درس ۳-۱- توپولوژی های شبکه

اختصاصی نشریه اینترنتی نوجوان ها

طراحی سایت فروشگاه حرفه ای با هوشمند گستران😍 (کلیک کنید)

توپولوژی شبکه طرح کلی شبکه است که می تواند به صورت فیزیکی یا منطقی باشد . در مباحث گذشته در مورد برخی توپولوژی های منطقی توضیح دادیم : مانند شبکه های Peer to Peer   یا Client Server . در اینجا در مورد توپولوژی های فیزیکی صحبت خواهیم کرد .
Bus Topology   توپولوژی باس

همانطور که از نام آن پیداست در این توپولوژی فیزیکی , تمامی کامپیوتر ها همانند یک خط اتوبوس , در یک مسیر مستقیم به هم متصل اند . در این توپولوژی یک لاین شبکه (network line) وجود دارد که آن را خط اتوبوس در نظر بگیرید و هر کامپیوتری که در مسیر شبکه قرار دارد , یک ایستگاه در این خط می باشد . به شکل زیر دقت کنید :

net.nojavanha

در این شبکه هر کامپیوتر برای ارسال بسته اطلاعاتی شروع به ارسال بسته به هر دو طرف می کند . در نتیجه بسته مورد نظر برای تمامی کامپیوتر ها ارسال می شود و با توجه به اطلاعاتی که بر روی بسته وجود دارد ، کامپیوتری که مقصد مورد نظر می باشد ، بسته را دریافت می کند و سایر کامپیوتر ها بسته را نادیده می گیرند .

گفتیم که بسته به هر دو طرف ارسال می گردد . حال فرض کنیم که بسته به هر دو انتهای مسیر برسد. در اینجا با توجه به بسته بودن هر دو مسیر در طرفین ، عمل بانس یا بانسینگ Bouncing)) رخ می دهد یعنی بسته اطلاعاتی به انتهای مسیر برخورد کرده و بر می گردد . حال فرض کنید تمامی بسته ها به این نحو در شبکه جریان یابند . در این حالت بسته های اطلاعاتی با یکدیگر برخورد کرده و عمل تصادم رخ می دهد و عملاً شبکه از کار می افتد . برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی در هر در انتهای مسیر شبکه ، یک مقاومت به نام Terminator قرار می دهند که به محض رسیدن بسته ی اطلاعاتی به انتهای مسیر ، نابود شود و عمل بانس رخ ندهد .

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
درس 5-4- شیوه های ارتباطی در TCP/IP

خصوصیت این شبکه ارزان بودن آن است و برای ایجاد آن نیاز به هیچ گونه وسیله ی (Device) جانبی نیست ولی این شبکه ایرادهای بزرگی دارد. از جمله مهم ترین نقص های آن این است که در صورتی که در هر نقطه از مسیر شبکه ، کابل قطع شود کل شبکه از کار می افتد و به اصطلاح Down می شود. همچنین از دیگر ایراد های بزرگ آن این است که فرض کنید شبکه ای از نوع باس با 100 کامپیوتر ایجاد نموده ایم و شبکه ایراد پیدا می کند و از کار می افتد . کار بسیار دشواری خواهد بود که شما بخواهید بفهمید که مشکل ایجاد شده در مسیر کدام یک از کامپیوترها قرار دارد . پس عیب یابی در این شبکه بسیار دشوار خواهد بود .

 

آماده اید؟ درس بعدی را شروع کنید : درس دوم – توپولوژی های استار , رینگ , مش و هیبرید

 

نوشتۀ مهدی فاریابی

امتیاز به این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *