آموزش رانندگی دور دو فرمان و یک فرمان و قوانین آن

آموزش رانندگی دور دو فرمان و یک فرمان و قوانین آن

قبل از اینکه بخواهیم شما نوجوانان را با نحوه صحیح انجام دور دو فرمان آشنا کنیم، باید توضیحات مختصری را در مورد این نوع دور زدن به شما ارائه کنیم. اول آنکه این کار همانند پارک دوبل جز موارد بسیار مهم در امتحان شهری است و اگر به خوبی با این نوع دور زدن آشنا نباشید، احتمال مردودی شما در امتحان شهری بسیار بالاست. مسئله دوم آنکه ما از دور دو فرمان برای دور زدن در مکان‌های تنگ و باریک استفاده می‌کنیم. اما بریم سراغ آموزش رانندگی دور دو فرمان.

نحوه صحیح انجام دور دو فرمان

برای انجام این نوع دور زدن، ابتدا باید راهنمای خودرو را کامل متوقف کنید، سپس راهنمای جهت دور زدن را روشن کنید و به اطراف نگاه کنید تا موتور یا ماشینی به سمت شما نزدیک نشود. در گام بعد باید فرمان را به سمت آن سوی خیابان یا کوچه بچرخانید و ماشنین را حرکت دهید تا عرض کل کوچه یا خیابان با خودروی شما مسدود شود.

در گام بعد خودرو را در حالت دنده عقب قرار دهید و با انجام حرکت لاکپشتی به سمت عقب حرکت کنید و فرمان را خلاف جهتی که در گام اول چرخانده‌اید بچرخانید. وقتی خودرو به انتهای معبر رسید. مجددا فرمان در خلاف جهت قبلی بچرخانید و خودرو با با حرکت لاکپشتی به سمت جلو حرکت دهید.

آموزش رانندگی دور دو فرمان و یک فرمان و قوانین آن

منظور از «حرکت لاک پشتی» در دور دو فرمان چیست؟

منظور از حرکت لاکپشتی، حرکت بسیار آرام همراه خودرو یا همان نیم کلاج است که باعث می‌شود خودروی شما به آرامی حرکت کند.

ما در رانندگی از حرکت نیم لاکپشتی در مواردی استفاده می‌کنیم که قصد داریم که خودرو را به آرامی حرکت دهیم تا مبادا کنترل اوضاع از دستمان خارج نشود. برای مثال در آموزش رانندگی دور دو فرمان، باید از حرکت لاکپشتی استفاده کنید. چون اگر قرار باشد با سرعت بسیار زیاد دنده عقب بگیرید، به احتمال قوی خسارت مالی یا جانی به بار خواهید آورد. پس بهتر است تا از حرکت لاک پشتی استفاده کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ایده هایی جالب برای ساخت کاردستی شب یلدا با وسایل دور ریختنی

نحوه انجام دور یک فرمان

نوع دیگر دور زدن در خیابان‌ها و معابر، دور یک فرمان می‌باشد. بر خلاف نوع دو فرمان، ما از دور یک فرمان در معابری عرض آنها بیش از 12 متر است استفاده می‌کنیم. برای انجام دور یک فرمان ابتدا راهنما بزنید و سر خودرو را کمی به سمت طرف مقابل حرکت دهید. سپس به عقب طرفین به دقت نگاه کنید تا مبادا ماشین یا موتور و در نزدیکی شما نباشد. سپس خودرو را کامل حرکت داده و دور یک فرمان خود را کامل کنید.

نحوه صحیح انجام دور دو فرمان در سراشیبی ها و سر بالایی ها

اما یکی از کارهای سخت و نفسگیر، انجام دور دو فرمان در سراشیبی و سر بالایی می‌باشد. کلا شیب در رانندگی برای رانندگان تازه کار و یا حتی حرفه‌ای نیز میتواند همانند یک کابوس بزرگ عمل کند. اما نگران نباشید چون ما در کنار شما هستیم تا در این بخش آموزش رانندگی دور دو فرمان در سراشیبی و سربالایی را به شما آموزش دهیم.

برای انجام دور دو فرمان در سربالایی، ابتدا خودرو را به سمت جدول متمایل کرده و آرام آرام به عقب حرکت کنید تا لاستیک به جدول بچسبد. سپس خودرو را حرکت دهید و کل مراحلی که در بالا برای دور دو فرمان گفتیم را انجام دهید.

برای انجام دور دو فرمان در سراشیبی کمی کار سخت تر است. در این مرحله نیز باید ابتدا از دهنده عقب استفاده کنید و خودرو را کاملا به جدول نزدیک کنید. سپس دور دو فرمان را انجام دهید. اما فراموش نکنید که در دور دو فرمان در سراشیبی باید حتما از ترمز دستی نیز استفاده کنید تا مبادا کنترل خودرو از دست شما خارج نشود. سعی کنید در انجام دور دو فرمان در سراشیبی و سربالایی، آرامش خود را حفظ کنید و اینکار را با دقت بسیار بالایی انجام دهید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
معرفی رشته صنایع فلزی هنرستان

نکات و قوانین مهم برای دور دو فرمان با افسر

همانطور که در بالا گفتیم، به احتمال قوی در آزمون شهری، افسر راهنمایی و رانندگی از شما آزمون دور دو فرمان میگیرد. به همین دلیل باید برای انجام اینکار کاملا آماده باشید. برای انجام دور دو فرمان در حضور افسر باید دقت کنید که تهت هیچ شرایطی خودرو با جدول و سایر ماشین‌ها برخوردی نداشته باشید. ضمن اینکه خاموش کردن خودرو میتواند یک امتیاز منفی برای شما در بر داشته باشد. در گام بعدی باید به قوانین دقت کنید.

در مواردی افسر در مکان‌های غیر مجاز از شما درخواست می‌کند که از دور دو فرمان استفاده کنید. در چنین مواردی ابتدا باید قوانین را به افسر یادآوری کنید. در صورت درخواست مجدد افسر آنگاه میتوانید دور دو فرمان را انجام دهید. البته مربیان آموزشگاه‌ها این موارد را با شما در میان میگذارند. مخصوصا اگر از افرادی باشید که در ازمون انلاین رانندگی شرکت می‌کنید، قطعا این نکات را خواهید دید. حال شاید از خود بپرسید که در کدام مکان‌ها نباید دور دو فرمان و یک فرمان را انجام دهیم. در ادامه به این سوال شما نیز پاسخ خواهیم داد.

آموزش رانندگی دور دو فرمان و یک فرمان و قوانین آن

باید ها و نباید های دور یک فرمان و دو فرمان

شما باید به مکانی که قصد دور زدن در آن را دارید به دقت توجه کنید. انجام دور زدن در خیابان‌هایی با خط ممتد، نزدیک تقاطع‌ها و نزدیک به تابلو‌های دور زدن ممنوع، از نظر قانون جایز نیست و در صورت بروز هرگونه تصادف مقصر اصلی شما هستید. اگر قصد دارید تا در خیابانی با خط ممتد دور دو فرمان را انجام دهید، فقط مجاز هستید که خودرو را نزدیک خط ممتد حرکت دهید و نمیتوانید از تمام عرض خیابان برای دور یک یا دو فرمان استفاده کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
ماژیک هایلایت فانتزی دخترانه برای شما شیک پسندها

مراحل انجام دور دو فرمان در آزمون شهر

در گام نخست دقت کنید که محدوده انجام عملیات دور دو فرمان جز محدوده‌های غیر مجاز نباشد. در بالا شما را با این محدوده‌ها آشنا کردیم. در گام بعدی باید آرامش خود را حفظ کنید. خودرو را متوقف کنید. سپس راهنمای طرف مقابل را بزنید. به آرامی خودرو را حرکت دهید و دقیقا مطابق آنچه در بالا گفتیم، عملیات دور دو فرمان را انجام دهید. فقط دقت داشته باشید که شما باید کلیه این مراحل را تنها با حرکت لاکپشتی انجام دهید.

از آنجایی که شما در آزمون شهری هنوز مهارت کافی برای رانندگی را به خوبی یاد نگرفته‌اید. باید از انجام کارهای هیجانی و سرعتی پرهیز کنید. چون حتی اگر در دور دو فرمان را به درستی نیز انجام دهید، باز هم بخاطر انجام این حرکت با سرعت بالا، توسط افسر مردود خواهید شد. فراموش نکنید که افسر راهنمایی و رانندگی در کنار بررسی مهارت شما در رانندگی، به موارد مختلف مثل رفتار شما در حین رانندگی نیز توجه خواهد کرد.

سوالات متداول

سوال : آیا میتوان از دور دو فرمان در خیابان‌های عریض نیز استفاده کرد؟

بله! هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سوال : آیا کوچه‌هایی با عرض کمتر از 12 متر کدام روش را پیشنهاد می‌کنید؟

دور زدن با دور دو فرمان

سوال : چرا باید دور زدن را با حرکت لاکپشتی انجام دهیم؟

چون اینکار باعث حفظ کنترل خودرو خواهد شد.

این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و نشریه اینترنتی نوجوانها هیچ مسئولیتی را در این مورد نمی‌پذیرد.

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *