چه فرقی دارد؟

بررسی تفاوت‌های اسکرچ و اسکرچ جونیور

برای شناخت بهتر هر یک از اپلیکیشن‌های زبان برنامه نویسی، بهتر است که ابتدا با تفاوت‌های مهم میان آن‌ها آشنا شویم. به طور کلی بزرگ‌ترین فرق‌های میان این دو زبان برنامه‌نویسی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بازه سنی اسکرچ و اسکرچ جونیور

اولین و مهم‌ترین تفاوت میان این دو زبان برنامه نویسی، بازه سنی مناسب برای استفاده از آن‌ها است. به طور کلی می‌توان چنین گفت که اسکرچ جونیور برای سنین پایین‌تر (از 6 تا 7 سالگی) و اسکرچ برای سنین بالاتر (از 8 تا 16 سالگی) مناسب است. انتخاب بازه سنی مناسب می‌تواند یادگیری شما را بهینه‌تر کند.

  • رابط کاربری در اسکرچ و اسکرچ جونیور

از آنجایی که اسکرچ جونیور برای سنین پایین‌تر طراحی شده است، به همین دلیل رابط کاربری آن نیز بسیار ساده‌تر است. اگر کودک توانایی خواندن و نوشتن نداشته باشد، باز هم به راحتی می‌تواند از اسکرچ جونیور استفاده کند. رابط کاربری این اپ مبتنی بر بلوک بوده و دارای تصاویر ساده و گیرا است و همچنین کلمات در آن وجود ندارد.

  • میزان سختی یادگیری اصول برنامه نویسی

اسکرچ جونیور میزان دشواری بسیار کمتری دارد، زیرا برای کودکان سن پایین‌تر طراحی شده است. در اسکرچ یادگیری پیچیده‌تر و دشوارتر است؛ الگوریتم و منطق به کار رفته در این زبان برنامه نویسی برای کودکان سن بالاتر طراحی شده است و کودک را در شرایط چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد. همچنین برای استفاده از اسکرچ، توانایی خواندن و نوشتن لازم است.

  • تعدد کاربران اسکرچ و اسکرچ جونیور
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
دوران طلایی فرهنگ ایران

کاربرانی که از اسکرچ استفاده می‌کنند، به مراتب از اسکرچ جونیور بیشتر هستند. همچنین کاربران اسکرچ در سرتاسر دنیا انجمن‌های بزرگ بسیاری را تشکیل داده‌اند که کودک با عضویت در آن‌ها نه‌تنها می‌تواند سطح آموزش خود را افزایش دهد، بلکه می‌تواند مهارت اجتماعی خود را نیز در این میان ارتقا ببخشد. اسکرچ جونیور فضای مشابهی ندارد و کاربرانش کمتر هستند.

  • پلتفرم‌های قابل اجرا برای اسکرچ و اسکرچ جونیور

تنها راه استفاده از اسکرچ جونیور آن است که اپلیکیشن رسمی آن را دانلود کرده و نصب کنید. امتیاز اسکرچ آن است که علاوه بر نسخه اپ، می‌توان از نسخه تحت وب آن نیز استفاده کرد که برای آن نیازی به نصب وجود ندارد. به عبارت دیگر شما می‌توانید اکانت اسکرچ جونیور خود را نه‌تنها روی گوشی، بلکه روی لپتاپ و تبلت نیز داشته باشید.

زبان برنامه نویسی اسکرچ با اسکرچ جونیور چه فرقی دارد؟

بررسی شباهت‌های اسکرچ و اسکرچ جونیور

هرچند که این دو زبان برنامه نویسی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، اما هنوز هم می‌توان شباهت‌هایی را بین آن دو پیدا کرد. از جمله مهم‌ترین چیزهایی که اسکرچ و اسکرچ جونیور را به هم شبیه می‌کند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هدف از طراحی و توسعه هر دو، آموزش اصول اولیه برنامه نویسی به کودکان است.
  • هر دو محیطی جذاب و شاداب برای کودکان دارند و می‌توانند به‌خوبی آن‌ها را سرگرم کنند.
  • با استفاده از هر دو برنامه می‌توان بدون محدودیت و بدون پایان، خلاقیت را واقعیت تبدیل کرد.
  • هر دو برنامه رایگان هستند و بدون نیاز به پرداخت پول چه برای نصب و چه داخل برنامه، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • هر دو دارای بخش‌هایی مربوط به آموزش‌های اولیه هستند که کودک و والدین می‌توانند از آن استفاده کنند.
شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ویلیام شکسپیر نمایش نامه نویس بزرگ انگلیسی

 

زبان برنامه نویسی اسکرچ مناسب ما است یا اسکرچ جونیور؟

در نهایت این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا برای شروع برنامه نویسی بهتر است اسکرچ را نصب کنیم یا اسکرچ جونیور؟ آن طور که متخصصان و افراد حرفه‌ای می‌گویند، برای شروع یادگیری برنامه نویسی، استفاده از اسکرچ جونیور انتخاب و گزینه بهتری خواهد بود. بد نیست که برای انتخاب یکی از میان این دو، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • باید قبل از هر چیز به سن کودک توجه کرد؛ اسکرچ جونیور برای سنین پایین‌تر مناسب‌تر خواهد بود.
  • همچنین به توانایی خواندن و نوشتن کودک توجه کنید؛ اسکرچ برای استفاده نیاز به توانایی کودک در خواندن و نوشتن دارد.
  • اگر کودک شما بیشتر به بازی علاقه دارد، اسکرچ جونیور برایش مناسب‌تر است؛ اگر می‌خواهد جدی یادگیری برنامه نویسی را شروع کند، اسکرچ بهتر است.

زبان برنامه نویسی اسکرچ با اسکرچ جونیور چه فرقی دارد؟

کلام آخر

در این مقاله از وب‌سایت نوجوان‌ها برای شما از دو اپلیکیشن یادگیری زبان برنامه نویسی حرف زدیم. اسکرچ و اسکرچ جونیور بهترین گزینه‌ها برای شروع به یادگیری برنامه نویسی هستند و می‌توانند اصول اولیه این رشته را به کودک آموزش دهند. هرچند که این دو برنامه شباهت‌های بسیاری با هم دارند، در نظر گرفتن تفاوت‌های آن‌ها نیز مهم است.

زبان برنامه نویسی اسکرچ جونیور به طور کلی برای سنین پایین‌تر مناسب بوده وزبان برنامه نویسی  اسکرچ برای سنین بالاتر توصیه می‌شود. در این مطلب برای شما از ویژگی‌های مهم هر یک از این اپ‌ها صحبت کردیم و اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دادیم. به نظر شما بعد از اسکرچ برای یادگیری برنامه نویسی باید به سراغ کدام زبان رفت؟ تجربه خود را با شریک شوید!

بهترین سن شروع برنامه نویسی برای نوجوانان چه زمانی است؟

مزایای آموزش برنامه نویسی به نوجوان ها چیست؟

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *